Burde jeg ta dykkerlappen? [les teksten i tråden]

Så lenge jeg kan huske, har jeg vært sykelig redd haier. Faren min har alltid vært fasinert og sett på mange dokumentarer om de, så det kan godt komme der ifra. Om sommeren tørr jeg så vidt å svømme lenger enn ut av bukten rett ved der jeg bor. Ofte hvis jeg hører ordet hai, eller ser en screensaver, klikker det for meg og begynner å riste intenst i 3 sekunder. Ellers hvis jeg lukker øynene i dusjen forestiller jeg meg en komme svømmende mot meg. Når jeg ser dem i akvarium, blir jeg faktisk ikke så veldig redd, bare når jeg var liten.. Jeg har vært på hypnose og gått til psykolog.. Men nå skal jeg virkelig ta tak i det, fordi det er helt tåpelig! Er det veldig dumt å ta dykkerlappen når jeg er så redd?
Du kan trygt ta dykkerlappen. Her i Norge har det aldri vært hai angrep. Hai i Norge er ikke farlige. Selv har jeg dykkerlappen og har dykket sammen med hai, men da i utlandet.
Redsel for hai er jo en irrasjonell frykt på samme måte som redsel for edderkopper. Statistisk sett er det farligere å kjøre bil, med det er de færreste redd for.

Dette er urgammel medfødt adferd (også kalt instinkter) som av og til ikke er like hensiktsmessig i dagens samfunn.

På hvilken måte tenker du at det er dumt å ta dykkerlappen? At du ikke får brukt den som du vil? at du ikke vil klare å gjennomføre kurset? At du plutselig får panikk under vann?
Å ta dykkersertifikat er ganske så trygt. Kurset kan muligens også hjelpe deg til å bli kvitt frykten du føler. Eg er selv PADI-dykker, og instruktørene fulgte elevene hele tiden når eg tok kurset.

Men å få et plutselig panikkanfall når man dykker med en kamerat etter fullført kurs kan få et katastrofalt utfall. Derfor vil eg personlig ikke råde deg til noe som helst.
Jeg så faktisk et program på TV om en som var ekstremt redd for hai og nesten ikke turde å svømme i bassenger til og med.
Hun begynte å lese bøker om haier og etterhvert svømte hun i bassenger og slikt.
Etter en stund skulle de prøve å dykke i et akvarie med haier og til slutt ble hun kvitt hai fobien.

Haier er fantastiske dyr!
Har selv snorklet med hai i Egypt og skal ta dykker sertifikat når jeg er gammel nok.

Jeg tror å ta dykkerkurs kunne hjulpet deg mot haifobien!
Faktisk er det så liten sjanse for å bli angrepet av hai at ja, jeg vet ikke hva jeg skal si.

Farligere å gå i byen, kjøre bil eller faktisk få et lite kutt. Det er så liten sjanse for å bli angrepet av hai så lenge man ikke er dumdristig selvfølgelig.
I Norge finnes ikke det farlige haier så Go On!
Selv om du tar dykkerlappen og begynner å dykke rundt Australia, så er det mye større fare for at du blir truffet av lynet, enn at du blir bitt av hai.

Jeg tror det er veldig lurt å ta dykkerlappen når du er så redd. Å lære seg å mestre irrasjonell frykt er en bra ting å gjøre for seg selv. Det er klart at det krever mot og innsatsvilje, men det virker det jo som du har.
Spesifikke fobier er en ubehagelig tilstand og den kan i enkelte situasjoner og for enkelte personer være svært hemmende i hverdagslivet.

Om jeg ville anbefale noen å ta dykkerlappen med en spesifikke fobi for hai, og der det er noen som opplever angstanfall i dusjen pga tanker om at det kan komme en hai, vil jeg være meget forsiktig med. Dette er derimot et medisinsk spørsmål som du bør diskuterer med din fastlege eller annen spesialist.

Det er selvfølgelig mulig med eksponeringsterapi, og dette hjelper mang. Men dykking kan være en risikosport.
Derfor må du ha en egenerklæring der et av spørsmålene er om du har:
Adferdsmessige,mentale eller psykologiske problemer (panikkanfall,
angst for lukkede rom eller åpne plasser)?
Er svaret ja, må du ha en legeærklæring for å få lovt til å ta dykkerkurs og for å få dykker sertifikat. Deretter er det meget viktig at du forteller kursleder om dine utfordringer, slik at h*n kan avgjøre om om kursleder tar sjansen på å ta deg med på et kurs.

Jeg vil på det sterkeste anbefale trådstarter til å glemme alle velmenende råd for hvordan behandle spesifikke fobi for hai sett i rasjon til eventuelt å starte med en fantastisk hobby som dykking er. Lurer du på hvorfor, kan du lese på Dykkesiden » Diverse » Tabber, ulykker og nestenulykker

Nå finnes det jo mange forskjellige typer dykking.
Man begynner ofte på grunnen/bassenger og går det ikke så er jo det bare å sløyfe det.
Man begynner ikke å dykke i grotter, store dyp og strøm dykk
Nå er det vel bare snakk om sportsdykking eller "Open Water Diver" som er betegnelsen i PADI. Sportsdykking vil i denne sammenhengen handle om dykk ned til maks 18 meter, på vanlig atmosfærisk luft osv.

Er det snakk om grottedykk, nattdykk, strømdykking, vrakdykking UV jakt, dypdykking på blandingsgasser (Nitrox) osv stilles det selvfølgelig en strengere krav til kunnskap og ekspertise til dykkeren.

Her er forresten legeerklæringen som må fylles ut før du får prøve deg i vannet, dvs for de fleste, bassengtrening.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap