Forslag til akvariefisk

Hei.

Det begynte med tanken om en gullfiskbolle til min datter, som raskt etter litt googl'ing ble til et nanoakvarie som familieprosjekt, som etter en tur på denne siden, endte opp som et helt "vanlig" akvarie.

Lørdag var jeg hos Arilds Zoo i Fredrikstad og kjøpte et Juwel Korall 60, 54 l.
All ære for god service!

Lørdag kveld ble pumpa startet. Resultatet ser dere vedlagt.

Nå venter jeg, og forsøke å finne ut hva vi skal ha i akvariet. Som dere sikkert forstår, jeg er helt grønn på akvarier. Men man er da både lese og skrivekyndig, og har forstått at fisk nødvendigvis ikke er så snille med hverandre. Men i forklaringene i fiskebasen faller jeg helt av lasset.

Planen er:
En liten stim småfisk, eks neontetra.
To "Penere" fisk.
En hushjelp som bor i bunnen av akvariet, eks en malle av noe slag.

Trenger forslag til gode sammensetninger som vil fungere i mitt akvarie.
Gjerne fisk fra samme verdensdel.
Helst fisk som er litt hardføre.
Må bare få si at jeg synes dere har satt opp et fint kar ! naturlig, og ikke masse kunstige ting. Pent plassert innredning. Et lite tips er å gjemme bort varmekolben så den ikke ødelegger helhetsintrykket Høye planter gjemmer pumpen.

En pen svart bakgrunn binder det hele sammen F.eks svart kartong tapet på baksiden.

Siden dere har grus i bunnen, så utelukker det corydoras (f.eks metallpansermalle). SIden disse trenger fin sandbunn. Disse vimser rundt på bunnen og roter i sanden, spiser rester, og er morsome å se på.

Men det finnes jo andre fisker på bunnen som ikke behøver sand.
Viktig å huske på at de ikke er renholdsarbeidere, men trenger sin egen mat, i tillegg til det de finner, og alger.

lykke til
Ancistrus oppdrettsvariant kunne passe som algespiser, men husk at den må ha ekstra mat i tillegg til alger som sessan sier
Takker for skryt og gode tips.

Ancistrus er notert, litt stygg, veldig tøff.

Forslag til noen "pene", litt større fisk som kan passe sammen med neontetra?
Evt. en helt annen stimfisk.
Guppy er jo en fargerik stimfisk - men ganske "små" da..

Da jeg hadde neontetra for mange år siden, gikk de fint sammen med kampfiskhannen jeg hadde, samt 3 scalarer (ser du har et for lite akvarium til denne arten)

gikk inn på databasen her inne for å finne akvarievenner : http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102&tab=4

ganske greit "utvalg" her alt fra små stimfisk til litt større. Str på akvariet begrenser jo utvalget, men bra utgangspunkt ihvertfall

Fisker er jo enkel individer, så temperament kan nok variere mye..

Hva med et par honning- eller dverggurami, og stjernedanio som stimfisk?
Jeg regner med at dette akvariet også skal være en glede for datteren din også. Og slik jeg opplever barn og akvariefisk, så får fargerike fisker som regel tommelen opp hos barna. Guppy vil da være et fint alternativ. De kommer i mange forskjellige fargevariasjoner, er lette å holde og pene å se på. Også yngler de kjempelett slik at du fort får en fin stim med fisker. Den er også en fin fisk å begynne med.
Jeg tror nok at de aller fleste akvarister startet med eller hadde guppy i starten av hobbyen. Så disse bør du kikke på iallefall.
Det eneste minuset med disse, er at halesløret hos disse ofte er utsatt for napping fra andre typer fisk, derfor må man velge de andre artene i akvariet med omhu, og passe på at du ikke har andre fisker som napper finner.

Ancistrus burde passe fint som algespiser. Den er både fredelig og effektiv. Den er morsom og lett å holde.

Selv kjøpte jeg leopard danioer (Danio Frankei) som førstegangs fisk. De er flotte fisker. Ser faktisk ut som små ørreter Disse er fredelige fisker, men de er veldig aktive også. Jeg synes disse er nydelige og jeg anbefaler dem gjerne, men det kan jo hende at barn synes de er kjedelige (når det finnes så mange fine fisker med masse sterke fine farger)

Et godt råd jeg kan gi deg er rett og slett å gå i dyrebutikken å se hvilke utvalg de har. Noen dyrebutikker tar ikke inn så mange arter, mens andre kan ha ufattelig mange å velge i.
Men husk å ta det de ansatte i dyrebutikken sier, med en god klype salt. Det er slett ikke uvanlig at de gir deg (grov!) feil informasjon om hva forskjellige fisker trenger, og de kan nok si at du kan ha hviken som helst fisk i akvarie ditt. Men jeg regner nesten med at du allerede har oppdaget at slik er det altså ikke.
Hvis du ser fisker du liker i butikken, så skriv ned navnet på fisken å sjekk her på fiskebasen FØR du kjøper den. Da kan du med sikkerhet kjøpe fisk som passer i ditt akvarium.

likte veldig godt innredningen i akvariet ditt Elgen

De jeg ville ha begynt med til en 54liter:

3-5Guppy
2 Ancistrus sp. oppdrettsvariant
3 Platy
Noen reker

PS: Jeg er 12 år (men ikke akkurat nybegynner

Takker!

Som Sabrina M skriver. Fisk som er farger og glam er tipp-topp-tommel-opp for den lille prinsessa. Litt bevegelse er også veldig bra.

Guppyer er fine, men mener å ha lest et sted at man må passe på hann/hunn-ratioen.
Er et noen typiske nybegynnerfisk som napper finnene til guppy? Eller noe fisk som passer veldig fint sammen med guppy?

Platy (i alle fall den i fiskebasen) har en fantastisk orangefarge, men da tenker far først og fremst design.

Tolker det dit at stort større fisk enn dette er ikke verdt å satse på i mitt akvarium.

Jeg vil anbefale platy fremfor guppy, da sistnevnte ofte får "haleknekk", og er avlet slik at de tåler lite.

Platyer har masse fine farger, og får levende barn.

Neontetra og andre tetraer vil ha annen verdi på vannet enn platy og andre levendefødende. Tetraer liker bløtt vann, de andre hardt. Så de bør for fiskenes del ikke blandes.

2 hanner og 4-5 platyhunner kan jo være et forslag.
2 ansistruser
og sebrafisk er aktive fisker som ikke blir så store.

platyene er jo blikkfang i seg selv.
Elgen
Takker! Som Sabrina M skriver. Fisk som er farger og glam er tipp-topp-tommel-opp for den lille prinsessa. Litt bevegelse er også veldig bra. Guppyer er fine, men mener å ha lest et sted at man må passe på hann/hunn-ratioen. Er et noen typiske nybegynnerfisk som napper finnene til guppy? Eller noe fisk som passer veldig fint sammen med guppy? Platy (i alle fall den i fiskebasen) har en fantastisk orangefarge, men da tenker far først og fremst design. Tolker det dit at stort større fisk enn dette er ikke verdt å satse på i mitt akvarium.


Sebrafisk er en nybegynner fisk som napper veldig mye på Guppy
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap