Juwel lystopp som ikke funker

Hei!

Nå har jeg lest igjennom endel gamle tråder om dette emnet, men finner ikke helt ut hva jeg skal gjøre.

Har en Juwel lystopp til 360 litern, det er T5. Nå har den dessverre sluttet å fungere. Har tatt av lysrør, og prøvd å finne ut om det går an å åpne den armaturen uten å ødelegge den. Ser at den er limt eller sveisa. Men om jeg nå skulle greie å komme inn, går det da an å være hobby-elektriker på den selv?

Karet og armaturen er kjøpt brukt, og har selvfølgelig ingen kvittering på den.

Er eneste utvei å kjøpe ny? Ikke bare er det dyrt, men ganske plundrete å finne ut hvor man skal bestille det.

Råd og tips mottas med takk!
Hei.Har du bytta tenner? (en liten tenner som vanligvis sitter under et lite lokk)Det er denne som antenner gassen inni lysrøret. (tror jeg)
Det være den og den skal alltid byttes når man bytter lysrør.
Finner ikke noe lite lokk på selve armaturen. Vet du hvor det sitter hen?
Håper virkelig dette går an på så store armaturer. På det til 60-liter'n min var det ikke mulig å åpne noe som helst, og elektriker'n som så på det betegnet det som noe forb%&# skit. Måtte bare kaste det...
En av grunnene til at jeg hater Juwel = lysarmaturene.
Du finner kanskje informasjon hos Juwel? Instruksjonsmanualer ligger under hvert produkt. T5-armaturene er det i alle fall ikke noen tenner som kan skiftes på, slutter det å lyse er det slutt står det...
Hei gijen.Ja alle er inne på noe .Har kikka på mitt også og ser ingen plass det skulle gå ann å gjøre noe.
Jeg beklager at jeg ga deg litt håp men tenkte bare på et annet akvarie som jeg akkurat har gjort dette på og det er ikke juwel.
Går ikke ann å åpne disse uten å ødelegge alt MER! Bare å anskaffe nytt armatur! De fleste akvariebutikker/dyrebutikker skaffer dette! Hvis de sier nei er de bare vrange! Er dette armaturen på en juwel rio 300 eller juwel trigon 350?

Good luck!
Kan ikke åpne noe som helst på armaturen til min 240-liter, så nå har jeg bare ett lysrør som funker. Både Webzoo og Aquamanias har ny armatur til mitt kar, så det blir nok å bestille fra en av dem. Og ja, jeg har sjekket at det ikke er lysrøret som er gått.
Takker for svar!
Det var dessverre dette jeg antok. Har snudd og vridd på armaturen og regnet med at den rett og slett har blitt elektrisk avfall... Blæh...

Karet er et rio, 120 cm langt, 50 bredt og 60 dypt.
Hadde heldigvis et armatur i samme lengde med t8 rør. Men det er også gammelt og ikke godt å si hvor lenge det holder.
Har kikka på Juwelprodusentens hjemmeside, der ser det ut til at det går an å bestille et armatur. Har ikke kikka på priser enda, men må sjekke opp hva det blir med frakt og toll. Tipper at det ikke er det samme som full pris hos en eller annen dyrebutikk.

Var innom et eller annet sted, og de anbefalte å bytte hele toppen, også den ramma som er silikonert fast. Det gidder jeg ikke på et eldre og ripete kar. Men lys må i hvertfall plantene ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap