- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Lite oksygen i vannet?
Lite oksygen i vannet?
Jeg tror det er for lite oksygen i vannet. Skalarene ser ut til å gape etter luft.
I forsøk på å forbedre verdiene har jeg prøvd å rette pumpe-/vannutblåset mot overflaten, uten at det hjalp, hvorpå det i tilleg førte til dårlig sirkulasjon langs bunnen slik at dritt samlet seg opp.
Nå bruker jeg en luft pumpe til å lage bobler i overflaten. Dette har en viss effekt, dvs skalarene gaper ikke like mye, men når jeg ser på fiskene til bror min så strever de langt mindre for å puste. Det er også et problem at luftpumpen bråker.
Jeg har nå satt inn litte mer planter, og enda litt mer vil nok komme etterhvert, men jeg hadde det samme problemer i dette akvariet før jeg gjorde visse endringer i oppsett av planter og røtter. Hadde før litt mer planter.
Hvordan kan jeg øke oksygen mengden?`Eller kan det være en annne grunn til at fiskene gaper? Jeg har målt nitritt og ph som begge er bra..?
I forsøk på å forbedre verdiene har jeg prøvd å rette pumpe-/vannutblåset mot overflaten, uten at det hjalp, hvorpå det i tilleg førte til dårlig sirkulasjon langs bunnen slik at dritt samlet seg opp.
Nå bruker jeg en luft pumpe til å lage bobler i overflaten. Dette har en viss effekt, dvs skalarene gaper ikke like mye, men når jeg ser på fiskene til bror min så strever de langt mindre for å puste. Det er også et problem at luftpumpen bråker.
Jeg har nå satt inn litte mer planter, og enda litt mer vil nok komme etterhvert, men jeg hadde det samme problemer i dette akvariet før jeg gjorde visse endringer i oppsett av planter og røtter. Hadde før litt mer planter.
Hvordan kan jeg øke oksygen mengden?`Eller kan det være en annne grunn til at fiskene gaper? Jeg har målt nitritt og ph som begge er bra..?
Postet 23.01.12 kl 16:56
Postet 23.01.12 kl 17:15
Har ikke fått målt amoniakk nivå, men har imidlertidig fått tak i et co2 annlegg. Vil det kunne bidra til bedre vannverdier med tanke på o2 og at plantene bruker mer av næring fra vannet? Bror min mente jeg hadde for lite lys til at det skal være hensiktsmessig, så jeg har ikke montert co2 annlegget enda. Jeg har nå 30w på 120 liter vann.
Postet 21.06.12 kl 12:57
Postet 21.06.12 kl 13:12
Postet 21.06.12 kl 19:19
Postet 21.06.12 kl 19:45
Fiskene mine gjorde også dette for noen dager siden, da var det nesten 27 grader i vannet og ingen bevegelse i overflaten. Det ble akutt bedring da jeg rettet vannstrømmen fra pumpa oppover slik at det blir bølger.
Om mat og avfall samler seg opp enkelte steder som følge av dette får du heller slamsuge et par ganger i uka. Filtersystemet vil rense like mange liter vann i timen som før..
evt skaff deg en kraftigere impeller til pumpa eller en sirkulasjonspumpe.
Om det er nærmere 27 grader eller over i karet ditt kan fiskene fort slite uten oksygen i vannet..
Om mat og avfall samler seg opp enkelte steder som følge av dette får du heller slamsuge et par ganger i uka. Filtersystemet vil rense like mange liter vann i timen som før..
evt skaff deg en kraftigere impeller til pumpa eller en sirkulasjonspumpe.
Om det er nærmere 27 grader eller over i karet ditt kan fiskene fort slite uten oksygen i vannet..
Postet 21.06.12 kl 21:40
Endret: 21.06.12 kl 21:40
Jeg har gjort det samme, i tilleg til luftpumpen. Så forholdene ser ut til å være bedre nå, men er nok ikke enda like bra som hos bror min. Fiskene ser ut til å ha det bra vel og merke, skalarene gaper smått litt over en gang i sekundet ca.
Lurer imidlertidig på om det vil bli enda bedre forhold om jeg setter inn co2 annlegg? Med tanke på om plantene vil produsere mer o2. Ser også at plantene strekker seg litt vel kjapt mot overflaten, noe jeg forsto kunne tyde på dårlige vannverdier og ikke det at de "strekker" seg etter lys. ???
Lurer imidlertidig på om det vil bli enda bedre forhold om jeg setter inn co2 annlegg? Med tanke på om plantene vil produsere mer o2. Ser også at plantene strekker seg litt vel kjapt mot overflaten, noe jeg forsto kunne tyde på dårlige vannverdier og ikke det at de "strekker" seg etter lys. ???
Postet 23.06.12 kl 00:04
Postet 23.06.12 kl 21:02
Postet 24.06.12 kl 11:26
Postet 24.06.12 kl 18:39
Postet 24.06.12 kl 22:16
Oksygen nivået synker jo varmere vannet er. Så det kan hende at temp har noe med saken å gjøre. Jeg måtte før, på de varmeste dagene, sette i en luftepumpe, samt bytte litt vann med kaldt for å få ned temp og opp oksygen nivå. Nå slipper jeg det fordi jeg har varmepumpe i stua (som kan brukes til å kjøle ned også ). Selv om mannen min synes det er tullete å bruke ekstra strøm om sommeren for fiskenes skyld ;D
Postet 24.06.12 kl 22:43
Postet 09.07.12 kl 01:47