Starte et kulefisk akvarium...

jeg har veldig lyst på kulefisk, men problemet er at jeg ikke har et innkjørt akvarium, og vet at man trenger en hardfør fisk til å starte prosessen. har også hørt om salmiakk metoden, men har ikke veldig mye erfaring og dermed høres det veldig skummelt ut. det jeg egentlig lurer på er om noen har noen gode råd for hva som lønner seg for meg å gjøre.
jeg har et 80 liters akvarium og en del penger til overs. jeg har fått med meg at kulefisk egner seg best alene og at det ikke lønner seg å bruke penger på en hardfør fisk som jeg egentlig ikke har lyst på.
hvis noen vet hva som lønner seg så kan dere gjerne gi en indiotsikker veiledning på hva jeg skal gjøre. type akkurat hvor mye salmiakkjeg skal bruke, planter eller kulefisk "vennlige" fisker/reker.
tusen takk!!!
les tråden øverst på siden her. Den tar for seg salmiakmetoden. deretter bet jeg at det er en tråd om kulefisk her ett sted. søk etter kulefisk så finner du nok den. Lykke til!
Det finnes de som syns hardfør/ innkjøringsfisk er ok. Men de fleste syns dette er forkastelig. En fisk er et liv og bør ikke utsettes for noe slik. Men salmi metoden er veldig fint å starte med. Da får du kjemi og slipper å pine fisk.

Her er en atrikkel om kulefisk:
takk for gode svar. nå føler jeg meg ikke like grønn:P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap