Uvanlig spørsmål om sand

Jeg skal skifte til rådasand 0,33 mm i et 200 liters kar. Har tidligere alltid hatt grus, og nå lurer jeg på om jeg kan helle sanda rett fra sekken ned i akvariet uten å skylle det først?? Vil jeg "kvele" fiskene i sand i ukesvis, eller kan dette gå bra?

Takknemlig for svar
Inaktiv bruker
Etter min erfaring må sand og fin knust grus (som ser ut som sand) alltid skylles uansett. Ellers får du stor ergrelse fremover...

Men, du kan jo prøveskylle en liten del av sanden, i en bøtte, da ser du fort om det er mye "grums" i vannet. Ved noen typer sand er det kanskje ikke like ille som ved andre..
Spinderella
Jeg skal skifte til rådasand 0,33 mm i et 200 liters kar. Har tidligere alltid hatt grus, og nå lurer jeg på om jeg kan helle sanda rett fra sekken ned i akvariet uten å skylle det først?? Vil jeg "kvele" fiskene i sand i ukesvis, eller kan dette gå bra? Takknemlig for svar :-)

Jeg ville først og fremst råde deg til å IKKE bruke den sanden med korn str 0.33 mm. Den er altfor finkornet og blir så tettpakket under vann at den kveler planterøtter, flytter på seg av filtersirkulasjon og gufser opp av den minste bevegelse. Den er rett og slett FOR finkornet, så den er som pudder. Den sanden er ment som chinchillasand o.l., ikke akvariebruk.

Gå heller for korn str 0.4 - 0.8 mm av Rådasand! Den passer til akvariebruk.

All Rådasand må vaskes før bruk. Skylles både vel og lenge!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap