Ph skillnader

Testade pH för första ggn i mina kar här i norge. I mitt kar som varit igång längst så låg pH på 4,5! Det har vart igång i ca 1 år och fisk verkar trivas mkt bra, har tidligare haft sajica och scalarer i karet hade lek och fick yngel på dem. Nu har jag platy, VF ancistrus og kuliål. Platy og ancistrus blir det yngel på.

Så min första fråga är egentligen, är ikke 4,5 i pH väldigt lågt? När jag drev med akvarier i sverige så tror jag aldrig jag vart under 6 och brukade ligga på 7-8.
Jag har 3 stora mangrove rötter i karet og de vet jag sänker pHt men detta har jag haft i tidigare akvarier også, unntatt malawi kar.

Håller nu på att starta opp ett malawi kar, og hade tänkt att fylla på med ca 1/3 vatten fra det tidigare nämnda akvariet för att få igång processen raskare, men blir de kanske dumt med tanke på att detta vatten bara har 4,5 pH og vannet fra kranen ca 7?

Och någon som vet någonstanns runt oslo lr kongsvinger där det finns sten med hög kalk halt att plocka?
Vannet i seg selv vil ikke hjelpe stort på innkjøring, men om du i steden tar filterslam fra det etablerte filteret vil ikke pH "bli med" om du forstår, bare bakterier. 4,5 er veldig lavt for levendefødere...

Røtter kan senke pH etter noen tid i akvariet, og jeg tror det varierer veldig fra rot til rot. Kalksten er sikkert en god ide.

Når det gjelder kalksten vet jeg at berggrunnen på Bygdø er kalkholdig, men er usikker på om man bare kan plukke med seg sten der eller om området er fredet. Vakkert derute da!
Jag har satt over ett innerfilter jag haft extra i de störste akvariet til d nye Malawi karet, så hoppas på att det skal göra processen raskare.

Bygdö ja! Dit har jag gångavstånd, så skall absolut se om man kan ta någon Stein här og där
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap