For mye strøm i vannet?

Kan man få for mye strøm i vannet?
Altså jeg veit det begrenser seg på en Orginal juwel 1500L/m Pumpe, men jeg synes det er ganske bra driv i overflata, jeg hadde type 1000 før og var egentlig ikke fornøyd.
Veit at di innvendige orginale er så som så og kanskje underdimensjonert, men iogmed at boksen er der tenkte jeg at jeg kunne oppgradere pumpe til den største, altså 1500l/m

Og det blei foskjell ja, så nå lurer jeg på om det kan bli for mye stryk for fiskene:
-Blå acara
-praktbotia
-praktbarbe
-Pallettciklide
-Div cory og L-maller

Di har steder og gå i sjul og sånn, men jeg veit ikke om det vil gå dårlig i lengden om di ikke er vandt med strøm i utganspunktet.

Så lurer jeg på det om det vil funke og sette på en slags dimmer på ledningen til pumpa så man kan justere styrken, nå husker jeg ikke hva det heter men det finnes jo sånne ting som kan dimmes, lys og andre typer pumper så hvis det funker på juwel pumpa går jeg til innkjøp av sånn
Nei, du kan ikke sette en dimmer på ledning for å reduserer turtallet på pumpa.

Om du får for mye bevegelser i vannet er ikke så lett å bedømme, men du kan gjøre mye for å begrense vannbevegelser fra utblåsingen.

Har du et strålerør kan du borre større hull i strålerøret, du kan lage flere hull og større hull. Eller så kan du sette utblåsingen i en "blå svamp" slik ak at vannet må gjennom svampen.

Ellers er det på flere pumper / filter muligheten til å begrense gjennomstrømningen gjennom å begrense pumpa på utblåsing siden.
Ja tenkte jeg sku se om jeg fikk en sånn rør sak med kuleventil i til og sette på utblåsen, men som midlitidig så fikk jeg ordna så den blåser på skrå inn i bakveggen, det hjalp en del

Men en helt anne nting:

Hva er kullfilterets jobb i filterprossessen?

Jeg har grov og fin blåsvamp, sånn grønn nitritt filter og kjerramikkrør, vil jeg trenge eller få no utbytte av kølfilter?
Nei, du trenger ikke kullfilter såfremt du da ikke har brukt kjemikalier ol. du vil fjerne,
Les mere her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap