Det perfekte akvarium for for maller?

Hvordan ser det "perfekte" malle karret ut?

Bredde? Høyde? Dybde?

Det kommer helt ann på hvilke maller karet skal inneholde
Dette er det mange meninger om....
Hva slags maller tenker du på? Tror du må være mer spesifikk på type maller. De har forskjellige krav til bunnlag, noen trives best med å kunne grave seg ned, og for mange så er det essensielt med røtter. Og huler. Det er flere gode artikler som du kan finne øverst under "artikler" som handler om innredning. Det er noe som inspirerer meg - selv om jeg ikke har noe annet enn Ancistrus sp oppdrettsvariant.

Og dersom du tenker på corydoras, så kan du ta i betraktning at de er tarmåndere og kan ha fordel av at akvariet ikke er altfor høyt....
Plussmedlem
Siden det er snakk om bunnlevende fisk så er bunnarealet det viktigste for de. Høyden er mindre viktig. God filtrering er alltid en fordel. Deretter spørs det på hvilke arter det er snakk om...
Maller jeg har som skal få nye kar

4stk l046 skal i et kar
5stk vf l204 skal i et kar
4stk l018 skal i et kar

Og 3 cory aeneus albino med en hel hau med unger i et kar

Har vegg på 350 cm bredde som jeg tenkte og ha dette på, med 4 like kar 2 i bredden og 2 i høyden.

Lengde 170, høyde 25, dybde 50 med filter og sirkulasjon bak bakgrunnden 5cm + 3-5cm bakgrund. Nesten 200l pr. Kar.

Høres det dumt ut?
I så fall mener jeg du binder deg til maller....
Dersom du skulle ønske å satse på noen andre fiskeslag. Altså - det går nok fint for de fleste. I naturen er det jo bedre for en fisk med dybde enn bredde, slik at de lettere finner skjul, og selv kan bestemme hvor synlige og sårbare de er...

Men da legger du nok veldig fint tilrette for maller. Og det blir du sikkert fornøyd med. God ide.
Med tanke på innredning ville jeg ikke hatt lavere høyde enn 30 cm. Dette gir deg også mulighet for å holde stimfisk i øvre sjikt.
Takk for tipset

Har hatt stim fisk sammen med maller tirligere, de ble 2-4 mindre hver natt
Plussmedlem
Erling Haugene
Har hatt stim fisk sammen med maller tirligere, de ble 2-4 mindre hver natt

Hva slags maller var det snakk om? Antar det da var noe helt annet enn L-maller...
Det er nok ikke mallene sin skyld. Etter det jeg vet så spiser ikke maller annen levende fisk, men de kan derimot hjelpe deg å bli kvitt de døde
Plussmedlem
Janne
Det er nok ikke mallene sin skyld. Etter det jeg vet så spiser ikke maller annen levende fisk, men de kan derimot hjelpe deg å bli kvitt de døde :)

Husk at maller er en vid betegnelse...
Redtail er en malle, Fasciatum og Soribum Lima likeså... Eller Merodontotus Tigrinius selv om den vel ikke er i handelen nå lenger....
Ja, selvsagt, Milo. Men trådstarter snakker vel her kun om L-maller, etter hva jeg har skjønt.
Set er l maller det er snakk om ja
Har en l-141 som er er litt størlse på som jeg trur er synderen, aldri sett no "lik", og de var små 1cm maks, friske og fine?

Ligger ikke "vanelige" fisker på bunden og "sover" ?
Erling Haugene
Har en l-141 som er er litt størlse på som jeg trur er synderen, aldri sett no "lik", og de var små 1cm maks, friske og fine?

Det tror jeg ikke. Det er for meg helt utenkelig at en Peckoltia skal drepe og spise småfisk.

Erling Haugene
Ligger ikke "vanelige" fisker på bunden og "sover" ?

Nei, det er ikke alle fisker som "sover" på bunnen. Stimfisk holder seg som regel i øvre vannlag når de hviler.
Takk for info

Hva trur dere er grunnden til at 25 kileflekkrasbora ble til 3 i løpet av ca en uke og de siste tre har greid seg i en mnd. Og lever i beste vellgående fortajatt?

Juwel visjon 450L
Alle pumper er sikret

Kan de bli utmattet på grund av sirkulasjon?
Totalt 6800L/T 15L/T pr liter
Sykdom
Hvis de gikk kun med maller, så tror jeg årsaken kan være sykdom. Og de du har igjen må ha klart seg gjennom sykdommen.

Nå har jeg ikke hatt kileflekkrasbora, men tror at dersom du har veldig kraftig sirkulasjon, så bruker fiskene mer energi på å bevegelse. Dersom de var svekket av sykdom, så kan det økte energiforbruket knyttet til sirkulasjonen i vannet , være ekstrabelastningen som har ført til at de fleste ikke klarte seg.

Og dersom de dør, og synker til bunns så blir de jo mat til mallene, og jeg tror det vanligste er at død fisk som forsvinner rett og slett blir spist opp.

Når det gjelder sykdom, så kan det kanskje være at overgangen fra miljøet fiskene levde i før du innførte de i karet ditt, og til ditt akvarium, rett og slett ble for stor. Fisker har jo gjerne "anlegg" for sykdom, noe som gjør at det kan bryte ut sykdom knyttet til forskjellige former for stress, som kan være vannverdier, hvilke fisker de går sammen med, hvor trangt de går osv..

I min 430 liter har jeg sett at keisertetraer tidligere oppsøker strømmen som oppstår ved pumpen. Det kan jo være instinkter fisker har for å prøve å komme seg lengre opp i elva, eller at de føler seg tryggere når de er i strømmen enn ellers. I dette akvariet var det også områder med mindre strøm, og etter en periode "i strømmen" så trakk keisertetraene gjerne mot vann der det var roligere farvann.

Hvis det er dårlig med områder som er stille, som de kan trekke seg tilbake til, så kan kanskje dette være noe de savnet?

Jeg understreker at dette bare er forslag til hva som kan være årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap