- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrusen min gjemmer seg bare
Ancistrusen min gjemmer seg bare
Ancistrusen gjemmer seg i en hule i roten nesten hele dagen. Den er framme når vi ikke er i nærheten, men gjemmer seg med en gang han ser oss. Det er jo litt trist at vi kjøpte en fisk som ikke gjør nytte for seg, men bare bærsjer veldig mye. Hva er galt? Er den bare redd? Hva skal jeg gjøre for å få han litt mere fram på glasset?
Postet 22.01.12 kl 13:15
Du kan dessverre ikke gjøre annet enn å godta at fisken er sky. De fleste maller er det, selv om akkurat Ancistrus pleier å være litt mer frempå. Du har tilfeldigvis da fått et eksemplar som er litt sky. Det er ikke unormalt og bare sånn fisk kan være.
Svært mange maller ligger i ro i skjulestedene sine hele dagen, og kommer frem først når det er mørkt. Det ligger i deres natur, og litt av spenningen med å eie dem er jo de sjeldne øyeblikkene man får se de flotte fiskene
Jeg kan ikke garantere at det virker, men... Du kan evt prøve og se om du kan "overtale" mallen til å komme ut ved å legge en tykk agurkskive (stikk i en teskje gjennom den, så synker den) på bunnen ved frontglasset, og så sitter du musestille og venter og ser. Kanskje mallen våger seg frem for å spise litt på de fristende godsakene. Hvis den ikke våger det, må du bare godta det. La bare agurken bli liggende over natten, så spiser den på agurken om natten istedet. Fjern grønnsaken neste dag, så ikke restene råtner.
Svært mange maller ligger i ro i skjulestedene sine hele dagen, og kommer frem først når det er mørkt. Det ligger i deres natur, og litt av spenningen med å eie dem er jo de sjeldne øyeblikkene man får se de flotte fiskene
Jeg kan ikke garantere at det virker, men... Du kan evt prøve og se om du kan "overtale" mallen til å komme ut ved å legge en tykk agurkskive (stikk i en teskje gjennom den, så synker den) på bunnen ved frontglasset, og så sitter du musestille og venter og ser. Kanskje mallen våger seg frem for å spise litt på de fristende godsakene. Hvis den ikke våger det, må du bare godta det. La bare agurken bli liggende over natten, så spiser den på agurken om natten istedet. Fjern grønnsaken neste dag, så ikke restene råtner.
Postet 22.01.12 kl 13:24
Den gjør nok nytte for seg om natten
Det er vanlig Ancistrusoppførsel du beskriver. Er den ny i karet? Ofte blir de litt mindre sky etterhvert.
Hvilke andre bunnfisker holder du? Har du mange skjulesteder, slik som for eksempel skiferhuler? Med få skjulesteder blir det gjerne til at fiskene tviholder på de få som er.
Det er vanlig Ancistrusoppførsel du beskriver. Er den ny i karet? Ofte blir de litt mindre sky etterhvert.
Hvilke andre bunnfisker holder du? Har du mange skjulesteder, slik som for eksempel skiferhuler? Med få skjulesteder blir det gjerne til at fiskene tviholder på de få som er.
Postet 22.01.12 kl 13:27
mona o: Jeg har faktisk prøvd det flere ganger, men den har ikke rørt seg noe mot den.Men jeg prøvde å legge en tablet rett bak roten og da fikk jeg faktisk sett hele han.
Donald: Jeg har en kokosnøtt og en annen sak hule greie. Han har vært i den andre hule greia med en gang vi fikk han, men jeg vet jeg burde ha flere huler. Dette er trosalt mitt første akvarium og har hatt det siden september. Ancistrusen har jeg hatt i over en måned og jeg har jo merket at den har blitt mindere sky faktisk, men han er veldig redd for oss tror jeg. Jeg har to småe ancistruser og en Hillstream Loach. Jeg har merket at Hillstream Loach'en har jaget de to små ancistrusene, men han er jo kjempe kul.
Får vel bare håpe at ancistrusen blir mindere og mindere sky for hver dag framover.
Donald: Jeg har en kokosnøtt og en annen sak hule greie. Han har vært i den andre hule greia med en gang vi fikk han, men jeg vet jeg burde ha flere huler. Dette er trosalt mitt første akvarium og har hatt det siden september. Ancistrusen har jeg hatt i over en måned og jeg har jo merket at den har blitt mindere sky faktisk, men han er veldig redd for oss tror jeg. Jeg har to småe ancistruser og en Hillstream Loach. Jeg har merket at Hillstream Loach'en har jaget de to små ancistrusene, men han er jo kjempe kul.
Får vel bare håpe at ancistrusen blir mindere og mindere sky for hver dag framover.
Postet 22.01.12 kl 14:38
Postet 22.01.12 kl 14:47
Postet 22.01.12 kl 14:59
AkvaGirlDe to småe er jo framme hele tiden og er kjempe ivrige, så jeg ble jo litt beskymra for den store.
Så den var relativt stor når du fikk den? Da trenger den nok bare litt tid til å venne seg til ett nytt miljø. Mine fisker har også blitt sky etter flytting/ommøblering, men det ordner seg med tiden.
Postet 22.01.12 kl 15:04
Postet 22.01.12 kl 15:13
Ser lite til mine, kanskje bare en hale som stikker ut av en hule.
Men når jeg slukker lyset i stuen om ettermiddag/kveld og det blir mørkt, så ser de meg ikke så godt. Da kan jeg legge nedi mat, og så kommer alle fiskene. Sitter jeg stille da og venter, så kommer også anzistrusene frem og vil ha snadder.
Merker de liker ikke for mye bevegelse forran glasset, så hvis akvariet står slik at man ofte går forbi, så kan dette skremme dem og gjøre at de gjemmer seg.
men prøvd med lyset, og tålmodighet, og slipp nedi noe godt.
Men når jeg slukker lyset i stuen om ettermiddag/kveld og det blir mørkt, så ser de meg ikke så godt. Da kan jeg legge nedi mat, og så kommer alle fiskene. Sitter jeg stille da og venter, så kommer også anzistrusene frem og vil ha snadder.
Merker de liker ikke for mye bevegelse forran glasset, så hvis akvariet står slik at man ofte går forbi, så kan dette skremme dem og gjøre at de gjemmer seg.
men prøvd med lyset, og tålmodighet, og slipp nedi noe godt.
Postet 22.01.12 kl 18:01
Jeg har faktisk merket at etter hver gang jeg har byttet vann kommer han mere og mere fram.
Men kan noen hjelpe meg med et spørsmål i reke forumet mitt?
Link
Det det siste innlegge jeg skrev i forumet spørsmålet står.
Men kan noen hjelpe meg med et spørsmål i reke forumet mitt?
Link
Det det siste innlegge jeg skrev i forumet spørsmålet står.
Postet 22.01.12 kl 18:09
Endret: 22.01.12 kl 18:14