Nitrat-litt hjelp til tolking ?

Har nylig testet to av akvariene mine for nitrat NO3.. (har kun testet med strips før.) med strips tidligere har jeg logget på 10-15.
Nå med dråpetest fikk jeg 1-5.
(Jeg bruker JBL sitt testsett. ) legger ved bilde av de verdiene jeg ligger på.
Kar 1. lå jeg på verdi 1.
Kar 2. lå jeg på verdi 5 (10 - øverste linje)

Slamsuger og bytter vann en gang i uken, bytter variabelt ca. 20-40 % vann.
Vannet henter jeg direkte fra springen.

Er dette for lave verdier ? Bør jeg evt. bytte vann skjeldnere/ mindre mengder?
Beklager denne tråden kom dobbelt pga. feilmelding på bilde. Denne kan slettes?
Inaktiv bruker
no3 er jo ikke så ille hadde det vært no2 så hadde det vært ille virkelig ille.
No 3 er det som "Spier" No2.
det vet jeg, men man bør vel helst ha litt høyere verdier NO3?
Inaktiv bruker
Står ikke det OK på dråpetesten? Men er det skal gå bra, mulig jeg tar feil. Det er ikke farlig iallefall.
Du har i alle fall ikke for mye nitrat! I et plantakvarium med god vekst og lite fisk er det ikke lett å holde nitrat oppe, så da må man enten mate litt mer (øke gradvis selfølgelig, så bakterekulturen får utviklet seg i takt med belastningen), skifte mindre vann eller tilsette plantenæring med nitrat/forsfat. I en 450-liter med veldig mye planter og veldig lite fisk skifter jeg 30-50 liter vann i uka max, og holder nitrat rundt 10 i beste fall. Har en flaske "fullkost" stående i skapet til bruk etter ferier og andre perioder hvor fisken får lite mat...

Du har jo noen ordentlige slukhalsplanter i karene så det er ikke nødvendigvis så fryktelig mye vann som må skiftes hver gang. Folk med plantedilla har artige utfordringer - og flotte kar!
Takk for utfyllende svar
Ja, sliter litt med de plantene i akvariet hvor jeg har nitrat nivå på 1.. de er ikke så fine
Så da får jeg begynne å bytte litt mindre mengder vann og evt. tilføre ekstra plantenæring. (?)
Lisbeth S
Har nylig testet to av akvariene mine for nitrat NO3(Jeg bruker JBL sitt testsett. ) legger ved bilde av de verdiene jeg ligger på. Kar 1. lå jeg på verdi 1. Kar 2. lå jeg på verdi 5 (10 - øverste linje)

JBLs fargekart som følger NO3 testen, har to linjer viser nitratkonsentrasjonen. Den øverste er beregnet for ferskvann, den nederste for saltvannsakvarier.
Se der ja, nå satt jeg og "husket" fargekartet fordi jeg sjelden tester annet enn under innkjøring, og sjelden får annet enn svak gulfarge uansett i innkjørte kar. Slurvete med andre ord, godt du passer på meg 530 ;o)

10 er heller ingen imponerende mengde nitrat i et plantekar, og i kar 1 er de ganske sulteforet. Og i kar to trengs det sikkert "kosttilskudd" i form av mikronæring og jern hvis du ikke allerede bruker det. Start forsiktig så du unngår alger, plantene bruker litt tid på å finne ut at de kan begynne å gro igjen! 1/3 av oppgitt mengde på flasken for eksempel...
Her er fargekartet. (bilde)
Får begynne med gradvis tilføring av mikronæring. Har egen test for jern, så skal prøve å sjekke verdiene der når jeg kommer hjem i dag.
Anbefaler du å bruke av begge disse 2 tilskuddene du linker til ?
Det er jo avhengig av hvor jernhungrige planter du har da, men jeg ser at det ikke er ulikt sammensetningen hos meg, det skal ikke lyse lilla av den testen for å si det sånn, da blir algene veldig fornøyd. Echinodorus og de røde plantene spesielt setter pris på jern, men det gjelder å følge med og ta alle forandringer gradvis har jeg lært i praksis.

Tilsetter næringen daglig, da har jeg delt dosen på syv og så på tre, når veksten er i farta blir da alt jern "spist" på et døgn.

Echinodorus og Cryptocoryne liker jern og næring ved røttene også, det finnes leirkuler du bare dytter nedi hvis du ikke har næringssubstrat...
Tilfeldig bekjentskap
© Charlotte Aursand
Reklame for plussmedlemskap