Godt igang, hva nå (side 2)

Phew, det var litt av en helg. Begynte å bli ganske uggen på lørdagen, trodde jeg skulle klare å sove det av meg, men neeeeida, søndag opprinner og jeg er verre enn dagen før, mandag gidder jeg ikke nevne mer enn, teppe, sofa, langermet genser, sove-sove-sove. Oh well, har hatt ting å gjøre

Tigger har nå blitt flyttet over til 190 literen. Først ville han ikke ut av posen, selv om Store-Bertha var og dyttet i ham 'kom igjen din treging - ut med deg'. Til slutt ség han diskré ut og forsvant så prompte. Jeg kunne ikke finne ham uansett hva jeg gjorde ??? Så noen bevegelser på glasset utover, men så fort jeg reiste meg og gikk bortom forsvant han bare igjen...snodig. Fant til slutt ut av det. Han hadde parkert seg under toppen på fake-roten jeg har i akvariet - der er han så godt som usynlig

Etter gode tips fra Anne-Mette og Marita Ekdahl (se tidligere i tråden) fant jeg ikke mindre enn 3 guppy yngel i filteret fantastisk god følelse. Nå driver de og har mye bedre vannkvalitet men også MYE mer...oppmerksomhet - og ikke av det gode slaget. Jeg tror nesten de forbanner meg litt stille der de skvetter rundt i boksen. Sikkert like greitt jeg ikke snakker guppy nå (forsåvidt Gibbiceps også, regner med Tigger har en eller to ting å si til meg om flytting til nytt akvarium - det var mye fisker som lurte på hvem den nye gutten var

Fant ut at jeg mangler topp-filtermatte til Eheimen og det jeg hadde kjøpt inn til erstatning, well - det var til en Eheim Professionel 3 - 250, og jeg har en Eheim Professionel 250, det var da som bare @£$€$£@£$£€$@, argh. Da må jeg på butikken, dersom jeg klarer å grave fram kvitteringen og få byttet det en dag - helst før helgen...

Filteret lager også gurglelyder nå - samme som det gjorde i begynnelsen - jeg er ikke sikker på hvorfor, men det har stått og tørr pumpet et par ganger også - og jeg måtte sette igang heverten igjen - phew, yuck, argh, blaargh, det var MYE blørg i den slangen gitt. Jeg vet nå hva det neste jeg skal investere i er, denne lille dingsen fra Eheim. http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27655_ehen

Tilvenning
[External Image]
'dytt-dytt, ut med deg din treging' (hun svømte faktisk inn i posen
[External Image]
Ser du den skjulte Gibbicepsen ?
[External Image]
Når han MINST ventet det dukket jeg opp og tok dette før han fikk gjemt seg igjen
[External Image]
Takk for tipset
Marita Ekdahl
Før du gir opp alt håp om guppy-yngelen så sjekk filteret, jeg fant nettopp en gjeng av mine som hadde forvillet seg inn der :)

Heisann, et til tips om filteret - takker og bukker - jeg fant 3 stykker der - bilder er inkludert Dette er nok mer utbredt enn jeg trodde

Har fått plassert en liten svamp over inntaket nå - så jeg håper jeg unngår flere slike problemer i framtiden - dog - det er nok tryggere for fiskene OG det er relativt lett å få fatt i dem i filteret ift løst-svømmende i akvariet...men det er SÅÅÅ mye arbeid med filteret, så jeg håper jeg slipper
Guppyene dine er helt lik den ene jeg har, som nå har reprodusert seg og har rundt 40 små minier av seg selv

Utvendig filter er et glimrende yngelkammer har jeg funnet ut :b
Inaktiv bruker
SATA* Hvor diger gullfiskene dine er. Mine er jo yngel i forhold. :P Det er ikke størrelsen det skal stå i her. ;P
HM, Kanskje jeg må sjekke filteret etter Kuhlii ålene mine... Selv om jeg har ekstra filter fremfor. :P
Store gullfisker ja
Spock
SATA* Hvor diger gullfiskene dine er. Mine er jo yngel i forhold. :P

Hehehe, joda, de har vokst GODT siden de kom i hus i fjor...og det er ikke en gang et år siden. Som jeg sa tidligere skulle jeg ønske jeg hadde visst om Akvaforum og arts-sidene før jeg kjøpte dem MEN, nå er de her og nå skal de få det så godt som mulig så lenge som mulig. Dersom sommeren blir bra er det mulig de får tilbringe den utendørs i hagedammen

HM, Kanskje jeg må sjekke filteret etter Kuhlii ålene mine... Selv om jeg har ekstra filter fremfor. :P

Jeg ble storveis overrasket når jeg fant dem. Jeg hadde lyst og lyst i bunnen på filteret men ikke sett noe som helst utenom oppvirvlet gørr før jeg plutselig så et glimt av sølv. Kan tro jeg ble lettet når jeg så det og til og med fant 2 ekstra
Rense filteret
Akkurat fått ordnet litt i ledningskaoset - nå er det mye tryggere å drive med vannbytter og den type ting Noen før- og etter bilder er kjekke å ha

Og jaminsanten fant jeg en veldig fin og beskrivende video av hvordan gå fram for å rengjøre filteret mitt gitt Nok en gang går det varme og takknemlige tanker ut til alle som lager slike nyttige snutter Og til YouTube for å hoste dem. Yeehaaw !

<embed src="http://www.youtube.com/v/QqPGjcMFd8U?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="339" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Inaktiv bruker
du må ikke gjøre som i videoen! De vasker bort ALLE de gode bakteriene!
ha heller en bøtte akvarievann og kjemm filtersvampene i, Filteret skal ikke være kjempe rent.
Spock
du må ikke gjøre som i videoen! De vasker bort ALLE de gode bakteriene ! ha heller en bøtte akvarievann og kjemm filtersvampene i, Filteret skal ikke være kjempe rent.

Takk for innspill Såvidt jeg har fått med meg er det de to boksene med "dingser" (mechanical and biological filters) som er god-saken med Eheim-filteret, de to svampene (blå og hvit) skal bare stoppe stort gørr fra å komme gjennom. Personlig kommer jeg nok til å gjøre det samme som jeg ellers gjør med de små filterene mine - som han forsåvidt gjør i videoen også:
- Bytte ut halvparten av enten bio eller mech-filterene (og la det gå et par uker før jeg bytter ut halvparten av den andre)
-> som du ser i videon heller han halvparten over i akvarie-vannet og ruller dem rundt der litt
- "Vaske" svampene i vannet fra filteret, dvs. riste av dem i vannet så det grøvste gørret løsner
- Tømme ut gørret på et dertil egnet sted

[External Image]
(bildet er copyright Eheim -> Eheim.de og er alment tilgjengelig)
31.01.12 nye guppi-tasser og en 25 liter
Mye har skjedd siste tiden, men jeg har ikke hatt sååå mye tid til å skrive dessverre Ene guppyen min - Slør - var rimelig svær og hadde den berømte prikken på magen. Jeg ville gjerne gi resten av guppy-småttisene litt bedre oppvekstvilkår enn de 3 jeg fant i filteret (som må ha vært i akvariet en GOD stund siden de har blitt så store !) så...Slør (se på halen så skjønner du navnet !) ble satt over i en ny innkjøpt 25 liter. Den ble satt opp med vann fra 190 literen samt halvparten av et filter fra Avatar (kampfisken) sitt akvarium. Jeg håper at dette er nok til å kickstarte det. Dagen etter var det massevis av små-guppyer og Mamma-Slør fikk hoppe over i det andre akvariet igjen. Det så ut som om hun savnet voksen-selskap fordi stod og stanget i veggen på akvariet hele tiden for å få kontakt med de andre guppyene.

Siden jeg er litt ny i "faget" og ikke hadde masse tid til å sette opp det nye akvariet er det litt mer nakent enn jeg tror guppyer foretrekker. Akkurat nå er det nesten bare bottom, men jeg har lagt over endel pistia fra det store akvariet, så jeg håper de vil hjelpe på.

Driver også å "støvsuger" mat etc. ca. annenhver dag og prøver å bytte 1,5 liter vann pr. dag, lørdag som var byttet jeg ca. 5 liter i en en gang, men vil ikke bytte for mye heller...står mye nyttig info her om guppyer, og jeg håper jeg får fylt opp 25 literen litt mer uten at de tar skade av å vente på at trege meg skal få ræ**n i gir (og tid til !) og få inn planter etc.

Foreløpig ser det ut til at alle småtassene trives, de får Betta-tørr for samt vanlig for som jeg knuser til bitte-små biter, nesten støv. Idag (tirsdag 31.01.12) fikk de også artemia. Hadde bare frosne "store" artemia, og det var enklere for de store å spise enn de små, men de fikk i seg det en god del likevel Men jeg må/bør nok støvsuge igjen imorgen (tenkte å gi dem mer ikveld) for sikkerhets skyld.

Prøver å mate dem ihvertfall to ganger pr dag, gjerne også 3 hvis jeg har mulighet...men jeg vet ikke om de da kan overfores pluss jeg vil helst ikke ha for mye uspist mat på bunnen...*sukk* damned if you do, damned if you don't. Jeg prøver ihvertfall mitt beste og håper på at de klarer å vokse opp.

De "store" 2,5 som allerede har kommet gjennom en hard barndom ser ihvertfall ut til å trives der de racer rundt i det nye - og mye mer "barne-sikre" akvariet.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
31.01.12 må ikke glemme video av tassene heller :)
<embed src="http://www.youtube.com/v/_7gwSy9cSZA?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
31.01.12 for ikke å forglemme de andre større fiskene
Glefs har begynt å få finere hale - som en kan se på bildet.

Og jammen har jeg noen videoer og bilder av de andre fiskene også Jeg visste ikke at guppyer spiste agurk, men de er bortom og beiter endel de også

Her har vi Avatar - som føler seg litt utfordret av klistremerket på filteret
<embed src="http://www.youtube.com/v/7o3t6KFYs6o?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

"Nom-nom - AAAGUUURRRKKKK"
<embed src="http://www.youtube.com/v/n3iWnwDbUmw?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Noen som husker måkene i Nemo ?
Føler at Tigger her oppfører seg litt som dem
<embed src="http://www.youtube.com/v/baaE0mDyHiM?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Avatar viser seg fram
[External Image]

GRRRRR, så tøff jeg er
[External Image]

Glubb-glubb-glubb (eller hvordan det nå høres ut når kampfisk puster luft
[External Image]

"Sjå på meg, kor vén eg er", jeg vet ikke om Avatar snakker nynorsk, men i såfall hadde han nok sagt noe slikt her
[External Image]

Ikke bare damene som tar glitter på seg før de skal vise seg fram
[External Image]

Lille-Torpedo Glefs, aldri i ro (når jeg kommer med kameraet
[External Image]

SAEene stiiimer
[External Image]

Ikke bare SAEene som kan stille på rad og rekke gitt
[External Image]

Store-Bertha ser ut til å være klar for litt guppy-småttiser...
[External Image]

Så var det slutt for denne gang...til jeg får over de nyeste bildene og laster dem opp ihvertfall
05.02.12 noen flere bilder
Først det positive. Guppy-småttisene trives og svømmer mer og mer omkring i 25 literen. Kommer en video av dem etterhvert. Avatar trives framdeles og Glefs får lengre og lengre finner - heldigvis

Litt mindre positivt er det at jeg har hatt frafall i 190 literen to neon-tetra og ene guppy-gutten har dødd.

Jeg kunne ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor, sjekket med en gang for nitrat og nitritt, men det så helt greitt ut, så sjekket jeg pH, som var litt for høy, 7,5, har gått opp endel siden jeg sjekket sist uke. Holder på å senke den nå...men ingenting av dette skulle tilsi at fiskene skulle dø. La merke til at neon-tetraene og noen av guppyene så ut til å gispe etter luft, gjellene bevegde seg ihvertfall kjemperaskt...en lys gikk (endelig) opp og jeg sjekket oksygen. HOLY CARP, det var nede på 2Mg/l, skal/bør være omkring 8. Shit-shit-shit-shit.

VELDIG kjapp tur på Midtun Zoo og kjøpe en Eheim luftpumpe og få den opp (hengende over akvariet), dobbel-utgang så jeg plugger i begge slangene + luftsteinene og får dem på plass i hvert sitt hjørne. Kjører pumpen i gang på full guffe i noen timer fram til lyset slås av. Deretter skrur jeg ned i en 2-3 timer på laveste til jeg går og legger meg, da slår jeg av. Fiskene ser ut til å være mer aktive, men ikke trives helt med alle boblene som er der. Når jeg slår av pumpen så popper guppyene opp i overflaten slik de pleier å tilbringe kvelden/natten.

Morgenen etter er det første jeg sjekker O2-innholdet (før jeg slår på pumpen igjen). Det hadde steget til ca. 5 Mg/l. *phew*, bedring setter likevel på pumpen igjen, på laveste og lar den stå hele dagen.

Fiskene ser mer aktive og livlige ut så dette ser ut som om det hjalp. Jeg undres likevel på hvordan oksygenet kunne synke så lavt. Har justert på ut-spruten på filteret (hevet det litt) så det kjører vannet litt hardere ned - håper det hjelper på oksygen-metningen.

Var veldig synd at det skulle koste 3 fisker livet før jeg fant ut av det. Har nå bare 6 neon-tetra igjen og det er litt i minste laget. Hadde 17 før jul, men de har forsvunnet en for en på "mystisk" vis. Jeg vil påstå at gullfiskene ser fete og fornøyde ut og mener å ha hørt endel plasking på kveldene så jeg er redd for at endel av de (på den tiden) små neonene ble gullfisk-snacks når de sov

Ser ut til at jeg bør få inn endel nye neon...såvidt jeg har fått med meg trives de ikke i så små grupper. Kanskje dette er en god tid til å kjøpe noen kardinaler også ? De skal jo kunne gå sammen og jeg har sett kardinaler i det ene utstillingskaret de har på Midtun Zoo. Jeg får ta meg en tur neste gang jeg jobber senvakt...eller kanskje etter jobb en dag - hvis jeg får lov av fruen

Tenkte jeg skulle legge inn et par nye bilder også...til jeg får videoen av guppy-yngelen ferdig. De 3-4 andre guppyene som skal ha vært gravide ser ut til å ha født før jeg fikk dem over i yngel-karet (mulig de hadde forsynt seg med tassene som allerede er der hvis jeg satte dem over). Synd for småtassene - og jeg har heller ikke funnet noen i i filteret denne gangen Problemet var at jeg ikke la merke til det som skal være "sikre tegn" på at fødsel skal være nært forestående. De har vært sprekkferdige, men har framdeles spist som om de ikke hadde fått mat på en uke når jeg forér fiskene og de har heller ikke gjemt seg bort eller svømt noe anderledes enn ellers. Kanskje etterhvert, når jeg får mer roen på guppyene har jeg bedre sjanse til å få flere yngel fram. Det skal jo liksom ikke være vanskelig, men jeg blir likevel litt trist over alle småttisene som ikke fikk mulighet til å vokse opp

Håper jeg får gitt de par og tyve jeg har i yngle-karet en bedre start/oppvekst ihvertfall ! Over på noe litt mer positivt - her kommer bilder

25-literen
[External Image]
Closeup av Avatar
[External Image]
Glefs viser fram de nye og lengre finnene sine
[External Image]
En av småttisene
[External Image]
En av storissene
[External Image]
En av neontetraene
[External Image]
Mye flotte bilder!

Vil bare hinte om at kardinaler ikke vil ha ph over 6,5. De vil derfor passe dårlig inn med guppy...
05.02.12 video av guppy-småttisene :)
Endelig ferdig opplastet

<embed src="http://www.youtube.com/v/S5wpUJErqPo?version=3&;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Kardinal og neon-tetra, andre alternativer
Sissimor
Mye flotte bilder! :D

Takker og bukker, skal ikke nevne de 80-100 bildene som ikke blir brukt *host-host*

Sissimor
Vil bare hinte om at kardinaler ikke vil ha ph over 6,5. De vil derfor passe dårlig inn med guppy...

Gosh dang it, det har du helt rett i. Jeg husket å ha lest følgende i fiskebasen: "Den passer godt sammen med kardinaltetraen, da denne er mye flinkere til å holde stimen samlet enn neontetraen." Men når jeg sjekker nå så ser jeg at den har 4-6 som måltall for pH, mens neon ligger på 5-7...jammen godt (for fiskene) at noen har oversikten UTEN å måtte sjekke basen først. Takk for at du hintet

Hvordan tror du det vil funke med Platyer i stedet ? Ser de har 7-8, men vil det fungere OK for dem med pH på ca. 6,5-7 (som er det akvariet pleier å ligge på) ? Guppyene skal jo ha tilsvarende og siden de allerede har ynglet her kan det virke som om det vil fungere greitt ?!? Ellers ligger jo de andre fiskene (SAE, Gibbiceps, dverg-gurami og gullfisk) innenfor nogenlunde de samme verdiene.

Har også noen planer om å få et større kar i hus der jeg skal flytte over gullfiskene og dverg-guramiene + gibbicepsen (han trenger mer plass etterhvert uansett). Da kan jeg ha et selskapskar i stuen med mindre og mer fargerike fisker der det er (litt) større sjanse for at yngel vokser opp uten å bli spist og uten at jeg må hive gravide fisker over i andre akvarier for at de skal føde og så tilbake - hvilket vil stresse dem mer enn nødvendig.

Har også noen tanker om noen kampfisk-hunner...og/eller Scalarer. pH-messig sett vil det fungere, men jeg kan ikke få det for fullt i karet heller Man måste tålma seg lite

Alt som skal til er å hive ut alt som står i kjelleren, rive opp teppet, legge gulv og til slutt installere det nye, store akvariet Hvis alt går som det skal er dette gjort ilp februar !
Er det lov å spørre hva slags kamera du bruker? Nydelige bilder! (:
Kamera jeg bruker
Thesaura
Er det lov å spørre hva slags kamera du bruker? Nydelige bilder! (:
Takker og bukker

Som jeg pleier å si: Letteste måten å få svar er å stille spørsmål

Jeg bruker stort sett et Canon 600D, for de fleste close-up bildene bruker jeg et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektiv. Til oversiktsbilder og andre ting der jeg zoomer litt ut og inn et Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3. Til filmene er det stort sett et Canon 960IS, noen få ganger 600Den, er ikke helt fortrolig med å bruke 600Den til video enda, men jeg jobber med saken Jeg bruker sjelden blitzen for ikke å stresse fiskene.

Noen av de beste bildene jeg har har kommet om kvelden (når det ikke er refleksjoner i glasset) og midt på dagen når solen akkurat har klart å skinne inn i akvariet og lyse opp (stort sett på Avatar, kampfisken min). Se på et par av bilden jeg har lagt med så ser du det
06.02.12 mer fiskedød, guppyen store bertha denne gangen :(
WTF ??? Kom ut idag morges og fruen påpeker et stakkarslig lite fiskelik som ligger på bunnen. Det var der ikke igår. Ser ut som en guppy...det VAR en guppy. Det var faktisk Store Bertha, fant ut av det når jeg ikke fant henne i guppy-gjengen (hadde en spesiell hale) Hun svømte rundt glad og fornøyd igår...og idag ligger hun på bunnen, halvt oppspist. RIP Store Bertha

HVA er det som skjer her nå ???
- Mobber de hverandre til døde ?
- Er det guramiene som går på jakt om natten ?
- Neon-tetraene ?
- Er det gullfiskene som kverker fisk uten å spise dem ?
- Er det vannet som er problemet ???
- Noe annet ???

Jeg mangler 2 guppyer til forresten - siden forrige uke. Vet ikke hvor de har blitt av, men de har nok blitt spist de også. Hadde 12 stykker før jul. 2 døde kort tid etter å ha kommet i hus, da var vi på 10. Før helgen fant jeg kroppen til Lille-gutt (ene guppy-hannen) og nå Store-Bertha, det blir -4 stk. Men jeg teller bare 6 guppyer ??? Begynner å bli litt fortvilet her nå....stakkars fiskene

Skal bli godt å "bli kvitt" guramiene og gullfiskene når jeg får det store karet installert ! Så håper jeg det blir slutt på denne typen problemer. I selskapskaret (190 literen) skal det heretter kun mindre og fargerike fisker...som f.eks flere neon-tetra og kanskje platyer.
10.02.12, fredag: fant en fisk igår...
Mulig jeg fant en av de manglende guppyene igår...ikke i live dessverre
Halve fisken var oppspist og lå på bunnen. ARGH...

Ble litt nervøs igår kveld da jeg trodde jeg hadde "mistet" 2 SAE også...men det så ut som om de bare hadde gjemt seg bort litt...

Dramaet fortsetter i helgen (etter at jeg har sovet ut litt).

Dersom noen har noen teorier om hvorfor fiskene faller fra er det bare å gi beskjed...jeg vil gjerne finne ut hvorfor og få satt en stopper for det - om mulig...

Her var det en delvis guppy
[External Image]

Hvorfor forsvinner halen først ?
[External Image]

Halve fisken er borte
[External Image]

Noen som vet hvorfor hodet har blitt gjennomsiktig ?
[External Image]
14.02.12 lei av å være syk...nytt akvarie i hus :)
ARGH, nå er jeg lei av å være syk. Var "aldri" syk før når jeg trente aktivt...må sette igang igjen, utrolig hva en kan gjøre på rote-rommet (PC/trenings/samlerommet mitt). Greitt det tar tid, men den tiden er vel investert. Har lagt strak ut hele helgen og knapt nok klart å løfte minsten når hun stod der med store blå glugger, armene i været og "opp, pappa...opp"...

Klarte å få til litt vannskift idag ihvertfall...ble svett og varm og faktisk litt kortpustet - og DET er jeg ikke vant med bare med å bære noen bøtter (60 liter + 15 + 10 + 7)...okay, litt mer enn noen bøtter, men LIKEVEL...svett ???

Har knapt nok orket å titte på fiskene som jeg pleier, men idag fikk jeg nå tatt en titt på guppy-småttisene...de har vokst Nå er de mer aktive med svømming også, så dette er bra. Satte sikkert litt pris på å få byttet ut en stor mengde vann (vanligvis tar jeg en 1,5 liter om dagen og en 5-8 i helgene, men 4-5 dagene har de ikke fått noe mer enn påfyll). De er ihvertfall mer aktive og endel er oppe i vannflaten og snapper etter mat slik som de store når jeg legger i mat - fascinerede

Har også fått i hus en 430 liter Akvastabil...eldre modell, men det skal bli godt å bli "kvitt" de største rotefiskene når den er satt opp gitt. Da skal gullfiskene (Sølvi og Gråskalle) + dverg-guramiene (Store- og Lille-Blå + damene, Knekk og de andre 3 som jeg ikke kan skille fra hverandre og derfor ikke har fått egne navn) + jeg tror nesten at Tigergutt må ned dit også...han plager/jager gullfiskene nå, så jeg tror han vil roe seg litt i et større kar.

Slik så det ut før jeg kjøpte det
[External Image]

MEN, før det karet kan settes opp må gulvteppet rives opp og ny gulvkledning på plass - det var dealen med fruen før jeg "fikk lov" å kjøpe Har ikke engang giddet å tenke på det siste tiden pga jeg var syk, men nå begynner formen å komme seg og da begynner også planene å ta seg opp...Uff, det er mye teppe som skal ut, men før den tid er det MYE ting som må bæres...et annet sted ?!? Svært skap, en sovesofa, et ORGEL...*sukk* - jaja, jeg hadde planer om å ha karet oppe å gå innen utgangen av februar...men det kan nok være at det tar litt lengre tid dessverre...

Ihvertfall, skal få opp noen filmer ilp kvelden (driver og laster opp nå) - de er noen dager gamle, men tassene har ikke vokst så mye mer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap