Har et scalare lekspar

i akvariet som for 9 dager siden fikk ca 100 yngel hvorav alle ble spist. De la i dag ca 150 nye rogn, og terroriserer resten av akvariet ( 190 L hjørne ). En annen scalere, discus, guramier og tetraer står under planter, røtter og i hjørner. Mellom at yngel ble spist og ny rogn lagt, har det vært fredlig i akvariet. Rogna henger på filteret, og jeg vil tro den enkelt kan skrapes av. Har noen erfaring med å fjerne rogna? Blir de enda mere agresive da tro?
Nei, de vil antakelig gi seg ganske fort når eggene er borte.

Men 190 liter er litt i minste laget for skalare, det er nok derfor du sliter. I tillegg kan det være probelmatisk å ha discus og skalare sammen, fordi skalarene kan stresse discusen, pluss at de tar all maten.
Har samme problem selv. Men hver gang de legger egg skraper jeg dem vekk, så får bunnfiskene noen godbiter. Tar ikke mange minuttene før de oppfører seg som om eggene aldri hadde vært der.
hvordan får man fjernet egg,det problemet har jeg også,men med 3 par.
Takk for svar! Brukte algeskrape for å fjerne rogna, og det ble fult angrep fra begge to. Hoa fikk seg et lite sår i pannen da hun traff skruen som fester barberbladet, men ikke større enn at det går bra. Prøver noe uten kanter eller skruer neste gang de legger rogn. Hannen ble rolig etter en halvtime, men hunnen har enda noen utras og vokter der hvor rogna var.
til meg er de jo så smarte att dem legger egg på den magnet renseren hehe,lett for meg og fjerne dem,men ikke fått frem yngel, tipper de blir spist av de andre fiskene jeg,praktbotia liker jo egg har jeg sett. og litt rart att dem vokter eggene kun på dagen,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap