Gullfiskebolle og svar omkring dette.

Hei!
Nei jeg skal ikke ha gullfiskebolle! Den fellen har vi gått i når vi var ferske akvarister!
Ser det titt og ofte dukker opp folk som spør om tips ang gullfiskeboller, og jeg skal være helt ærlig å si at det er mange krasse svar og kommentarer som blir gitt....
Syns det er flott at folk som dyrebutikkene praktisk talt prakker disse bollene på leter opp forum for å spørre seg rundt! De burde heller berømmes for dette enn å bli nærmest halshogd for at de har hørt på de som jobber i dyrebutikkene!

Man burde kanskje tenke litt mer på at dette er nye medlemmer som man vil beholde her på akvaforum og ikke skremme "vannet" av med hissige kommentarer.
Det går vel an å komme med litt hyggeligere innspill selv om det er et tema man overhodet ikke liker.

Har som sagt gått i bollefella selv, og jeg deler syn på dette med alle dere andre her inne- bare så det er sagt!=)
Helt enig. og det gjelder ikke bare boller, men også nybegynnere som har for store fisker osv. det går ann å forklare på en hyggelig måte, hvorfor det ikke er lurt, og forklare på best mulig måte hvor store de blir, hvorfor de ikke trives med så mange osv. Mange nærmest hopper på folk som er nye og spør.

Da jeg var fersk hadde jeg kjøpt en bolle på nille som jeg skulle ha godteri oppi, og en dag tok jeg turen til en dyrebutikk og hadde med bollen og spurte hvilke fisker jeg kunne ha i den, og da kom jeg hjem med to guppyer og en otto (bollen tok ikke 1 liter med vann en gang!)
Jeg søkte opp etter forumer og kom da over akvaforum, jeg var snar med å få tak i et større akvarium til de, da jeg leste hvilke krav fisker har. Hadde de heldigvis i tre år)

Men som sakt, ikke skrem bort folk, gi råd med en hyggelig tone, det er så mye bedre, og folk som ikke vil ta i mot gode råd, ja de får bare ha det så godt, man kan faktisk snakke med mattilsynet om andres fiskehold, selv om de sikkert ikke gjør stort med det.
Jeg er enig helt til de spør om råd, får gode råd på en hyggelig måte for så å fortsette med argumentering mot de rådene de fikk. Da mener jeg det må være lov å si ting på en litt krassere måte.

Men det er min mening.
Skriver under på den, Are. Vil de ikke ha svarene de får, så kan de pokker meg spare seg for å sløse bort andres tid ved å spørre.
Selvfølgelig Are men mange ferske som spør får også krasse/frekke svar med en gang, har sett det flere ganger her inne, og det er jo ikke hyggelig for den som spør, mange føler seg rett og slett dum (ja dem kunne ha søkt opp om fisker før de fikk dem, men ikke mange tenker på det, og spør dyrebutikkene først hva de kan gjøre), og mange tør ikke spørre her mer for de er redde for å få slike arge svar flere ganger, og det er synd meeen jeg regner med at det ikke blir å nytte å si fra selv om denne tråden er opprettet.
Helt enig med at det blir endel krasse svar fra de "hardbarka" akvaristene.

jeg prøver å gi mest mulige positive tilbakemeldinger, kan no ikke kjefte på en nybegynner heller de spørrer no får å få hjelp, da skal de få det

de blir ofte proppet fult av tull på dyrebutikkene, men he er jaggu mye tull her med!
ofte lurer jeg på om folk er seriøse når de svarer.
Det er mange feller i denne hobbyen som jeg kan forstå at folk går i, jeg har gått i mange av dem selv.
Men, dette med å putte fisk i boller og knøttsmå akvarier har jeg ingen forståelse for uansett om man unnskylder seg med å ikke ha lest seg opp på forhånd.
Det er noe som heter fornuft og logisk tankegang og den bør folk være flinkere til å bruke.
Man sperrer ikke inn et levende vesen på liten og trang plass!
Uansett hvor lite man vet om fisk, så vet alle at fisken bruker all sin tid på å svømme rundt, hvordan kan man da forsvare det å putte den i noen få liter vann? Er det plass til noe særlig med svømming der? Nei...
Er det bare jeg som synes at dette burde være opplagt, i alle fall for godt voksne mennesker med normal tankegang?
Det er desverre ikke mange som tenker slikt Marita , og mange stoler på at rådene man kan få i en dyrebutikk er rett, og kjøper dermed en bolle. Mange ser også fiskeboller på tv og regner med at det går fint å holde dem i en bolle, for det har de sett på tv... Vi har plikt å si i fra til de som har kjøpt/ skal kjøpe om hvorfor de ikke burde gjøre det, men det er lite vi kan få gjort med dem som trosser rådene vi gir. Derfor burde man være saklig i forklaringene og ikke hoppe rett på dem som spør, for mange kan sette seg på baken og være sta tilbake når de føler at folk går i mot dem, og da er det ofte at den som får smellen trosser rådene og gjør sine ting uansett.

Det er mange som kjøper andre dyr hamster/katter/hunder osv som ikke burde ha gjort det fordi dem ikke vet nok om dyret, men de gjør det alikevell.
Det er veldig ofte mange som er utrolig krasse med svarene, særlig når det kommer til gullfiskbolle, kampfisk i bittesmå beholdere osv. Det er jo ikke rart at mange tror på det folk sier på dyrebutikken? Det er greit nok at man kan bli litt "strengere" i svarene når noen sier på en grei måte at det her går ikke, det er ikke bra for fiskene, så fortsetter emnestarter å argumentere mot det, men man kan si det på en hyggelig måte først.
Plussmedlem
En annen ting er vel når det alt ligger 2 tråder om sølvhai på førstesiden og man har forklart dypt og inngående for n'te gang.. Så kommer det jammen en tråd til om sølvhai med akkurat de samme spørsmålene...
Det samme gjelder for gullfiskbolle, det ligger i perioder mange tråder om dette bare på førstesiden.
Vi hadde jo for en stund siden et nytt medlem som startet en ny tråd for hvert spørsmål om sølvhai, ble noen både spørsmål og tråder.

Og når man da som "innbarka, hardbarka veteranakvarist" prøver å gi utfyllende svar så kan man bli litt grinete over å få samme spørsmålet like etter. Og kommer man med et svar får man ofte påståelige verdensmesterpåstander og masse innvendinger tilbake fra den som spør... Ikke alle er sånn, men endel er det.
Derfor har jeg sluttet å svare i mange av de trådene som dukker opp, jeg orker rett og slett ikke engasjere meg.
Da velger jeg heller ut noen nye som virker okay, lærevillige, fornuftige og som engasjerer seg selv også og ikke bare forventer at andre skal svare og lete for de...
Akvaforum trenger kort og godt en ignorer bruker-funksjon. (Si gjerne fra om det i tråden som handler om det, hvis dere er enige.)
Jeg må si meg enig med de fleste her. Jeg er selv nybegynner men har fått med meg litt og prøver å bidra med det lille jeg kan som en form for takknfor hjelpen jeg selv har fått. Men som det blir sagt her om x antall tråder og samme spm om og om igjen. Og spesiellt når de kommer fra samme person må det være lov å bjeffe litt.
Are
Jeg må si meg enig med de fleste her. Jeg er selv nybegynner men har fått med meg litt og prøver å bidra med det lille jeg kan som en form for takknfor hjelpen jeg selv har fått. Men som det blir sagt her om x antall tråder og samme spm om og om igjen. Og spesiellt når de kommer fra samme person må det være lov å bjeffe litt.


Helt enig, de "gamle traverne" her inne som har svart på de samme spørsmålene nå i flere år må jo ha en engels tålmodighet mener jeg, og de bør ha lov å bli oppgitt innimellom, og svare krasst når det stadig er rop om hjelp fra folk som fant forumet for 5 min. siden og helt tydelig ikke har giddet og lest det grunnleggende engang.
Respekt skal gå begge veier, og nybegynnere bør ha oppdragelse nok til å gjøre en liten innsats selv før de bombarderer forumet med spørsmål, og ikke minst respektere og lytte til rådene de får fra folk som bruker av sin tid til å hjelpe.
Jeg kan ikke se at det første eller de par første svarene til dem som spør om grunnleggende ting er spesielt krasse. Om man derimot har fått gode, underbygde råd, men ikke vil følge dem og argumenterer for å ikke følge dem, da må man nesten finne seg i å få klare meldinger.

Å fortelle bestemt, men ikke uhøflig at boller ikke er for fisk, må være tillatt. Eller å gjøre oppmerksom på at en fisk som trenger 500 liter eller mer, ikke har noe å gjøre i en 100 liter.

Ellers er jeg enig med Milo som er trøtt av alle gjengangerne som trådstarteren enelt kunne funnet ut ved å bruke søkefunkskonen på AF. Jeg gidder heller ikke argumentere med folk som har fått svar, men nekter å godta dem, med henvsning til: jamen, dyrebutikken sa... eller: jamen han jeg kjøpte av sa at.... Da sletter jeg abonnementet på den tråden.

Det ville helt sikkert mildnet tonen i enkelte tilfelle dersom den som har registrert seg som medlem for å spørre om noe, hadde oppgitt fødsesdato. Det er lettere å være mild i formen mot en ti-tolv åring enn en voksen som insisterer på ikke å følge råd eller spør om ting som har vært behandlet ørten ganger tidligere.

Kanskje i et hvert fall fødselsår skulle være obligatorisk ved registrering?
Jeg må i grunn si meg veldig enig med deg 530. Hadde vært greit med fødselsår . Det samt en måte å ignorere brukere.
Karianne Bruland
jeg er sååå enig!!
Jeg er glad for at folk spør om råd, så lenge de tar imot rådene de får.

Men hvis de ikke tar imot råd, så er det bare meningsløs sløsing med andres tid å spørre. Og det syns jeg er både respektløst og fullstendig idiotisk.
Kampfisk
Jeg er glad for at de spør om råd, hvis de tar imot rådene de får. Men hvis de ikke tar imot råd, så er det bare meningsløs sløsing med andres tid å spørre. Og det syns jeg bare er frekt, respektløst og fullstendig idiotisk.

Ja jeg skjønner d.... Men noen kan vel formulere seg litt "snillere" eller bare ignorere å svare ..

Plussmedlem
Adina
Ja jeg skjønner d.... Men noen kan vel formulere seg litt "snillere" eller bare ignorere å svare ..


Joda, det er bare til å ignorere. Men når man alt har engasjert seg og gitt et svar og da får masse innvendinger og tull tilbake så kommer man gjerne med et motsvar til dette. Og da blir det gjerne litt krassere enn vanlig...
Og tro du meg, de aller fleste her inne er engasjert i hobbyen sin, glad for å kunne bidra til å spre den og gjør sitt beste for å hjelpe de som er nye...


Samtidig så er det litt viktig dette med alder, som jo også er tatt opp.. Man svarer forskjellig til en voksen og til en 12-13åring... Det hender jeg går inn på profilen til folk for å sjekke alder før jeg svarer, står det ikke oppgitt noen alder tar jeg det for gitt at jeg svarer en voksen person. Det blir fort sånn...
Jeg er 12, men synes ikke det er nødvendig å svare annerledes til noen som er 12 enn man svarer en voksen, så lenge man svarer på en noenlunde "grei" måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap