Hjelp, mye alger!

hei!

jeg har, som noen vet, en 60 liter som jeg har kjøpt brukt, og i denne har jeg to planter, 5-6 neontetraer, 4 flaggtetraer og 3 scalare. jeg har også to filtere. et som er beregnet for 60-liter, en eheim type, og en annen som er beregnet for mindre akvarier. begge disse var brukte, og de har fulgt med de to akvariene jeg har kjøpt brukt, så kanskje det er grunnen, men jeg får veldig fort veldig mye alger! jeg vasket det for en uke siden, og nå er vegger og pynt allerede dekket med alger!

er det noe jeg gjør galt, er det noe som hjelper?

på forhånd takk
Har du lyset på mer enn 12 timer? for da kan det være problemet.

Redigert pga skrivefeil.
ja, det har jeg faktisk! haha, har det på 24/7, så da er det sikkert det som er problemet! bra at det var noe så lett, takk
Inaktiv bruker
Ikke for og pirke på noe. Men du har vell ikke Scalarer i det lille akvariet?
Dvergscalaren skal ha 200L Vanlig Scalare skal ha 250L og Altumscalare skal ha så mye som 450L. Så om du har Scalare i 60L så håper jeg du gir den bort, selger den eller får 5 ganger så stort akvarium.

Så til alge problemet. Lys: 9-11 timer lys holder mer en det trigger alger.
Mer planter hjelper og vær forsiktig med maten, spesiellt når filtrene er for pinglete.
Hva med å sette inn noen ancistrus? De er veldig glade i alger, jeg har ancistrus i alle mine kar
Inaktiv bruker
Hvis det er to stakkars scalarer i 60L så er det vell fullt nokk?
hei!

jeg spurte mannen i butikken og han sa at det gikk greit og ha scalarene der, de er ikke større enn 4 cm. han sa at jeg bare kunne levere de tilbake når de ble for store, jeg jeg satser på at jeg klarer og bruke fornuften såppas godt at jeg ser det usikker på hvilken scalare det er da.... jeg hadde egentlig 3 bittesmå scalarer men den ene døde nesten rett etter at jeg fikk den, er ikke sikker på hvorfor

en annen ting anng. scalarene, jeg synes de ser nesten litt skabbete ut på ryggfinnen, og jeg vet ikke hvorfor?

jeg har tenkt og kjøpe en algeeter ja! og så har jeg tenkt og bytte den lyse sanda mi med mørk eller helst svart grus, slik at det skal være enklere og holde rent, tror dere det er bra? i det lyse sanda er det veldig mye grønt nå, og jeg får det ikke opp med den renseren jeg har (usikker på hva det heter, men er egentlig bare en slange med en sylinder i enden, og bruker hevert-prinsippet slik at den skal ta med seg møkk opp)

også glad for flere forslag og mer hjelp selvfølgelig! ) er jo bare en nybegynner så...
Hvor lenge har du hatt akvariet i gang?

Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye?

Anbefaler deg å titte innom Akvarieskolen, og lese artiklene der :o)

Og til sist, scalarer blir altfor store til ditt kar. Du sier at den ene er død og de andre har flisete finner. Vanskelig å si hva det kan være, men så lenge fisken ikke har gode nok forhold så blir de lettere syke og dør. Dessverre bryr mange dyrebutikker seg ikke om hvordan fisk og dyr har det, de skal tjene penger. Og når du kjøper fisk som mest sannsynlig dør etter en viss tid, så kommer du tilbake å kjøper mer fisk, og da tjener butikken enda mer penger. Trist med sant.
Karet er innkjørt sant?

Det med sanden din høres nesten ut som bga. Bilder hjelper.

Om karet er innkjørt, hva er verdi på pH og KH?

hei, vært litt borte så har ikke fått svart...

i dag har jeg byttet ut sanden med svart grus og det ser mye bedre ut. jeg har også kjøpt en algeeter slit at jeg får litt hjelp til algeproblemet

jeg har ikke målt ph og kh.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap