Går reker og alle fisk sammen?

Hvilken fisk spiser reker? Kan jeg ha reker i samme kar som feks. ciklider?
Fersk-akvarievenn
Hvilken fisk spiser reker? Kan jeg ha reker i samme kar som feks. ciklider?


Så godt som alle fisk unntatt maller vil forsøke å spise dvergreker, som f.eks. kirsebærreker. Alle de vanlige selskapsakvarium-fiskene spiser dvergreker med stor appetitt, og mange jakter regelrett på rekene. Guppyer spiser reker så det tyter ut av munnen deres for eksempel.

Ciklider er rovfisk og ivrige reke-jegere, så det kan du absolutt ikke ha sammen med reker, nei. Det blir en dyr lunsj, i så fall....

Inaktiv bruker
Ciklidene blir iallefall lykkelig. Masse god mat. :P Nei det er ikke mange som går med reker. Hvis de har større munn en rekenes kropp så blir de mat.
Har du fiske som napper i slør så er det en fare for at de napper i følerhornene til rekene.
Plussmedlem
Spock
Hvis de har større munn en rekenes kropp så blir de mat.


Bare korrigere deg litt... Selv fisk som er for små i munnen til å gape over en reke tar de. Forskjellen er bare at de "parterer" reka først. Dvs et bein, noen flere bein, halen osv... Endlers hanner er jo ikke spes store i munnen, men reker DET liker de... :-p
mona o
[QUOTE=Fersk-akvarievenn]Hvilken fisk spiser reker? Kan jeg ha reker i samme kar som feks. ciklider?


Så godt som alle fisk unntatt maller vil forsøke å spise dvergreker, som f.eks. kirsebærreker. Alle de vanlige selskapsakvarium-fiskene spiser dvergreker med stor appetitt, og mange jakter regelrett på rekene. Guppyer spiser reker så det tyter ut av munnen deres for eksempel.

Ciklider er rovfisk og ivrige reke-jegere, så det kan du absolutt ikke ha sammen med reker, nei. Det blir en dyr lunsj, i så fall....

Tusen takk for god tilbakemelding. Skal deffinitivt ikke kjøpe reker til karet

Noen som vet om noen ciklider som ikke går med kakadue ciklidene ?
Jo det går ann og ha reker sammen med fisk. Men det kommer ann på hva slags fisk og hva slags reker. Jeg har dvergreker (sakura) sammen med L-maller og Heterandria formosa (levendefødende) fisk. Jeg har og to arter kloreker. De har jeg sammen med Malawi ciklide yngel opp til 3-4 cm. Kloreker kan ta fisk hvis fiskene er veldig små. Så det går ann og ha reker sammen med fisk. man må bare vite hva man gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap