Skal bytte vann - skal pumpen gå underveis?

Hei. Jeg har et nytt 125 liters akvarie m innvendig juwel pumpe. Skal bytte 1/3 av vannet i kveld. Dette må jeg gjøre med hjelp av bøtter, dvs at det kommer til å ta mer enn et par minutter. To spørsmål: skal pumpen være på underveis og hvor lite vann tåler den å jobbe med? Og kan jeg ta 24 graders vann fra springen? Dyrebutikken sa det var greit hvis jeg brukte akvasafe. Har pt fire guppy og tre platy, verdiene etter tre dager m fisk er helt fine.
Noen som kan hjelpe en fersking?
Jeg skrur av pumpene, varmekolbene og luftpumpene(alt er på en skjøteledning med flere kontakter) det er ikke bra for pumpene å gå med for lite vann..
Har glemt å trekke ut støpselet til pumpa før vannskift, det ble veldig travelt for å rekke butikken før den stengte. Hvis Juwel bruker samme prinsipp i alle kar (har 450 Juwel vision) ser du små slisser øverst på filterboksen, vannet må stå noen milimeter over bunnen på dem før pumpa starter protesten. Og husk varmekolben også, "bang" sier det hvis den står tørr, ikke gøy.

Ikke noe stress at karet er uten sirkulasjon den stunden det tar deg å skifte vann, bedre at du bruker tid og finner rutine som ikke tar livet av hverken deg, ryggen eller parketten!

Fyller med slange fra springen nå fordi jeg har for lite plass til å mellomlagre, men jeg har testet for kobber og har ikke utslag, i tillegg er varmtvannsberederen ny. Ingen grunn til å fylle med så varmt vann i alle fall, gudene står ikke med termometer og varmekolbe når det regner ;o)

Det finnes en kalkulator under "Akvarium"-fliken, du kan jo bruke den for å sjekke at temperaturfallet ikke blir for stort...
vann direkte fra varmtvannstanken er ikke å anbefale, hvis pumpen din sitter fast med sugekopper så kan du dytte den for hver hver gang det blir mindre vann. også trenger du kun å ta ut ca 30% vann annenhver uke

husk å ikke vaske noe oppi akvariet for da fjerner du viktige elementer som er med på å danne en perfekt syklus. når du merker at pumpen ikke drar like mye vann lengre s kan du kreste svampene forsiktig i en bøtte med akvarievann
er det forresten tre dager siden du startet hele akvariet eller har det stått noen uker uten fisker?
Maja Morling
er det forresten tre dager siden du startet hele akvariet eller har det stått noen uker uten fisker?


Startet 3. Juledag m vann, grus og planter. Så fikk jeg filterguffe fra et innkjørt akvarie for en drøy uke siden. Lot det stå og gå nesten en uke etter det, testet vannet og hadde oppi syv fisker nå på torsdag. Følger nitritten nøye, damen i butikken sa at jeg uansett kom til å få en nitritt-topp. Så jeg avventer før jeg skaffer flere fisker.
Så vidt jeg vet er det ikke bra å benytte seg av varmtvann fra springen.
Her fyller jeg kaldt vann i en bøtte, så koker jeg vann i vannkokeren og har i det kalde vannet for å få opp tempraturen. Det går relativt fort også hvis du har en vannkoker så kan du også gjøre dette, men husk å måle tempen på vannet før du har det akvariet.

Pumpe og varmekolbe kan trygt slås av mens du skifter vann.
Alva
:-) Startet 3. Juledag m vann, grus og planter. Så fikk jeg filterguffe fra et innkjørt akvarie for en drøy uke siden. Lot det stå og gå nesten en uke etter det, testet vannet og hadde oppi syv fisker nå på torsdag. Følger nitritten nøye, damen i butikken sa at jeg uansett kom til å få en nitritt-topp. Så jeg avventer før jeg skaffer flere fisker.


Ettersom ammoniakk kommer før nitritt og er enda giftigere, er det smart å teste for nettopp ammoniakk også. Det burde nok damen i butikken fortalt, men det er overraskende mange som utelukkende konsentrerer seg om nitritt, selv om ammoniakk altså er verre.
Skjønner. Skal teste fortere enn fort. Men foreløpig er fiskene raske og fornøyde ser det ut til, til tross for mobbeguppien. Byttet 30% av vannet i går.
Tilfeldig bekjentskap
© Gard Erik
Reklame for plussmedlemskap