Algespiser(malle)

Jeg har en malle(vet ikke helt hva den heter..) det er en malletype som fester seg med munnen til ruta osv. Jeg har i tillegg 5 små neontetra fisker.

I går når jeg vasket akvariet fant jeg ut at to av neontetra fiskene mine var borte.. Kan sugekopp mallen min ha spist den?

Håper på svar!
Dersom en neontetra har dødd, så vil nok mallen spise den. Men det usannsynlig at den har drept dem, om det var det du mente. Fiskene spiser også sine døde artsfrender...

Hva mener du med vasket akvariet?
Inaktiv bruker
kristine-lucy
Jeg har en malle(vet ikke helt hva den heter..) det er en malletype som fester seg med munnen til ruta osv. Jeg har i tillegg 5 små neontetra fisker. I går når jeg vasket akvariet fant jeg ut at to av neontetra fiskene mine var borte.. Kan sugekopp mallen min ha spist den? Håper på svar!

Kan dette være malla di? LINK
Spock
[QUOTE=kristine-lucy]Jeg har en malle(vet ikke helt hva den heter..) det er en malletype som fester seg med munnen til ruta osv. Jeg har i tillegg 5 små neontetra fisker. I går når jeg vasket akvariet fant jeg ut at to av neontetra fiskene mine var borte.. Kan sugekopp mallen min ha spist den? Håper på svar!

Kan dette være malla di? LINK

Ja, den ligner veldig mye ihvertfall. Ganske sikker på at det er den.
Sissimor
Dersom en neontetra har dødd, så vil nok mallen spise den. Men det usannsynlig at den har drept dem, om det var det du mente. Fiskene spiser også sine døde artsfrender... Hva mener du med [I]vasket[/I] akvariet?


Med vasket akvariet mener jeg; byttet ut en tredel av vannet, skrubbe glasset og gjøre rent pumpa.
Inaktiv bruker
Tips! Ikke lurt å bytte vann og rense filteret samtidig.
Filteret skal egentlig ikke være så rent. Det er DER de gode bakteriene sitter. De som gjør at fiskene dine ikke dør av forgiftning.
Spock
Tips! Ikke lurt å bytte vann og rense filteret samtidig. Filteret skal egentlig ikke være så rent. Det er DER de gode bakteriene sitter. De som gjør at fiskene dine ikke dør av forgiftning. :)


Åja, det visste jeg ikke..
Hvor ofte burde vannet egentlig byttes ut, og hvor lenge etter kan jeg rense filteret?
Rense filtere burde du bare gjøre når det er merkbart redusert strøm i vannet.
Bytt 30% av vannet en gang i uka.
Sissimor
Bytt 30% av vannet en gang i uka.


Ok, takk!
Skal jeg ha i salt og andre rensemidler hver uke når jeg bytter vann?
Noen fisker skal ikke ha salt, mens noen har ikke vondt av det. I begynnelsen når jeg var ferskere så brukte jeg salt. Har nå slutta helt med det, og ikke merket noen forandring. Men dette strides de lærde om. Rense midler er som regel kun nødvendig hvis du har gamle kobberrør, kobber i vannet og
/eller klor i vannet. Dette er ofte helt unødvendig og dyrt.
Xolo
Noen fisker skal ikke ha salt, mens noen har ikke vondt av det. I begynnelsen når jeg var ferskere så brukte jeg salt. Har nå slutta helt med det, og ikke merket noen forandring. Men dette strides de lærde om. Rense midler er som regel kun nødvendig hvis du har gamle kobberrør, kobber i vannet og /eller klor i vannet. Dette er ofte helt unødvendig og dyrt.


Åja, men hvordan er det med neonfisker, skal de ha salt?
Nei, de skal ikke ha salt. Salt kan brukes medisinsk til ferskvannsfisker, men ikke til vanlig...
Ferskvannsfisk skal normalt ikke ha salt. Man kan bruke salt medisinering mot enkelte sykdommer, men det bør man ikke gjøre uten å lese det som står om akkurat det. Du kan bruke søkefunksjonen her på AF for å finne relevant stoff om dette, deriblant tidligere innlegg i Forum.

Noen arter levendefødende kan gå i brakkvann. De aller fleste skal ikke ha salt, bl.a neontetra.

Når du renser filteret, tar du litt vann fra akvariet i en ren bøtte (det vil si en som ikke er brukt til noe såpeholdig vann, helst en du kjøper og bare bruker til akvariet) og skyller filtermediet lett i dette. Ikke fjern alt grums, her bor de livsviktige bakteriene dine. Dette gjør du når vannstrømmen gjennom filteret blir tydelig svak.
Spock
Tips! Ikke lurt å bytte vann og rense filteret samtidig.

Da lærte jeg noe nytt da
______________________________________________________________________
mvh Aquagal
Åja, men takk, da kutter jeg helt ut salt.

-Hvis noen fikser er slappe, hva er det tegn på da(må rense vann/pompe, syke, eks..)?

Pleier dere å ta ut fiskene når dere bytter vann?
Jeg har gjort det fra dag en, men lurer på om deg går greit/ikke blir noe skjade eller lignende hvis jeg har dem i akvariet mens jeg bytter ut litt vann?
kristine-lucy
Åja, men takk, da kutter jeg helt ut salt. -Hvis noen fikser er slappe, hva er det tegn på da(må rense vann/pompe, syke, eks..)? Pleier dere å ta ut fiskene når dere bytter vann? Jeg har gjort det fra dag en, men lurer på om deg går greit/ikke blir noe skjade eller lignende hvis jeg har dem i akvariet mens jeg bytter ut litt vann? :)


hvis du bare skal bytte vann så kan du ha fiskene i men hvis du skal ha en skikkelig rengjøring pleier ialllefall jeg å ta fiskene ut
Har aldri tatt ut fiskene fra karet med mindre de skal flyttes. Bare bruk rolige bevegelser, så er det mye bedre å la de være der.

Slappe fisker er gjerne tegn på feil i vannverdier eller temperatur...
Ok, da tror jeg at jeg beholder fiskene i mens jeg renser akvariet.

Går det ann å ha slørhale/gullfisk (altså litt store fisker) sammen med neontetra`?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap