- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nok et innkjørings spørsmål!
Nok et innkjørings spørsmål!
Inaktiv bruker
Hei, nå skal jeg komme med et spørsmål som kanskje mange vil si er teit eller dette burde jeg vite. Men jeg er bare et menneske som alle andre, jeg glemmer svert fort.
Back to the case...
Jeg driver og kjører inn et utvendig filter til mitt 128Liter akvarium. Filteret heter så mye som Rena Filstar XP2 Aner ikke hvordan det er men hos meg virker det helt ok!
Så til spørsmålet! Jeg har kick startet med filter guffe fra 3 akvarier. Det er målbar No2 og NO3
No2 var i går på
Back to the case...
Jeg driver og kjører inn et utvendig filter til mitt 128Liter akvarium. Filteret heter så mye som Rena Filstar XP2 Aner ikke hvordan det er men hos meg virker det helt ok!
Så til spørsmålet! Jeg har kick startet med filter guffe fra 3 akvarier. Det er målbar No2 og NO3
No2 var i går på
Postet 20.01.12 kl 08:15
Inaktiv bruker
Burde jeg kanskje prøve og tilsette enda mer filtergugge?
Målte netopp vannet, samme verdiene som sist.
Målte netopp vannet, samme verdiene som sist.
Postet 20.01.12 kl 09:27
Du gir litt for lite info.
Filterguffe fra tre akvarier høres ok ut, men hva har du gjort for å få målbar nitritt og nitrat?
Har du målt amoniakk? Har du fisk i karet? Hvis ikke, hva gjør du for å øke bakteriemangden?
Hvis du ikke har fisk i karet, foreslår jeg at du ha setter til ca 3 - 4 ml Salmi i karet og måler NH3/4 og NO2 i morgen. Hvis målbart, tilsett nok 3 ml Salmi og mål neste dag. I løpet av ganske få dager bør du se at både ammoniakk og nitritt synker til null, og da kan du sette inn fisk.
Hvis du har fisk, ta vannbytter til du kan måle null. Dette vil normalt ta lenger tid, fordi du av hensyn til fiskene må tynne ut de stoffene som bakteriene er avhengig av, ammoniakk og nitritt.
Filterguffe fra tre akvarier høres ok ut, men hva har du gjort for å få målbar nitritt og nitrat?
Har du målt amoniakk? Har du fisk i karet? Hvis ikke, hva gjør du for å øke bakteriemangden?
Hvis du ikke har fisk i karet, foreslår jeg at du ha setter til ca 3 - 4 ml Salmi i karet og måler NH3/4 og NO2 i morgen. Hvis målbart, tilsett nok 3 ml Salmi og mål neste dag. I løpet av ganske få dager bør du se at både ammoniakk og nitritt synker til null, og da kan du sette inn fisk.
Hvis du har fisk, ta vannbytter til du kan måle null. Dette vil normalt ta lenger tid, fordi du av hensyn til fiskene må tynne ut de stoffene som bakteriene er avhengig av, ammoniakk og nitritt.
Postet 20.01.12 kl 14:05
Inaktiv bruker
Jeg fyller på med akvarievann fra andre akvarier, så har jeg røtter, blader, planter og fiske mat i akvariet. Det er ikke fisk i akvariet bare noen pestsnegler som har fulgt med på reisen med plantene.
Jeg har bare JBL sitt dråpe sett med grunnmålene (Det billigste)
Og i dag fikk jeg GH tester.
Jeg må isåfall begynne sami metoden på mandag siden jeg skal på hytta i saltdal... :P
Jeg har bare JBL sitt dråpe sett med grunnmålene (Det billigste)
Og i dag fikk jeg GH tester.
Jeg må isåfall begynne sami metoden på mandag siden jeg skal på hytta i saltdal... :P
Postet 20.01.12 kl 16:42
Postet 20.01.12 kl 20:29
Postet 20.01.12 kl 20:58
Ikke meninga å kuppe tråden din men jeg har ett lite som angående dette.
Jeg har en 530 jeg skal ha i gang. Har kjøpt ett brukt fluval fx5 av Badat. Men jeg får ikke satt igang karet før om ett par uker da jeg venter på bakgrunn i posten. Det jeg har gjort er at jeg har satt i gang filteret i en 10 liters bøtte. Men jeg må vel tilføre noe for å holde i gang bakteriene? Hiver oppi litt fiske mat ca annenhver dag. Burde jeg gå for salmi? Evt hvor mye?
Er helt fersk i gamet så tips tas i mot med stor takk
Jeg har en 530 jeg skal ha i gang. Har kjøpt ett brukt fluval fx5 av Badat. Men jeg får ikke satt igang karet før om ett par uker da jeg venter på bakgrunn i posten. Det jeg har gjort er at jeg har satt i gang filteret i en 10 liters bøtte. Men jeg må vel tilføre noe for å holde i gang bakteriene? Hiver oppi litt fiske mat ca annenhver dag. Burde jeg gå for salmi? Evt hvor mye?
Er helt fersk i gamet så tips tas i mot med stor takk
Postet 20.01.12 kl 21:05
Du kan ta en titt på denne : http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372
Postet 20.01.12 kl 21:52
Inaktiv bruker
XoloFor å overføre bakterier tar du ut svampen i et av filterene dine i en bøtte med ca 2 l akvarievann å klemmer godt fler ganger, så du ser vannet blir skittent. Hell så dette vannet i det nye akvarie.
Dette vet jeg. Har akkurat gjort dette. Med 3 filter.
Men det jeg lurer på hva mer må jeg gjøre nå. Er det bare og vente? eller bytte vann? Jeg vet at ammoniakk bryter ned mat og sånt.
Tenkte kanske at det vil gå fortere om jeg brukte filterguffe. :/
Men om jeg tilsetter salmi. Da forsvinner No2? Og når No2 er borte så bytter jeg vann og venter en dag for å se om det er stabilt?
Postet 20.01.12 kl 23:09
SpockDette vet jeg. Har akkurat gjort dette. Med 3 filter. Men det jeg lurer på hva mer må jeg gjøre nå. Er det bare og vente? eller bytte vann? Jeg vet at ammoniakk bryter ned mat og sånt. Tenkte kanske at det vil gå fortere om jeg brukte filterguffe. :/ Men om jeg tilsetter salmi. Da forsvinner No2? Og når No2 er borte så bytter jeg vann og venter en dag for å se om det er stabilt? :)
Jeg tror det ville væe lurt om du leste mer om innkjøring.
Det går mye fortere å bygge opp disse bakteriekulturene om du bruker filterguffe fordi du nettopp setter større mengder bakterier inn i filteret.
Salmiakk bryter ikke ned "mat og sånt". Salmiakk er mat for den ene delen av bakteriekulturen du skal etablere i filteret (og i sanda) og når disse bakteriene gjør jobben sin, vil ammoniakken i salmiakk brytes ned til nitritt. Del to av bakteriene (altså en annen type bakterier) bryter ned nitritt til nitrat som plantene trenger og som du tynner ut gjennom vannbytter.
Om du tilsetter Salmi, forsvinner ikke NO2 av den grunn. NO2 forsvinner fordi det danner seg bakterier som bryter ned NO2. Dette er altså siste ledd i en kjedereaksjon som starter med ammoniakk (eller fiskefor, avfallsstoffer fra fiskene, råtnende planterester etc.), fortsetter med nitritt og ender med nitrat. Under helt spesielle forhold, bl.a. mangel på oksygen, kan nitrat omdannes til nitrogen i gassform, men det skal vi ikke gå lenger inn på.
Når du har helt filtergrums i filteret, eller rett i karet, har du altså skaffet deg en stor bakteriekultur med en gang. Disse må ha noe å leve av, ellers dør de. Om det er det som har skjedd hos deg, vil døde bakterier brytes ned til ammoniakk og nitritt av de gjenlevende bakteriene. Det kan hende det er derfor du har målt nitritt og nitrat.
Gir du litt Salmi, vil bakteriene kunne formere seg og om noen dager være mange nok til å bryte ned ammoniakken og nitritten. Det nytter altså ikke å sette til filterguffe og så sette seg ned og vente. Da er du snart tilbake til start.
Når du ser at tilsatt ammoniakk er brutt ned og at også nitritt er omdannet til nitrat fra den ene dagen til den andre, kan du ta et stort vannbytte, størrelsen avhenger av mengden nitrat, og sette inn fisk samme dag. Om du ikke kan sette inn fisk så fort, må du fortsette å mate bakteriene med litt Salmi hver dag og ta et vannbytte når du endelig er klar til å sette inn fisk.
Postet 21.01.12 kl 13:09
Inaktiv bruker
Det akvarie vannet jeg har overført er fra slamsuging. Har det noe og si? Og jeg har fiskemat i akvariet som mat til bakteriene. Dør de selv om jeg har i fiskemat?
Det var jo ikke så mye no2 sist jeg målte. Så det jeg skulle gjort var og ta et van bytte da jeg satte i bakteriene så hatt bakteriene i og etter det fisk? Jeg får måle vannet når jeg kommer hjem i morgen så får jeg se om det har skjedd noe, jeg hadde noe mat i før jeg dro i går.
Om det fortsatt er for høy no2 i akvariet i morgen når jeg kommer hjem så får jeg kjøre salmi metoden.
Det var jo ikke så mye no2 sist jeg målte. Så det jeg skulle gjort var og ta et van bytte da jeg satte i bakteriene så hatt bakteriene i og etter det fisk? Jeg får måle vannet når jeg kommer hjem i morgen så får jeg se om det har skjedd noe, jeg hadde noe mat i før jeg dro i går.
Om det fortsatt er for høy no2 i akvariet i morgen når jeg kommer hjem så får jeg kjøre salmi metoden.
Postet 21.01.12 kl 19:02