Metall + akvarium

Hvilke metaller kan man bruke i akvariet som ikke vil gå i oppløsning, eller avgi giftstoffer som kan være skadelig for fisker eller påvirke vannkvaliteten?

Tenker rustfrittstål eller titan? Går det ann å bruke noe slikt?
rustfritt stål vet jeg ikke, men titan eller kirurgisk stål (slikt som piercinger er laget av) burde jo gå fint. Men jeg tror man skal være forsiktig uansett. Ikke putt noe oppi før du er 100% sikker på at det er trygt!
jeg har hatt ett selvlaget rustfritt akvarie,sveiset med TIG fungerte mange år .men spør andre også
Jag vet att mange bruker typ gaffel lr kniv i rostfritt stål som tyngd till fks agurk. Så rostfritt stål borde vell også fungere att ha i akvariet? Har sjælv teskedar i rustfritt stål som jag sætter agurk på till mine ancistrus.
Ja du sier noe dær jeg bruker jo selv teskjeer for å holde agurk og squash nede.
*hvorfor tenkte jeg ikke på det* :P

ibland er svaren før nær dig så du ser over dem
Hva skal du med metall i akvariet til ?
fikk en liten idè i dag om aquascaping. jeg kommer fra bergen og tenkte kanksje å aquascape vågen. på bunnen finner du mye skrot som sykler,bildekk, etc...
tenkte å søke på nettet og se om jeg finner miniatyr sykler i rustfrittstål, som jeg kunne bruke til dette. derfor lurer jeg på hvilket metall som egner seg best under vann over lengre tid.
oki,da svarte jeg feil,tenkte du skulle lage ett karr jeg hihi
JonnyB
Hvilke metaller kan man bruke i akvariet som ikke vil gå i oppløsning, eller avgi giftstoffer som kan være skadelig for fisker eller påvirke vannkvaliteten?


Beste metall i et akvarium er såkalt syrefast stål. Det avgir ingenting og får ikke rust- eller korrosjonsmerker (slik "rustfritt" stål kan få).

Stephan
Jeg tror heller jeg hadde funnet noen som er laget i plast. Med tiden vil de bli algegrodde og du ser ikke om det er metall eller plast.
Det Roy sier her, høres for meg ut som det tryggeste alternativet. Og som han også skriver, etterhvert ser du ikke om det er plast eller metall.
Takker for svar, plastic fantastic!!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap