Vannverdier i trigon 350.

Hei.Jeg har et spørsmål som jeg håper det er noen som har synspunkt og svar på-
Mandag:Tok ut fisk(solgt),tok ut alt vann,rengjorde bånngrus ganske bra.
Tirsdag:Rengjør innvendig og et utvendig filtermedie skikkelig under dusjen.(gjorde ingen forsøk på å spare bakterier).Legger i masse nyplukka mjøsstein.Fyller opp med vann og setter igang filterene.
Onsdag: Tar vanntester.
GH: 11
PH: 8
KH 6
Nitritt: 0,05 (ok)
Nitrat: 0,5 (ok)
Lurer da om dette kommer til å holde seg eller om jeg får en sånn nitritt topp eller noe i den dur.
Tenker litt på at akvariet ble ikke klinisk rengjort og jeg har juwel innvendig bakgrunn og bla bak der kan det jo samle seg mye godsaker som kan ha kommet til nytte.
Svar og innspill mottas med takk.
Du vil nok få en nitrittopp. Ville ventet noen uker med å sette inn fisk for å være på den sikre siden.
Du skulle nok spart på filter bakteriene....det er der vi vil ha de...
bånn grusen kunne du også med fordel også ha latt være
alt dette hadde jo speeda opp prosessen...
Hei.Takk. Er det vanlig med fine verdier i starten og så går det verre.
Jeg har opplevd at det har holdt seg fint også.
Har opplevd det samme her også...men da var jeg veldig forsiktig med og belaste karet med for mye fisk i starten-men prosessen går sin gang...syklusen-
la ned en fortablett i ny og ne,sånn att filteret fikk litt og jobbe med....det funka det og-
ventet 1 mnd før nye innbyggere var på plass(Da var det 3 stk i nesten ny oppsatt kar,kun litt gammel sand)
Hei.Takk for det.Ja det kan gå bra ser det ut som. Det er vel forskjell på et helt nytt akvarie med nytt filter kontra et godt innkjørt akvarie og filter som har gått lenge.
kan ikke tro at all bakterieflora mm er borte eller dødt i løpet av den lille tiden som gikk. Jeg får bare følge med verdiene fremover,men har noen fisk som kommer på fredag så de får gå i yngelkaret (60 liter) til jeg er sikker.

Bånngrusen ble ikke så godt rensa så det er nok litt hjelp derfra
Ville ikka ha vaska filteret nei. Men gjort er gjort! Vi korsfester ikke folk her inne! Kan få med en saftig pose med filterguffe i morra! Og så kjøre rolig på med fisk! Nøye med målinger så skal nok dette løse seg!

Men Malawi skal ha sand vettu!!!! Ikke engelsk elvePUKK!!!!!!
Hallo. Nei nå får du f... meg gi deg hehe sitter å leser malawiboka nå og der står det at man fint kan bruke grus Hehe. Kommer litt an på hva slags fisk.Mange lever i klippeveggen eller lignende..Når det gjelder å ta det filteret så ville jeg starte med godt vaska filter for en "clean" start. Har filtergugge her hjemme hvis det skulle trenges. Ellers takk
Talas sikkert imorra.
Bruk sand Kent! Bruk sand!
SLUTT Å GNAG Tror ikke jeg gidder å bytte nå gitt. Gleder meg til fisk imorra
.....Vi slutter gnage...God helg!
Hehe det gjelder kun KAH (privat spøk) Kom gjerne med fler kommentarer el.
God helg ja
Har tatt tester idag og verdiene er de samme ennå.Nitritt har gåt ned yterligere Bra
Blir nok noen fisk oppi der idag.
Får 10 demasoni og 5 afra idag.
Da har jeg tatt ny vanntest og fortsatt er Ph,gh,nitritt,nitrat veldig stabile.De 2 sistnevnte er faktisk enda bedre enn sist.Fisken som er oppi ser tilsynelatende veldig friske ut.Ingen krangling,ingen som henger litt etter,alle spiser godt.
Nå har det gått 6 dager. Nei jeg får håpe jeg kan unngå nitrittopp ol.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap