Kan l-144 og vanlig ancistrus sp blande seg?

Hei

Kan man ha begge typer i karet, eller vil de pare seg om hverandre - blandings fisk?

Frode
-Ja, om du leser om L-144 her på basen vil du se at den originale L-144 ble nok parret med Ancistrus sp. Er visstnok kun funnet 1 viltfanget L-144 (?)
-Og denne ble parret med ancistrus sp..
Det som blir trodd, er at L-144 er en underart av ancistrus, eller en naturlig alibino form for anc.

jeg hadde 1 hann anc. sp. oppdrettsvariant. og 1 hunn, L-144 de fikk yngel, halvparten ble gul og resten vanlig fargede.

hadde 1 hann L-144, men den døde, hadde også en ancistrus sp hunn men den døde også
De kan prara sig med varandra. Ynglen kommer då troligtvis bli bruna, eftersom brun ær den dominanta færgen hos dem och vit/gul ær recesivt.

Inaktiv bruker
Det er dumt å blande dem, for da vil fremtidige avkom kunne gi flekkete unger igjen i neste generasjon. Å holde rasene "rene" synes jeg er viktig.

Jeg har både ancistrus sp og L 144 i samme karr nå, men de er små foreløbig, og når de blir kjønnsmodne om ca 6 mnd skal jeg flytte dem til hvert sitt akvarium for å unngå nettopp blanding.

Man vet jo ikke hvilket kjønn de får før de er ca 8-9 mnd. Man kan noen ganger se forskjell på "snuta" da hunnen er mer butt og hannen har mer spiss snute.

Så du kan altså ha av begge sorter i samme karr dersom de er av samme kjønn - da får de jo ikke krysset seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap