Merkelig noe som vokser på rota mi

Har hatt problem med oppstart av dette karet, og skrevet en link på det tidligere "grått vann etter grundig skylling".

Fikk dyrebutikken til å sjekke vannverdiene og det viste seg at pH hadde sunket kraftig etter jeg startet det opp, ingen forstår hvorfor. Byttet sand, kastet plantene som var "etset" opp etter 4 dager, tok ut alt vannet, skylte og hadde i nytt vann og sand. Etter 2 dager var dette kommet på rota mi. Skrubbet det bort, men etter 3 dager er det altså tilbake. Noen som vet hva dette er???
Utrulig dårlig bildekvalitet.
Er ikke helt sikker på hva det er, men jeg hadde det samme. Men jeg fikk det kun på de steder der jeg hadde skåret rota. Så jeg regnet med at det var en slags sevje. Dette forsvant etter en tid. Det påvirket også ph, da dette virker som en slags syre virker det som. Jeg skrubbet det bort noen ganger med akvarie-tannbørsten min. Og etterhvert ble det bare borte. Kanskje noen vet hva det er.
Den har også sluttet å påvirke Ph. For denne roten påvirker ph i utgangspunktet veldig lite.

Jeg fikk også grått vann av dette. Men jeg lot det bare stå, vasket det bort. Og etter en stund ble vannet klart igjen.
Helt vanlig, og helt ufarlig, med sopp på røtter. Røtter har også en tendens til både å senke ph, og gjøre vannet brunt.
Jeg gir snart opp...
Nå har jeg i tillegg fått noen svarte dotter som tydligvis er penselalger. De startet beskjedent, men nå har de tatt over hele 30 liter'n min.. Hva gjør jeg galt?? Først slimete grått vann, så mugg på rota og nå penselalger???

Det koster jo en formue å få startet opp akvariumet? Gjør jeg alt feil eller har jeg vært fryktelig uheldig?
Jeg tror ikke du har gjort noe feil eller galt. Slik er det med akvarium. De aller fleste møter på utfordringer i starten, men ikke la dette knekke deg.
Det som er på rota di er helt vanlig. Det går bort til slutt, og det er ikke farlig. Jeg tør faktisk å kalle dette helt normalt.

Algene må du nok fjerne manuelt. Du kan bruke et blad til tapetkniv og skrape av glasset. Planter som er infiserte bør klippes (der algen sitter).
Regelmessig vannskift kan være lurt.

Ikke gi opp! Ja, det koster både tid og penger med akvarium, men tro meg! det er verdt det når det går seg til. Jeg tror at du vil ha stor glede av akvariet ditt, om ikke enda mer hvis du har måtte jobbe litt for det også

Husk at vi på AF hjelper deg gjerne hvis du får problemer, og de aller fleste problemer i akvarie kan løses Stå på og ikke gi opp
Dette er kanskje ikke noe du vil høre men...
Har man akvarier er det omtrent umulig å hindre nye livsformer å dukke opp. Om det er algetyper, cyanobakterier, sopp, snegler osv. De finnes, de er et sted, og de dukker opp. Jeg tror også at du blir kvitt soppen, men algene kan du sikkert få noen snegler til å ta seg av. Helt kvitt de, det blir du kanskje aldri. Men det går kanskje an å holde de under kontroll. Trikset er å ha hurtigvoksende planter som tar opp næringsstoffene mer effektivt enn algene.

Det kan hende at problemet har å gjøre med lys, filterkapasitet og sirkulasjon, kanskje?
har det samme på min mykjøpte rot.
Den fikk samme "sløret" etter at den hadde stått i akvariet i ca ett døgn.


Jeg tror også vannet har blitt noe uklart/grått/tåkete som følge av dette, men det kan selvfølgelig være noe annet også.
Tror ikke det er noe farlig men litt ergelig siden det ikke ser så veldig pent ut.

Hvordan vil det evt gå om man ikke vasker det bort?
Jeg har satt nedi mangroveroten og ENDELIG fått den til å IKKE flyte opp igjen, så vil helst ikke måtte ta den opp og skrubbe den..

ellers så koser mine 10 K.tetraer, 5 Gupper, 5 Corydoras og 2 Scalarer seg godt i akvariet.

Fant ut at de svømmer litt mer rundt og "koser" seg etter at jeg satt noe forran utblåsningen på pumpen så det ikke lenger er rene saltstraumen nedi der. Satte også inn en slik "bobleting" som gir vannet oksygen så nå ser det ut som rene paradis nedi der.....foruten soppen på roten og det tåkete vannet da
Skrubbet rota og tømte ut alt vannet for 3 gang for 1 mnd siden, og nå ser det helt flott ut! (For utenom mugget på rota da) Vannet blir brunt, men det er bare fint! Vannkvaliteten va flott, så kjøpte et a. borellii par som går der, en ancistrus og 6 endlers. Oppdaget etterhvert at endlers'ene spiser mugget som vokser pårota! De elsker det! Så nå er rota mi HELT muggfri!

Godt å høre at trives i karet ditt også Lykke til videre. Jeg har friskt mot nå!
Tilfeldig bekjentskap
© ERIK JOHANSEN
Reklame for plussmedlemskap