Kan jeg stole på filteret?

Satte opp en 450-liter på tirsdag, med en Fluval fx5 som hadde gått ca et år. Pumpen var ute av drift en liten time. Jeg byttet filtermaterial i øverste beholder, da jeg ville ha Eheim sitt substrat. Jeg så da at svampene rundt beholderen var omtrent seige av gørr, og nesten sort i farge og luktet jord.

Men så lurer jeg da... Hvor mye svekker det filteret når jeg starter det i kar med helt nytt vann (ikke iskaldt)? Og hvor mye svekkes det av å være avslått i en time?
Jeg bruker også det innvendige som er montert på Juwel-kar. Dette var ikke i bruk før. Vil jeg da få en nitrit-topp?

Jeg har 9 Discus på ca 10 cm (øyemål), som får masse!! mat 3 ganger daglig. Har også noen maller jeg har betalt dyyyrt for, som jeg er litt engstelige for nå...
Fra jeg satte karet opp på tirsdag, så har jeg hatt ca 30% vannbytte daglig. Pga foringen og pga at jeg vet ikke helt hvor mye jeg kan stole på filteret...

Nå vet jeg altså ikke om jeg skal angre på at jeg var såpass utålmodig (hevså mye oppi så raskt) eller om jeg kan slappe helt av...? Discusene spiser godt og flere kommer ganske nær hånda når jeg forer. Har ingen nitrit nå, men det hadde jeg uansett ikke forventet så tidlig. Vannbyttene i dette karet er lite stress, da jeg bruker fluvalen til å tømme ut, og jbl inn/out til å fylle i.
Jeg bruker FX-5 pumper også. Det går helt greit og ha de av i en times tid. Men siden svampene på siden er helt fulle av dritt, ville jeg tatt og spylt de. Ikke gjør de helt klinisk rene, men la litt av dritten være igjen. Når jeg hadde diskus brukte jeg to slike filterpumper. Gjorde kun ett rent om gangen, slik at det andre beholdt bakteriekulturen.
Takk for svar

Jeg skal også kjøre med to av pumpene...men den ene kom uten disse svampene på siden, så jeg får ikke startet den før om to uker, når butikken får inn.

Jeg tenkte det skulle gå bra at filteret var av i en time...men har det ingen ting å si at det ble startet i akvarie med helt nytt vann?

Skal et filter rengjøring altså, så lenge det er god "strøm"?
Plussmedlem
FX5 er vel et av de filterne som kan ta imot mest dritt uten å miste effekt.... Kjørte mitt i en 600 liter og rengjorde det en gang i året. Da måtte jeg formelig slepe det ut på badet, så fullt av dritt var det. Likevel var det ikke merkbart mindre blås i det.

Ellers er det bra råd du fikk av R her..... Ikke FOR rent, men få bort verste slammet.
Ja det er de beste utvendige filtere jeg har hatt.
samme her også,rengjører det bare en gang i året,enda jeg også har alle skuffer fulle av filtermatriale
Da er ytter-svampene såvidt renset. Jeg har byttet om til Eheim sitt filtermateriale i to av skuffene. Den øverst den dagen jeg fikk det, og den neste tok jeg nå...så at han jeg kjøpte av hadde oppklippet blåfilter-matte der, som jeg altså byttet ut nå...
Men nå fikk jeg masse gørr å kaste oppi det innvendige original-filtet, så nå vil jo det også avhjelpe. Tenkte å legge Eheimsubstrat i en strømpe oppi den beholderen, i bytte med ene svampen. Har fått det for meg at det er bedre enn svamper...men er det riktig?

Jeg har som sagt en til fx5-pumpe...også brukt. Hvor store akvariet er de beregnet for? Er det totalt overflødig med to? Tenker på om det lønner seg å heller selge det? Eller vil det ha stor betydning for fiskene at jeg kjører begge?
jeg kjører bare en fx5 i ett 670 liters akvarie.pluss en liten pumpe med uv lys i karret.synes det holder jeg,to fx5 høres mye ut,men sett folk her inne som gjør det.

fx5 skal passe til akvarier til 1500 Liter.
hva har du i den siste kassen da,er vel 3 kasser vel
Larsern
jeg kjører bare en fx5 i ett 670 liters akvarie.pluss en liten pumpe med uv lys i karret.synes det holder jeg,to fx5 høres mye ut,men sett folk her inne som gjør det. fx5 skal passe til akvarier til 1500 Liter. hva har du i den siste kassen da,er vel 3 kasser vel

1500 ?!!? Såpass ja. Mulig jeg kjører begge fram til Discusene blir voksne og skal ha noe mindre mat.. Men høres jo ut som en pumpe holder sånn til vanlig.

I nederst skuff er det bio-baller
bioballer har jeg ikke prøvd,funker det eller,har brukt for det meste blåfilter i bunn jeg.
Jeg bruker bioballer i mine FX-5 pumper. Fungerer helt greit.
ok,jeg har ingen kjentskap til bioballer,kan noen gi meg en link som kan passe til mitt filter,og skal jeg ha det i den nederste skuffen
Jeg bruker denne typen i bakgrunnen på storkaret mitt:

I FX-5 filterene bruker jeg vanlige hvite bioballer som flyter. Men bruker du typen som flyter er det viktig og pakke de godt, for ellers kan det komme litt raslelyder fra dem.
skal ikke ha noen raslelyder nei,vil ha det stille hehe
Bare pakk dem godt eller kjøp de fra Danmark som synker. Ellers så går det jo ann og bruke eheim sine forskjellige substart typer. Noen ser ut som hvit grus og andre ser ut som makaroni.
Jeg bruker gryteskrubber av rustfritt stål i en AM Top og en Eheim, utvendige filtre. Fungerer utmerket, er billig og evigvarende, med spesielt stor overflate i forhold til volum. Synker, lydløse og billige.
530
Jeg bruker gryteskrubber av rustfritt stål i en AM Top og en Eheim, utvendige filtre. Fungerer utmerket, er billig og evigvarende, med spesielt stor overflate i forhold til volum. Synker, lydløse og billige.

Hehe... Mange måter å gjøre ting på!
Så lenge det du har i filteret ikke avgir uheldige stoffer til vannet og har stor overflate til bakteriekoloniene, så er det mye som kan brukes egentlig. Funderte en gang på å bruke gamle strømper, men så var det det med de farlige stoffene da....

Jeg har en Eheim med tre kammere, nederst der vannet kommer inn "makaroni" med grovt blåfilter på toppen, så to kammere med Ehfisubstrat Pro (porøse kuler) og fint filtervatt på toppen. Tror det er etter "boken". Skyller filter og innhold med ujevne mellomrom sånn ca hver fjerde måned. Har en del planter som gir mye gørr/planterester så jeg skyller av og til bare nederste delen.
530

Du er ikke redd for at det skal avgi metall til vannet da ? Rustfritt er jo ikke 100% rustfritt, det er det bare syrefast som er.
Har ikke sett spor av korrosjon eller materialsvinn i løpet av de snart to årene jeg har brukt dette. Ikke problemer med fisk heller. Ellers er det selvsagt riktig det du skriver Roy Fredrik, bare syrefast er helt rustfritt. Jeg ville nok ikke brukt dette i et saltvannskar.
Ja har du brukt det i to år så er det jo lite som tyder på at fiskene har tatt noe skade av det. Første gang jeg har hørt om noen som har brukt det som filter media. Selv har jeg tidligere brukt oppkuttet plast dørmatte, vanlig singel/grus og plast skurefiller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap