Jeg overførte paret med grønn dvergacara (Nannacara anomala) til sitt eget akvarium i går. Dette er et Rio 125 liter som absolutt kunne vært mer gjengrodd. Jeg tror jeg så lek - under ei trerot. I alle fall endret atferd og utseende seg på hunnen, slik jeg har sett flere ganger før. Tidligere har jeg aldri sett noen yngel, så noen har spist de eventuelle ynglene før.
Det jeg lurer på er om det er vanlig for denne hunnen å patruljere hele akvariet, og ikke holde seg i nærheten av eggene sine? Jeg vet at det er vanlig å anbefale å fjerne hannen - og det skjønner jeg godt. Det eneste som tilsynelatende sto i hodet på hunnen var å jage ham bort. Og jeg skjønner godt de som skriver at hun kan ta livet av ham. Så jeg har både indikasjoner på at det har vært og ikke har vært vellykket lek.
Nå er hun alene i akvariet, og det som forundrer meg er at hun i liten grad ser ut til å være knyttet til en plass. Jeg har lest beskrivelser av at hunnen forsvinner, og senere kommer ut med ynglene sine. Denne hunnen ser mer ut til å finne ut av hele akvariet. Det eneste som gjør meg optimistisk er at når hunnen har vært innom rota, så har hun et farligere utseende enn når hun nærmer seg rota etter en patruljerunde. Hun har svarte og hvite fargetegninger - men de blekner forholdsvis ofte.
Er det andre der ute som har erfaring med denne arten, og som vet om det er vanlig at hunnen overlater eggene til seg selv i flere minutter mens hun patruljerer rundt i karet? Rota ligger omtrent i midten av akvariet, så hun er aldri veldig langt unna. jeg trodde det var vanlig at hun skulle vifte med brystfinnene for å skape sirkulasjon osv. Hannen går nå i sitt gamle akvarium, der han kan jakte på små og svekkede fisk, og snegler. Men ingen hunner på en stund...