Blå acara (blå ciklide) lek?

Har et par av Blå Acara som hadde dannet par i dyrebutikken. Da jeg kjøpte de var de tydligvis i lek-farger (sterke farger, blåprikkete ved munn/gjeller).

syntes de var så fine i fargen, så jeg kjøpte de.

De har fortsatt klare farger (vet ikke om fargene sier så mye om de er i lek eller ikke?)

hannen viser seg for hunnen, "blåser opp gjellene", vibrerer med kroppen mot henne, jager henne litt rundt. (hun svømmer unna når han oppfører seg slik, så da må han jakte på henne)

Han jakter ikke på henne hele tiden.

I akvariet er det nå kun 1 kampfiskjente og 3 ancitrus (tror jeg det var, de ble ikke veldig store ihvertfall, så 3 ville fint få plass i 180 literen).

legger ved bilde av paret.

Lurer på om de skal til å legge egg? Hvordan ser man på hunnen at hun er "klar"?
noen ting jeg bør forberede i tilfelle egglegging?

Blir veldig glad for alt av tips
bare å sette inn en hule så setter de nokk i gang. Veldig enkle å drette hvis de er par men pass på de blir fort mange, har de lakt egg en gang så legger de egg omtrent hele tiden.

oki, jeg har ikke noen hule der, kun noen skiferstein som ligger oppå hverandre..

er de lett å selge til dyrebutikk om det skulle bli noe?

det er veldig vanskelig for meg å si, men jeg vet at de er vanskelige å selge eller å gi bort.
det kan fort bli mange sånn så det ut hos meg etter bare noen mnd med et par
Rita Olsen
det kan fort bli mange sånn så det ut hos meg etter bare noen mnd med et par


Oki de er jo fine da, men man kan da ikke ha for mange av de..

Vet du evt grunn til hvorfor de er vanskelig å bli kvitt? Synes de er fine jeg
Kan jo være for at markedet er mettet, og denne fisken ikke er aktuell for folk! Hint hint
KAH
Kan jo være for at markedet er mettet, og denne fisken ikke er aktuell for folk! Hint hint




jaja, synes den er fin jeg, så får vi se hva som skjer

Blå ciklide
hei akuratt sånd er mine i fargen sånd i mørke og hunn går fra lys til mørkeblå hva vill det si når di blir mørkeblå og til dempa blå hvit? er det lek?
nå har de begynt å bite/riste i bladene..

se film

Synes ikke de som var avbildet virket så store, men mulig bildene lyver litt =) De kan likevel være kjønnsmodne. Mitt par er mellom 15 og 20 cm og legger jevnlig egg hver 3.-4. uke. Antall egg ligger vel på mellom anslagsvis 250 og 300. Litt avhengig av hvor store individene er. Anbefaler heller skiferplate enn huler til disse, iallefall om di er på str til di jeg har.

Di pusser plata ren og ordner seg selv. Letteste måten å se om hua er klar er å se om hun har eggleggern ute. En liten tarm på en måte som du ser ganske så klart om hun er klar

Lykke til med flotte fisk

Og ja..... di er mettet på markedet så den letteste måten å bli kvitt dem er å gi dem bort, heller ikke like lett det heller. Du kan jo høre med din lokale forhandler om di kunne tenke seg å ta inn noen

[External Image]
Oj.. Ja da er mine små, for de er ikke større enn nja.. 6-7 cm?? Om de er så store? Må se når jeg kommer hjem hunnen har en sluk hvit "tapp" stikkende ut under magen/buken. Vet ikke hvor gamle de er, har hatt de i 8 dager
hei har en hann og en hunn åsen leker di her? åsen blir fargen di er ganske mørke i fargen=) og hannen drive bitter hunne i magen hva er det for noe?
LindaB
Oj.. Ja da er mine små, for de er ikke større enn nja.. 6-7 cm?? Om de er så store? Må se når jeg kommer hjem :) hunnen har en sluk hvit "tapp" stikkende ut under magen/buken. Vet ikke hvor gamle de er, har hatt de i 8 dager :)




Vet ikke når disse blir kjønnsmodne Linda, men tyder at noe er på gang =)
Kan hende det går noen dager. Kan spille inn litt på omgivelser, str på karet, fisk di går sammen med etc. ha litt tolmodighet så kommer det av seg selv, Linda. Når di først har satt i gang er di ustoppelige og legger egg hver 3.-4. uke =)
LOFFA
[QUOTE=LindaB]Oj.. Ja da er mine små, for de er ikke større enn nja.. 6-7 cm?? Om de er så store? Må se når jeg kommer hjem :) hunnen har en sluk hvit "tapp" stikkende ut under magen/buken. Vet ikke hvor gamle de er, har hatt de i 8 dager :)




Vet ikke når disse blir kjønnsmodne Linda, men tyder at noe er på gang =)
Kan hende det går noen dager. Kan spille inn litt på omgivelser, str på karet, fisk di går sammen med etc. ha litt tolmodighet så kommer det av seg selv, Linda. Når di først har satt i gang er di ustoppelige og legger egg hver 3.-4. uke =)

ja, et eller annet er i gjære.. igårsvømte hun mer bort fra han, men nå ilter hun etter han overalt (og motsatt)

har som sagt kun 1 kampfiskjente og 3 ancitrus oppi. imorgen blir det nok noen flere '

litt morro å se at de har tatt seg sånn tilrette på bare en knapp uke

men det er ikke så store som dine.. hunnen er vel mellom 5-6, hannen non cm større..
Tommy Holmen
hei har en hann og en hunn åsen leker di her? åsen blir fargen di er ganske mørke i fargen=) og hannen drive bitter hunne i magen hva er det for noe?




jeg er helt nybegynner på disse selv..

oppdaget at de gikk fint sammen de første dagene, så begynte han å jage henne flere ganger iløpet av dagen, så har det roet seg før de begynte på nytt igår. nå svømmer de sammen igjen, biter seg fast i blader og rister skikkelig i dem..

hvordan de leker får jeg forhåpentlig se snart

de blir visst mørkere og blåfargen trer tydeligere frem når de er i lekmodus

hvor store er dine?
Lek vises ved kraftig "risting". Forøvrig trodde jeg di var gale første gangen jeg så det, hehe. Vet ikke om jeg helt anbefaler ancistrus i kar hvor det legges ciklide egg. For meg er ancistrusen den største eggtyven som finnes. Tar gjerne egg på nettene. Men det får være opp til hver enkelt å se om dette skjer eller ikke. Ikke alle individer er like.

Hos meg er det 16 kar, for det meste artskar med dvergciklider, Apistogramma. Her er min erfaring blitt til at jeg ikke har ancistrus i kar med kjønnsmodne fisk, og hvor jeg ønsker leik og egglegging. Eggene forsvinner fort om ciklidene er unge og ikke tør å forsvare sine egg. men som sagt er ikke alle individer like.

Vi har alle våre erfaringer og handler ut fra dette, Linda. Men voksne ciklider har som regel grei oversikt over egg og yngel. Har også et par med Tilapia mariae, som er større enn apistogrammaene, han 15 cm og hua ca 12-13. Der kan jeg ikke en gang gå forbi karet uten at di går rett i front glasset, i forsvar for sine yngler. Ciklider er blandt di beste foreldrene jeg har vært borti i fiskeverden
Blå ciklide
vet ikke har noen bilder av ungfisk eller voken fisk? så kan eg se ut i fra det ho som jeg kjøpte di av sa at di hva kjønnsmoden og di holte på og danne par åsen er di voksen hann og hunn? har noen bilder av voksen hann og hunn? di driver og går opp og ned akvarieglasset og hann bitter ho i magen hva er det for noe? nå er di sånd stripente og masse blå prikker og i mellom der den vanelige fargen har temp på 28 og 29 for lek=) kan dere gi fakta om ALT dere kan om lek av di fiskenen her alle som har har og har hatt sånde?=) blir veldig glad for alle svar hilsen Thommy=)
har 3 "baby" ancistrus, de bor alle i et 180 liters akvarium.

har ikke mulighet til å ta de ut, for har kun det ene akvariet med unntak av et lite et til en
kampfiskhanne jeg har.

ser ut til at ancistrusene forsvinner så fort de nærmer seg, så respekten er der..

men vi får se hva som skjer hadde vært morro, men kan ikke la det bare være de i hele akvariet da jeg kun skal ha et selskapsakvarium (som det er pr idag, har ikke plass til flere heller her jeg bor nå)
Tommy Holmen
vet ikke har noen bilder av ungfisk eller voken fisk? så kan eg se ut i fra det ho som jeg kjøpte di av sa at di hva kjønnsmoden og di holte på og danne par åsen er di voksen hann og hunn? har noen bilder av voksen hann og hunn? di driver og går opp og ned akvarieglasset og hann bitter ho i magen hva er det for noe? nå er di sånd stripente og masse blå prikker og i mellom der den vanelige fargen har temp på 28 og 29 for lek=) kan dere gi fakta om ALT dere kan om lek av di fiskenen her alle som har har og har hatt sånde?=) blir veldig glad for alle svar hilsen Thommy=)





Du ser bilde av mine voksne tidligere i tråden her og leik har du fått forklart. Det er bare å LESE så finner du svar. Bitingen du nevner aner jeg ikke hva er. Mine oppfører seg ikke slik. Etter min temp i mitt og andre kar synbes jeg du har en litt for høy temp. Mener å huske jeg har 25 grader i mitt leikskar. Mine er blåe og flotte i fargen hele tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap