Mine tanker om mine tanker

Vel. Da var jeg i gang også.

Litt om meg:

Er 29 år. Holder til på Sørlandet foreløpig. Har en datter på vei som blir født i slutten av mars. Ellers har jeg da en samboer og 4 hunder.

Har fått i hus 2 akvastabil 530l av sort utførelse. Begge to med møbel og lystopp av type T5. Setter kun i gang det ene da jeg og min bedre halvdel står i gropa for å kjøpe småbruk. Dette vil skje mellom mai og jul hvis vi finner stedet vi vil ha. Var for litt siden i Oslo hos Badat og gjorde en god og hyggelig handel. Kalksand 2 Jæger varmekolber på 300 w og en fluval fx5 ble med hjem. Mener jeg har rundt 80 kg sand.

Har bestillt custom bakgrunn fra www.akvadekor.com. Denne burde ankomme om en ukes tid. Gleder meg villt og hemningsløst. Sender også avgårde en bestilling til aquamanias snart på det resterende jeg skal ha.

Planen oppi her er å ha tropheus. Håper jeg rekker å få i gang tanken med riktige vannverdier og få kjøpt ei gruppe av Badat før han selger unna alt. Men tiden vil vise.

Er tanganyika som først i kø her hos meg. Men malleinteressen er også stor. Så fort småbruket er i boks blir det akvarierom på meg. Forhåpentligvis kjeller. Har også vært i kontakt med ett firma i Sverige som bygger en "vegg" av akvarie. Så hvis kronene tilsier det så blir det å gå til innkjøp av dette også. Og DA er det muligheter for ett meget stort kar. Blir fort over 5000 liter da. Men tiden vil vise her også.

Har foreløpig ikke så mye bilder men det kommer.

Er det noen som føler for å følge med på dette så er jo det hyggelig. Innspill tas imot med stor takk
Kule prosjekt!!! Her må jeg bare følge med lykke til med alt
Hyggelig at noen vil lese om mine tanker planer og prosjekter. Vet ikke hvor interessant det er men jeg tenkte jeg skulle skrive litt om planene framover.

Har som sagt vært i kontakt med ett firma som lager fastmonterte akvarievegger. Disse veggene bruker da full takhøyde og i den lengden og dybden man ønsker. Dette kan jo da avhengig av hvor i huset dette skal være bli ganske stort er min tanke. Og det kan jo da gi meg muligheten til å holde ganske stor fisk. Foreløpig er det tanganyika og maller som gjelder. Jeg tenker da å holde i denne store tanken frontosaer med venner.

Utførelsen av det som blir akvarierommet tenker jeg mye på. Jeg kommer nok til å gå til innkjøp av noen store samt noen mindre kar. Jeg tenker kanskje 2-3 720 litere. Og en del tanker på rundt 250-300 liter.

Innholdet her blir litt diverse tanganyikaer. Samt noen mallekar. Hvilke maller vet jeg ikke helt ennå.

Litt vanskelig å planlegge dette noe særlig detaljert da veldig mye kommer an på hvor vi havner hen. Lokasjon er ikke så viktig for oss da vi lever av å trene og drette hester.

Prøvde å få ut noen bilder men det går ikke fra iPhone? Får se om jeg får koblet meg på dataen senere

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder her. men har litt problemer med å få overført bildene av karet fra tlf til dataen så da slenger jeg ut noen bilder av de andre skapningene som bor her.
Har sjekket litt rundt på nettet i dag. Virker som om tanganyika miljøet her på Sørlandet ikke er spesiellt mye å slå rævva i taket for. Og det syns jeg jo er litt kjipt. Men til min store glede har jeg kommet over en liten sjappe som heter ynglagård. Holder til i utkanten av Arendal. Og det er jo ikke langt fra meg. Han som driver dette tar visst inn det meste av tanganyika og jeg tror jeg får til ett besøk hos han til lørdagen. Ser frem til det.

Ellers tenker jeg mye på dette med flyttinga. Og er veldig i tvil om jeg skal anskaffe meg tropheus når akvariet er innkjørt eller om jeg skal vente til vi har flyttet.

Dilemmaet er som følger: kjøpe tropheus nå og satse på at det blir flytting på sommer halvåret. Eller vente med innkjøp av tropheus til flyttingen er i boks da flytting like godt kan skje på den tida av året da fiske transport over lengre distanser er no dritt pga minus grader?

Blir litt Lotto føler jeg, å skulle gamble på at vi finner det vi vil ha på ett gunstig tidspunkt. Vil ikke risikere å miste masse fisk fordi det er kaldt ute og tiden i transport kan bli ganske lang. Jeg antar at lokasjon blir noen timer herfra da det virker som om det er lite småbruk/hestegårder til salgs her omkring.

Lurer derfor på om jeg skal gå til innkjøp av calvus, compresiceps og noe sneglehuslekere i stedet. Jeg tenker færre fisk må være enklere å transportere. Så kommer det store spørsmålet. Hva er mulig å få tak i her nede? Og hva kan jeg ha i tanken som går fint sammen? Blir mye lesing om dette framover.

Ellers går alt fint her nede. Samtlige dyr har det fint og trives. Noen hester som har blitt parret. Noen er sendt til Danmark og skal stilles ut. Hanen vår eter grisematen til Trym noe han i grunn ikke bryr seg særlig om så lenge han har nok halm han kan øste seg seng i.
En liten update.

Har nå sendt avgårde en artsforespørsel til animal care i Porsgrunn. Blei en veldig lang liste som jeg er spent på. Forventer ikke at de får tak i alle men er jo lov å håpe.

Venter i spenning på hentelappen fra posten. Burde ikke være lenge til bakgrunnen kommer nå så jeg kan få vann og sand i karret.

Har ett lysdilemma da. Virker som om det er vrient å få tak i 80w T5 rør som passer inn. Mulig jeg må kjøpe lys beregnet til saltvann. Også har jeg jo ikke filla peil på hva jeg burde kjøpe. Men men. Finner vel ut av det også.
Her er forespørselen min på artene jeg lurer på om de kan få tak i.


Altolamprologus calvus.
Altolamprologus compressiceps.
Eretmodus Cyanostictus.
Cyprichromis Leptosoma.
Enantiopus sp. Kilesa.
Neolamprologus buescheri.
Paracyprichromis Nigripinnis.
Simochromis babaulti.
Variabilichromis moorii.

Synodontis petricola.
Synodontis polli.
Synodontis multipunctatus.
Etter ett ukjent antall timer med lesing
Søking og tenking tror jeg at jeg har kommet fram til hva jeg skal putte oppi karret.

Altolamprologus compressiceps. 1+3.

Cyprichromis Leptosoma. 4+8.

Neolamprologus leleupi. 1+3. har sett på nett en utgave som er knall orange, med tilnavnet fire cracker? Uvisst om det er mulig å få tak i den?

Synodontis petricola 3-4+6-7.


Det som kan være vanskelig her er å skille kjønna?
Disse skal det være mulig å få tak i. Med unntak av kanskje den fire cracker utgaven av leleupi.

Alle disse skal ha samme diett.

Innspill noen?
Har du fått bakgrunnen, og hvordan er den?
Spennende prosjekt du har på gang, akvarievegg hadde vert tøft og hatt
Har du funne lysrør?
her er vertfall en link til noen 80w rør
Morro å se at noen leser her

Bakgrunnen er på vei. De har hatt litt problemer med levering pga store snø mengder der nede. Men jeg har fått sporingsnummer og full pakke og har sjekket hvor den ligger. Den ankommer nok meg en av de første dagene til uka. Har fått noen bilder av den og den ser meget bra ut på bildene. Jeg fikk også en god avtale med de til neste bakgrunn ( til 530 L nr 2 ) pga forsinkelsen. Så det er jeg veldig fornøyd med.

Har ikke helt bestemt meg på lysrør ennå. Vurderer å kjøpe de i Danmark siden vi ofte er der og stiller ut hester. En del billigere også virker det som om utvalget er større.

Har heller ikke fått noe feedback på lista jeg sendte men den kommer nok om ikke så veldig lenge tenker jeg.

Ellers står det litt stille nå siden bakgrunnen ikke har kommet ennå. Har et steinbrudd 50 meter unna huset hvor de har skutt ut naturstein. Lurer på om det kan gjøre seg i karret? Eller har noen forslag å komme med?

Er veldig sugen på en vegg av akvarie ja. Er en hestekollega av oss som har det. Og det er helt rått. Tror jeg må tilstrebe å få det i hus når vi finner bruket vi vil ha
For de som er interesserte så har bakgrunnen kommet, den er nå silikonert fast i karret. Jeg må si jeg er mektig imponert over håndtverket som er utført. Den var så absolutt verdt å vente på. For de som Vil ha en flott bakgrunn som ikke alle andre har til en meget hyggelig pris så kan jeg absolutt anbefale Akvadekor.com.

Nå er det bare å vente på at silikonen skal tørke også blir det oppi med styrofoam plater og sand.
En stund siden jeg har skrivi her nå. Har rekki å bli pappa til ei flott jente. Det er jo super stas.

Karret er satt opp med bakgrunnen, Stein jeg har funnet rundt i naturen her og hvit kalksand. Er i grunn ganske fornøyd med det. I dag kom det 2 80w t5 rør i posten. Ett plante rør og ett marina rør med hvitt aktig lys. Sammen med disse kom testlabben fra Jbl. Er i full gang med salmiakk innkjøring og dette går knallbra. På 5 timer så bryter bakteriene ned 5 ml Salmi så nå er dosen økt til 7. Ventet to timer og testet verdiene og fant ut at den dosen kan økes ytterligere.

Ellers har jeg fått lista med fisker som kommer inn til animalcare/ akvariekjellern (hvor testlab og lysrør kom fra) og den er spennende. Ser ut som om det blir frontosa med venner her. Litt usikker på hvilke andre arter jeg vil ha men har noen alternativer.

Vil benytte muligheten til å skryte av Kyrre på akvariekjelleren for fantastisk service.
Gratulerer med jente! Og artig navn du har på tråden din. (Jeg skulle egentlig ha lagt meg no så dette blir litt kort). Lykke til videre.
Jo mange takk Kristin. Ingenting kan måle seg med det å få en arving.
ett par bilder av karret.. venter fortsatt på fisk. karret har vært ferdig innkjørt i snart en måned så nå begynner jeg å bli utålmodig.

[External Image]




[External Image]
Hei.Veldig fint det karet ditt.Gromplass for Malawi
Jo mange takk du. Får ikke helt bestemt meg om Åssen jeg vil ha steinene oppi der. Skal også bestille inn noen Vallisineria som jeg skal sette inn. Eller noen andre fine hardføre planter.

Blir tanganyika oppi her gitt. Hvis fiskene kommer snart da.
Endelig var det kommet fisk i hus. En måned på overtid. Det blei handlet på Herkules zoo i Skien. 12 frontosa på 4-8 cm og 2 søte små Gibbiceps. Har vært en tur hos Roger Kaasa og fått noen sneglehus fra Malawi sjøen. De passer jo perfekt inn og jeg må få tak i noen fler sånne. Er litt tomt oppi der siden fisken er så små. Men det blir mulig en art til i midten av mai. Herkules zoo skulle få inn noe snadder til meg.

Vannverdier er bra. Ph på 8.2. Null nitritt og resten er også bra. Fiskene var litt blasse i fargen etter transporten i går. Men i dag er de fine og skarpe i fargene.

Kan ikke si annet enn at jeg stor koser meg. Herkules zoo var redninga!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap