Eheim utvendige filterpumpe 2073

Inaktiv bruker
Jeg har lest at noen av noen av de utvendige Eheimpumpene ofte får lekkasje etter et års bruk. Har dere noe erfaring med dette?

Det gjelder da:
Eheim Professional 3, 2071, 2073, 2075.

Dermed tør jeg ikke helt å kjøpe en av disse pumpene, men trenger en ny utvendig filterpumpe kjapt. Vurderer å kjøpe Eheim 2073...

Noen som har erfaring med den?


Opplevde en mini-lekasje på min gamle 2017, men det var pga smuss/dritt rundt paknignen. Da jeg rengjorde pakningen til selve toppen og holdt denne ren for smuss så var det aldri noe problem i ettertid.

Men, min lakk når jeg tiltet den litt. Mine to andre fra Pro II serien kan stå vinklet 45 grader uten at en dråpe rant ut, stod 2071 i 80 graders vinkel rant det vann ut av den. Litt sløvt når jeg var nødt å vinkle den slik for å få den ut av underskapet ved rens. Ved ikke om dette var en feil med min modell eller om det gjelder for hele serien.

Har benyttet en del av de mer "primitive" Eheim Classic i noen av mallekarene som ble satt opp i fjor høst og de fungerer som bare det om man kan leve uten enkle og fancye løsniger for til- og frakobling av slanger.
Jeg har bare hatt lekkasje i ett Eheim-filter og det var en 2028. Ordnet seg ved bytte av hovedpakning.

Ellers er jeg litt overrasket over at Mona har hatt så mye problemer med 207X. Selv har jeg en 2080 som fungerer utmerket. Jeg trodde den var laget over samme lest som 207X, men siden den selvsagt har større dimensjoner på mange (eller alle?) av delene, kan det jo hende at den problem-ventilen til Mona også fungerer bedre i en større utgave.
Inaktiv bruker
Fikk dette svaret nå fra en akvariebutikk her:

"Den feilen du har hørt om er en produksjonsfeil på en tidlig serie med disse modellene. Den er for lengst rettet opp av Eheim, og du opplever ikke dette med pumper som er av nyere dato."

Så det betyr at de som er produsert i de senere år skal være feilfrie.

Inaktiv bruker
Pst. Mona, jeg skjønner at du har hatt det mye morro med denne filterserien :0)

Jeg ser meg nok om etter noe annet etter å ha lest trådene dine .. Beklager at jeg tok meg selv i å le høyt når jeg leste om dine frustrasjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap