Godt igang, hva nå (side 4)

Ser ikke fargene noe særlig på dem når de svømmer, men med litt blitz og makro så ser jeg faktisk at de er på god vei til å bli blå begge to Skal se om jeg får tatt noen flere bilder etterhvert...men jeg prøver å unngå å stresse dem !

Zoom/crop av Lille-B
[External Image]

Original-bildet av Lille-B
[External Image]

Store-D ble uklar...men gode farger her også
[External Image]

Store-D likte ikke å bli tatt bilde av
[External Image]
19.03.12 litt deppings nå...
Idag var ikke en god dag for fiskene mine

De små (tror det er sverdhaler) har jeg nå bare en igjen av. Den mest aktive og svømmende av dem. En røk til igår og de to siste ilp natten. Jeg håper minsten her klarer seg og blir stor og sterk. Stakkarene hadde en tøff start på livet. Note-to-self: ALLTID sjekk posen MED EN GANG når du kjøper nye (levendefødende) fisk heretter !!!

Ser nesten ut som om han prøver å begå selvmord med å presse seg ut gjennom åpningene i yngelboksen jeg har plassert ham i...ikke noen god idé. Jeg så guppy-yngelen hadde fått fatt i den første av de 4 som døde og drev og spiste på ham/henne på lørdagskvelden...ikke noe særlig hyggelig syn...spesielt ikke for de 3 som var igjen vil jeg tro.

I tillegg drev en av de nye Platyguttene og svømte sidelengs. Jeg gav ham noen timer (fra ca. 0830 når jeg oppdaget det til litt før kl. 13 når jeg skulle gå på jobb) til å komme seg på, men han ble mer og mer erratisk og sidelengs. Svømte i sirkel opp/ned/rundt i akvariet. Til slutt drev han og bakset i overflaten, ség ned...etc. så da tenkte jeg det var bedre for ham å slippe.

Ikke noen særlig god start på uken synes jeg
21.03.12 nei...det gikk ikke noe særlig bra :(
Av de stakkars små jeg fant i posene har nå alle dødd. Den siste natt til idag Jeg er litt deprimert...men det var selvfølgelig mye verre for de små stakkarene
23.03.12 man undres på flytting...
Siden fruen og jeg har blitt enige om å kjøpe et par discus til 190 literen vurderer jeg å flytte på Sverdhalene...de virker som om de er de mest disruptive og aktive fiskene i akvariet og det er mulig de ville plage discusene pga aktivitetsnivået deres.'

Dersom jeg flytter dem ned i 400-literen blir det litt bedre plass/roligere i 190 literen OG de får plenty plass til å stime rundt og lage leven på. Får sette meg i tenkeboksen litt mer før jeg avgjør noe...

Begynner også å vurdere å sette over noen av guppy-yngelen i 190 literen...men jeg er litt nervøs for at de framdeles er for små. Noen av dem er ca. på størrelse med neon-tetraene...og nå som gullfiskene og dvergguramiene er borte har jeg ikke mistet noen av dem (på den størrelsen) på en stund. MEN...de er framdeles ikke store...så jeg lurer på om det er en god idé...de er jo begynte å bli en 8 uker snart...så kanskje de er gamle nok...litt nervøs her ja.

SÅ, vi får se. Imorgen er det uansett vannbytte....så kanskje jeg skal benytte sjansen og hive sverdhalene over når det er mindre vann i akvariet = lettere å få fatt i dem OG derfor mindre stress for fiskene (håper jeg). Det blir uansett litt utpå dagen siden jeg er opptatt tidligere.
26.03.12 4 sverddragere flyttet + 1 døde
Flyttet over 4 sverddragere igår (damer alle sammen). Det var ikke lett å få fatt i dem og jeg ville helst ikke stresse fiskene for mye...dessverre ser det ut til at av de som var igjen var det for mye stress. Fant nettopp en sverddrager-dame død på bunnen. Det kan ha vært den som har stått under roten mye den siste tiden...men likevel undres jeg om det var stress fra igår som var den utløsende faktoren

Blir nok til at jeg skal flytte flere av dem ilp uken...så håper jeg at jeg ikke mister flere ! De 4 som ble flyttet over ser nå ut til å trives i det nye - STORE - akvariet...selv om de er så få at det ikke føles helt trygt enda. Blir nok bedre når de blir flere
27.03.12 noe nitrat...og nok en platy biter i gresset
Argh...sjekket vannverdier igår og det ser ut til at det er noe nitrat i 190 literen...
Byttet 30 liter ilp dagen...skal dobbelsjekke når jeg kommer hjem fra jobb igjen

Kanskje derfor ene sverddrageren døde igår...og ene platyen idag

Isåfall er det 30% vannbytter på gang de neste dagene...til det har roet seg kraftig ned !
27.03.12 fant en discus
Jeg fant en discus jeg hadde VELDIG lyst på på lørdag...men dessverre er ikke akvariet klar for ham enda

<embed src="http://www.youtube.com/v/o4Cb0fncbQc?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
28.03.12 vannbytte og flytting av fisker fullført
Sjekket med dråpetesten og det var et sørgelig syn...
pH 7,5, nitrat=>25 og nitritt=0, 80 liter vannbytte senere...så får vi se imorgen
Hev også oppi litt pH-Minus...

Fruen hjalp til med de siste fiskene som skulle bytte akvarium...hun fikk rimelig teken på å hanke dem inn etterhvert...mulig det hjalp at vi hadde 80 liter mindre vann å måtte lete gjennom dog Uansett - takker og bukker for hjelpen !

Så får vi se imorgen hva verdiene har sunket til...
29.03.12 verdiene er bra og fiskene har det bra -1 platy som døde :(
Ove Toranger
pH 7,5, nitrat=>25 og nitritt=0, 80 liter vannbytte senere...så får vi se imorgen. Hev også oppi litt pH-Minus...

Da var det bedre ja, pH 7, nitrat=knapt registrerbart, nitritt framdeles 0
Yeehaaaw !!!

Men - jeg fant også en død platy på kvelden
AAARGGGHHH

Håper fiskene nå har det så godt som de kan/skal og at vi unngår flere dødsfall
Skal sjekke verdiene imorgen og lørdag også.

Satser på at vi får sett på noen discuser over helgen...tirsdag er planen foreløpig. Etter det er det vann-verdi sjekking omtrent hver dag de neste 14 dagene...man må jobbe litt for å ha spesielle fisker...

Nå - tid for sengen
01.04.12 noen nye planter, en guppy døde
WTH ? Nå begynner jeg å bli litt nervøs igjen. Big-Boy - guppy-gutten som var igjen - døde idag. Han har vært litt tufsen i det siste. Så ut som om noen hadde nappet halen hans og fargene var litt blasse, men han spiste og svømte rundt og så ut til å være OK utenom at han holdt seg for seg selv. I dag morges drev han og svømte inn og ut av vannstrømmen fra pumpen og så ut som om han syntes det var kjempegøy...siden han drev på og gjorde det hele tiden. Så noen timer senere lå han på bunnen...død

Har vært ALTFOR mange fisker som har dødd i det siste...noe føles galt, men verdiene i karet er bra (dobbelsjekket), i tillegg har jeg tatt et lite vannskifte idag...kanskje det bare var hans tur - men sørgelig likevel. Har ihvertfall guppy-yngelen som svømmer rundt - kanskje de er hans. I så fall er det ihvertfall en del av ham som lever videre.

Kjøpte også endel planter i går og har ominnredet litt hos Avatar og Glefs. Vet ikke helt hva de syntes om det, men jeg håper de liker det. Om noen uker blir det kanskje damebesøk på dem...så da er det best å ha karet i orden så det blir godt mottatt hos damene

Er det bare jeg som synes disse røttene ser ut som en skilpadde ?
[External Image]

DA håper jeg alle fiskene mine får en god påskeuke - og at ALLE holder seg friske og raske ! *bank i bordet*. TIRSDAG kommer det nok til å skje noe gitt...men det kommer jeg tilbake til
06.04.12 da er vi igang...med discuser
03.04.12
Tirsdag skjedde det noe ja...var en tur på Midtun Zoo i Åsane der fruen plukket ut en rødaktig discus, deretter en tur til Midtun Zoo på Midtun for å plukke opp den blå discusen (se bilde/video lenger oppe). Byttet 30 liter med en gang. Så var det tilvenning over 1,5 timer. Ja, jeg tok meg god tid...for sikkerhets skyld. Foreløpig har de ikke fått noen navn utover farge, så nå er altså Blå og Rød i akvariet. Med lyset av og stillhet i stuen så det ut til at de forsåvidt klarte å finne seg til ro.

04.04.12
Tok en (dråpe) vanntest og det så ikke noe særlig bra ut Utslag på nitritt og ammoniakk. Så - DA ble det kjapt et 70 liters vannbytte. Fiskene svømmer rolig rundt og gjør seg kjent med akvariet. Slo på lyset i 18-tiden for å la dem bli litt vant til det også (står på til ca. kl 22). Det så ikke ut til å plage dem, så det var jo kjekt. Begynte med litt discus-fór og Rød satte igang med å spise og blåse på bunnen...Blå så på...og ignorerte roooolig maten. Satte et par malletabletter på glasset og så at Rød hoppet bortom og begynte å nibble litt der også. Aktiv krabat dette Litt utpå kvelden så jeg at Blå nibblet litt på noen av plantene i akvariet og så smått prøvde å blåse litt på bunnen - uten å få opp noe mat. Satser på han begynner å spise snart...

05.04.12
Mater litt på morgenen, Rød spiser både fra toppen og tusler rolig ned på bunnen for å blåse litt. Blå ser på...og bestemmer seg for å svømme litt mer rundt og heller småsmake litt på "grønnsakene" i akvariet...ARGH. Tar en kjapp stripetest på vannet og det er utslag...så da tømmes det ut 70 liter og jeg begynner rolig med de 30 literene jeg gjorde klar i går kveld for så å fortsette med 40 nye. Ny dråpetest imorgen. Litt utpå dagen ser jeg at Blå driver og blåser og prøver seg så jeg mater litt...men DA snur han seg rolig vekk og lar Rød kose seg igjen. Dobbel-ARGH

På slutten av kvelden mater jeg kampfiskene og guppy-yngelen med litt røde mygglarver...og hei, hvorfor ikke prøve dette på discusene også. Ta-daah, der begynte Blå å sette igang med å blåse litt gitt...og jeg så han svelgte unna en 3-4 stykker + begynte å blåse litt på bunnen for å få opp noen discus granulater som jeg dumpet oppi når jeg så han spiste røde myggiser. Så det ser ut til at han også har begynt å spise nå...så da puster jeg litt lettere

DA får vi se hva morgendagen bringer...uansett så blir det vannbytte nede i 400 literen...så får vi se om jeg må til med mere vannbytte. Time will show

Her dypper Rød ned etter litt mat
[External Image]

Blå svømmer
[External Image]

Rød svømmer
[External Image]

Blå med boblebakgrunn
[External Image]

Her svømmer de sammen begge to
[External Image]
Gratulerer med Discus Fantastiske fisker som aldri slutter å fascinere meg

Jeg tar ikke sjansen enda, men det er svært inspirerende å lese om deg/ dere som klinker til
Jeg føler derimot et behov for å spørre om hva du har som filter, og hvor lenge dette har blitt kjørt inn. Dette utifra din målinger av ammoniakk og nitritt ?

Btw,jeg bytter 30-40 % to ganger i uken i malawi karet mitt på 720l, da jeg forer mye i de perioder der jeg vil trigge lek, og derav mye avfall som kan gi for dårlige vannverdier. Ph, Gh, Kh, Nitritt, Nitrat sjekkes daglig i disse periodene.
Kjører Eheim 2080 parallelt med en Fluval FX 5, altså stor filterkapasitet - fortsatt er det fare for høy nitrat og behov for hyppige vannbytter. Disse innkjørte filtrene har kapasitet tilpasset mine rutiner mht foring, og sikrer 0 ammoniakk/nitritt.
I perioder der jeg ikke ønsker lek på fiskene bytter jeg vann en gang i uken, forutsatt at verdier er ok. Da forer jeg også mindre enn når lek er ønskelig
Malawifan
Gratulerer med Discus :) Fantastiske fisker som aldri slutter å fascinere meg :)

Fascinerende stemmer...men her var det mest fruen som hadde noe å si...jeg holdt igjen en god stund, men når hun begynte å hjelpe til med vannbytter og å titte litt på de andre fiskene en gang i blant...OG sa hun syntes Discuser så så flotte ut...så ble det til at jeg gav etter...

Malawifan
Jeg føler derimot et behov for å spørre om hva du har som filter, og hvor lenge dette har blitt kjørt inn. Dette utifra din målinger av ammoniakk og nitritt ?

Jeg har et Eheim 2224 som tusler og går (står litt om det tidligere i tråden min)...har gått i snart et halvt år, så det er relativt godt innkjørt. Ammoniakk og nitritt har vært helt greie så langt, men plutselig nå - når jeg får fisker som ikke er særlig glade i det - så forandrer det seg. Skulle gjerne hatt meg en prat med Mr. Murphy nå i påsken Jeg regner med det har sammenheng med at jeg nylig satte inn noen 12 platyer (har 8 igjen), 4 ancistruser og ca. 24 kardinal- og neon-tetra. Ikke store fisker, men nok til at det gir ekstra trykk på filteret...

Malawifan
Btw,jeg bytter 30-40 % to ganger i uken i malawi karet mitt på 720l, da jeg forer mye i de perioder der jeg vil trigge lek, og derav mye avfall som kan gi for dårlige vannverdier. Ph, Gh, Kh, Nitritt, Nitrat sjekkes daglig i disse periodene.

Ingen ekstra foring hos meg da jeg ikke er interessert i lek el.l. Regner også med at både Platyer og Guppyer klarer å leke uten hjelp fra meg Kjører dråpetester litt ekstra ofte nå første par ukene med Discusene...ellers pleier jeg kjøre det en gang i uken + stripstester et par ganger (siden de er noe mer unøyaktige)

Malawifan
I perioder der jeg ikke ønsker lek på fiskene bytter jeg vann en gang i uken, forutsatt at verdier er ok. Da forer jeg også mindre enn når lek er ønskelig

Samme som jeg gjør til vanlig altså...pleier å bytte ca. 30% per uke.

Skal oppdatere her med hva som skjer videre med fiskene Følg med, følg med.
Bilder og videoer kommer det endel av framover også
[External Image]
06.04.12 discusene har fått navn :)
Blå heter Blue Moon (Blå Måne) og Rød heter Red Moon (eller Rød Måne). Alltid greitt med både nasjonalt og internasjonalte navn.

Måtte det bli et langt og hyggelig samvære og velkomne i familien
09.04.12 da er guppy-yngelen satt ut i 190 literen
De var alle kommet opp i ca. samme størrelse som neon-tetraene, så jeg har nå overført dem fra yngelkaret til 190 literen. De stimet ganske så tett når de ble satt over...og igjen tok jeg meg god tid med tilvenningen...ca. 1 time og 1 kvarter ble det vel tilsammen...

Jeg håper de alle sammen er der når jeg kommer hjem igjen fra jobb...
12.04.12 en død...noen nye :7
En død (Biggen)
Når jeg kom hjem fra jobb så jeg hodet på Biggen (den største...og sannsynligvis eldste neon-tetraen min) stikke opp fra roten som står midt i akvariet. Etter først å ha innstendig lurt på hvordan h*n hadde klart det så prøvde jeg å få ham/henne ut...og det var ikke lett. Etter mye lirking og trykking kom h*n endelig ut, men drev og og pustet fort og fløt på siden i vannskorpen. Satte opp en plastpose (vanlig fiskepose) og lot ham ligge oppi der en stund, men når jeg sjekket litt senere hadde h*n sluttet å puste og fløt med buken i været

H*n skilte seg godt ut fra de andre pga størrelsen (ca. 3-3,5 cm fra nesetipp til haletupp) og jeg hadde håpet å ha ham/henne i noen år...f.eks 8-10 år som det iflg fiskebasen er mulig å ha neon-tetra *sukk*...hvordan h*n klarte å kile seg fast i et hull på den minmale størrelsen det hadde skjønner jeg ikke...spesielt ikke når h*n i tillegg kjørte hodet oppi et enda mindre hull...

Noen nye
Når jeg skulle til med å rense opp i yngelakvariet (25-literen) så så jeg noe som beveget seg. Well-well-well...det ser ut til at ihvertfall EN av guppyene mine hadde vært gammel nok, for der svømte det rundt 5 yngel Så da er jeg igang igjen. Ny runde med yngel, men denne gangen er de bare 5 og ikke et par-og-tyve, så de har en del bedre plass. Jeg håper det går bra med alle sammen utover !
13.04.12 blue moon spiser godt :)
Annet lyspunkt er at Blue Moon nå har begynt å spise "som en fisk"...så det er jo et steg i riktig retning. Dvs. han tusler rolig til overflaten når jeg gir mat...spiser litt på vei ned og har begynt å "gresse" på maten som ender opp på bunnen. *phew* da er jeg litt fornøyd med at det har gått mer enn en uke og de ser ut til å trives

H*n lar seg rolig dytte unna av Red Moon når h*n spiser (som en ku på syre) men klarer ihvertfall å få i seg mat greitt !

Begge to følger med når jeg nærmer meg og spretter bortom til fronten på akvariet når jeg kommer for å observere...og såvidt jeg har fått med meg er det et godt tegn det også

<embed src="http://www.youtube.com/v/AXH5xwlOwy8?version=3&;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Type discuser; kobalt og red eagle ?
Tror muligens jeg har en Kobalt og Red Eagle...dersom noen Discus-kjennere leser tråden og kan korrigere meg er jeg takknemlig for det

Kobalt (fra fiskebasen)
[External Image]
Blue Moon
[External Image]

Red Eagle (fra fiskebasen)
[External Image]

Red Moon
[External Image]
Long time no update
Jaja, ting har likevel skjedd selv om ingen oppdateringer har ankommet. Skulle prøve å hive over ene kampfisk-damen med Avatar, det gikk ikke pga. finværet den helgen. Det ble mye familieturer og utendørsaktiviteter istedet.

Den ene Ancistrusen min døde Ikke den minste, ikke den største, men en midt i mellom. Har sjekket vannet nesten daglig med dråpetester, så snart jeg har sett noe som helst i nærheten av utslag har jeg byttet 30% til 50% vann, så det bør ikke være vannet som har tatt knekken på ham/henne ?!? Skifer-hulene jeg kjøpte på storauksjonen til BAK har heller ikke blitt noen stor suksess. Ancistrusene er inne og skiter i dem...men de legger seg ikke til...ihvertfall ikke per nå.

Har fått noen snegler fra Heidi Ingdal.

Av de 3 Eplesneglene som endte i 190 literen ser det ut til at alle unntatt en klarte seg. Satte også inn de 3-4 største Thiara Winteri inn der. I yngelkaret satte jeg inn en 4-5 Thiara Winteri og hos Avatar endte 4 av Eplesneglene opp. Det ser dog ut til at han klarte å spise dem (?) for der er det 3 tomme skjell igjen og en snegl som ser ut til å ha forsvunnet fullstendig. Kjøpte i tillegg et par STORE Eplesnegler fra Midtun Zoo. De spinner rundt i det jeg vil definere som full fart for et par snegler og har begynt å forsyne seg litt med planerester etc. Bilder og video kommer nok på plass etterhvert

I går fant jeg to yngel i pumpen (som har begynt å lage en snodig og illevarslende tikkelyd). Sannsynligvis platyer, de så slik ut i kroppsformen ihvertfall. Skal prøve å få flyttet dem over i yngelkaret ilp torsdagen samt få tatt meg en titt på pumpen i tillegg...

Mtp discusene er jeg bekymret for Blue Moon. Jeg klarer ikke med beste vilje å se at h*n spiser noe som helst...nipper litt til plantene innimellom og svever rundt, mens Red Moon framdeles spiser som om h*n ikke har fått mat på en uke hver gang jeg mater. Har kjøpt inn noe frosset oksehjerte (fra Midtun Zoo) og har prøvd med det også, men det var like mye suksess som discus-granulatet som Red ulver innpå og Blue rolig rynker på nesen av. Artemia, svarte/røde mygglarver og vanlig flakfor/pellets spiser h*n heller ikke...
02.05.12 en sae døde
Igjen døde en fisk, ikke den største, ikke den minste, men den ene SAEn min som var midt i mellom. Jeg har altså 4 store, en bitteliten og hadde en som var midt i mellom - igår kom jeg hjem og fant en av de store eplesneglene i god gang med å gnafse i seg den mellomste SAEn min...

Den har vært aktiv og oppført seg som vanlig - ingenting som skulle tilsi at den skulle dø så plutselig ?!? Begynner å undres litt. Hadde det ikke vært for at det var veldig lite sannsynlig så det nesten ut som om eplesneglen hadde jaktet på den :7

Eplesneglene har "ryddet godt opp" i plantene jeg hadde og jeg hiver nå daglig oppi store salatblader for å få beholde mest mulig av lotusen. Det kan være at det ikke var verdens beste idé å kjøpe de to store eplesneglene etter at jeg fikk de små fra Heidi

Thiara Winteriene har ynglet i yngel-karet så det ser nå ut som om de trives der. Ser av og til en eplesnegle hos Glefs, men de som kom oppi til Avatar ser ut til å ha blitt snacks...skjønner ikke hvordan han klarte å få det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap