Hvor blir det av fiskene mine??

Kan noen gi meg en logisk forklaring på hvorfor fiskene mine forsvinner?? Har til nå miste 2 sebrafisk,en platy og en stor guppy ho! De forsvinner ut av det blå,de dør ikke! Kan det være platyene som spiser de andre?? Mine to sebrafisk er sporløst forsvunnet etter sist vannbytte i akvariet (nei de forsvant ikke i slamsugeren)... Guppy hoa var i akvarie NR 2 senest igår..nå er ho vekk! Hva er det som skjer?! :s
Inaktiv bruker
Hva MER har du i akvariet? Sølvhai? Gullfisk? Eller lignende? :P
Gullfisk spiser små fisk...
Et av min ungdoms sjokkerende syn var en sverddrager i munnen på en gullfisk. Jeg hadde diverse fisk i en 60 liter. Og gullfisken hadde lyst på sverddrageren...

Den gangen avlivet jeg begge to. Og så kjøpte jeg nye fisk...

Sikkert lurt å begrense seg når det gjelder arter. Og husk at mange her mener at gullfisker trenger store akvarier...
Inaktiv bruker
JA, gullfisken ser noe, gaper og tenker MAT. :P De har beita ned hele akvariet mitt!!!
[External Image]
Ingenting annet enn platy og guppy i det ene. Hadde de med en ancistrus oppdrettsvariant og en eplesnegle før de fikk eget kar... Gullfisk har jeg ikke lengre. Nå går kampfisken min i 60'l og platy og guppy i eget 50 l og yngelen i eget 5,5 l..

Syntes det er merkelig at 4 fisk forsvinner sporløst iløpet av en uke..sjekka pumpa også,ingenting der..heller ingenting bak bakgrunnen..
Inaktiv bruker
Hoppa ut? hva med pynt? Kanskje de er fastklemt, det har skjedd hos meg.
Hadde en platy hann som var borte i 2 uker... Han dukket opp fra intet, vi fant spor etter han bak noe pynt. :P
Ransake rundt og alle pyntegjenstander i hele akvariet..finner ingenting gitt. Merkelig altså..dette blir dyrt om problemet vedvarer :p nå må jeg ha flere guppy hoer
Inaktiv bruker
Snodig, jeg har hørt om noe lignende før. Men de fant fisken, i et annet akvarium....
Ei venninne av meg som hadde to Malawi akvarium. (hun bor alene)
I det ene hadde hun en Pleco som var temmelig stor, plutselig en dag var han borte, hun lette etter den i 3 dager. Så fant hun ut at fiskene måtte ha spist den. En uke etter at hun hadde gitt opp så fant hun Plecoen... I akvariet som stod i naborommet...
-.- Hun tror det er naboen som har kødda med henne, men han var på jobb 3 mil unna. :P Så hvordan, er et mysterium.
Gått i søvne, kanskje? Jeg har hørt historier om blekkspruter som har flyttet seg selv fra ett akvarium til et annet, men jeg klarer ikke å se for meg at en malle kan være verken smart eller smidig nok til å gjøre noe sånt.
Haha! Da tror jeg at jeg hadde følt meg temmelig tullerusk etterpå godt hun fant utav det..får håpe det samme skjer med meg :p
Inaktiv bruker
Kampfisk
Gått i søvne, kanskje? Jeg har hørt historier om blekkspruter som har flyttet seg selv fra ett akvarium til et annet, men jeg klarer ikke å se for meg at en malle kan være verken smart eller smidig nok til å gjøre noe sånt.

Jeg tror det er naboen. :P Men en pleco på 40cm er jo ikke så lett å flytte uten at det merkes. :P Men, er det nøye nokk planlagt så går vell det meste.
Hadde noen gjort det hos meg hadde jeg blitt eitranes forbainna for å si det på godt nordnorsk :P Man skal ikke tulle med andres ting, spesielt ikke andres kjæledyr (herunder akvariefisk)


On Topic:

Har du dekkglass på akvariet? Kan det være at de har hoppet ut?
Sjekk:
-Pumpe, inni, under og bak.
-pyntegjenstander i akvariet, inni, under og bak
-Hvis du har heldekkende lysarmatur, sjekk oppi der også
-Hvis står på et møbel, sjekk rundt og bak møbelet
-Sjekk alle akvarier for om de kan ha kommet med som blindgjengere
-Sjekk om de kan sitte fast i hov, slanger, slamsugere etc
-Hvis du har rot i akvariet, sjekk i huller og slikt, her har jeg fått fisk sittende fast i røtter. Kanskje ikke like sannsynelig med tanke på typen fisk, men bør sjekkes likevell.
-Bor du i et gammelt hus? Finn ut om det spøker der

:P
håper du finner igjenn fiskene dine. De kan nok ikke ha forsvunnet uten et eneste spor, hvis de ikke er blitt spist, men siden du ikke har noen fisker som kan spise dem så er vell det heller ikke sannsynelig.
Idag fant jeg guppy hoa temmelig inntørket .. huff stakkars liten da :/
Er dekkglass på akvariet, men er noen små "gaper" på sidene.. mulig hannene var hardføre med henne, å hun hoppet. Mine 3 andre er fortsatt ikke funnet , idag skal jeg scanne HELE akvariet. Må finne ut hvor de har tatt veien.

Jeg bor i ett gammelt posthus... kanskje det er en postmann som går igjen her å stjeler fiskene mine ? :o
jeg hadde en afrikansk sommerfugl fisk på ca 5cm som bare forsvant fra karet mitt.
sjekka alt både i akvariet å rundt. men fant den aldrig igjen.
den må ha kommet seg ut av karet på noe vis og blitt spist av katta eller noe
Hva med å sette opp videoovervåkning - og å sette inn flere fisk?
Kanskje dårlig forslag...men om du har utstyret til låns eller noe...

Jeg har ofte sett i dyrebutikker at det ligger en død fisk ved bunnen. Og da er det mange "snille" fisker som forsyner seg. Så det kan jo være noe som gjør at fiskene dine dør - guppyer er ikke alltid hardføre. Og etterpå forsvinner de bare, dog på en naturlig måte.

En gang fant jeg ei keisertetrahunn som hadde hoppet opp og havnet oppå dekkglasset. Der lå hun og tørket ut. Jeg fant henne død og inntørket.... Det meste går an..
Inaktiv bruker
i dag hoppet en øksefisk ut fra akvariet. så bare noe som glinset i lufta så ropte jeg FACK! stakkars frode, han slo hodet. :P Men han svømmer lykkelig nå.
Synd med den guppyen, men tørrfisk er jo godt. ;P heheh
Fullt mulig! Fant ikke de andre fiskene idag heller. De ble nok isåfall spist opp
Inaktiv bruker
Mystsik. Postmann har ikke levert dem i en blomster vase eller noe? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap