Nytt topplokk

Mangler toppglasset på akvariet mitt og skal bestille nytt. Karet er 40 cm dypt og 320 cm langt. Ser for meg å dele topplokket i 3 deler, et firkantet i midten og de to på enden skal ha avskjæringer i begge hjørnene mot aluminiums rammen til pumpeslanger, varmekolbeledning og til foring.

Oppe på topplokket skal det ligge to lysarmatur, (lette i aluminium), med 3 x T5 i hver. Veier altså ikke så mye men armaturene er litt kortere enn akvariet og hviler således kun på topplokket.

Lurer på to ting. Hvor tykt må det nye topplokket være, og ca hvor mye må jeg ta av i hjørnene?

Takker og bukker
Hvis du har et toppglass på 40x40 blir vel de to andre da på 140 x 40. Da ville jeg ha gått for minimum 6 mm. Dette fordi du er litt mere sikker på at glasset ikke brekker når du løfter / flytter på det. Skar selv av meg fingertuppen på et 4 mm dekkglass som plutselig sprakk da leg løftet det av litt uforsiktig.

Du må nesten bare prøve deg frem når det gjelder hvor mye du skal skjære av hjørnene, det er avhenig av hvor mye slanger / kabler du skal ha ned + evenuelle avstiverer eller ramme som er i veien.
Tenkte på å dele de i 3 ca like lange deler. Ordla meg bare litt feil i forhold til at midtdelen ikke skal skjæres til i hjørnene
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap