Forskjell på t5-lysrør

Hvordan er det med watt på lysrørene? Er det mulig å få forskjellig watt på samme lengde lysrør?

Blir dette samme forhold som med vanlig glødepære, hvor man kan få forskjellig watt i stor og liten sokkel. De passer i samme lampe, men størrelsen på selve glasskulen kan være forskjellig.

Vil en T5 28W ha en mindre diameter enn en T5 54W, når begge lysrørene har en lengde på 120cm?
Svaret på det siste må bli nei. Et T5 lysrør er 5/8" i diameter uansett effekt og lengde. Tilsvarende er T8 8/8" (1") i diameter uansett.
Hans E
Svaret på det siste må bli nei. Et T5 lysrør er 5/8" i diameter uansett effekt og lengde. Tilsvarende er T8 8/8" (1") i diameter uansett.


Men det er da mulig å ha forskjellig effekt på samme lengde da?

Jeg ønsker å bytte ut noen av mine T5-lysrør til mer watt(og mer Kelvin), slik at algeproblemet blir mindre
Men er da usikker på om lysrørene passer og kan brukes i de armaturene jeg har.
Hvis du ser på Juwel sine lysrør ,så ser du at de har forskjellig fargetemperatur . Fks. Colour HIGH-LITE T5 54 W 120 cm på 6800 kelvin.

Link til siden der det er 3 forskjellige fargetemperature.

Oppdaget at T5-lysrørene mine ikke er 120cm men 115cm. Da står vel valget mellom Power Glo, Marine Glo og Life Glo .
Hvis jeg skal bruke 2 lys i hvert armatur, hvilke lys bør jeg bruke da for bl.a å tilfredstille plantevekst? Power Glo bakerst og Life Glo fremst? Jeg spør, fordi jeg har ikke peiling!
Sjekket noen lysrør til Osram, og i produktomtalen der sto det: "Vær oppmersom på at rør med ulik effekt (W) og lik lengde ikke kan brukes om hverandre. Ved tvil kontroller effekten på forkoblingsutstyret."

Dette gjør vel at jeg desverre må bytte ut mine armaturer med ordentlige akvariearmaturer

Hvis jeg har forstått det riktig, desto høyere Kelvin, desto blåere lys?
For at plantene skal ha det godt, bør man da ha over 6500K og dette er på langt nær noe blått lys.
Er det mindre kelvin i de lysene som heter varmhvit i stedet for hvit?

Jeg vurderer bl.a disse T5-lysrørene fra D&D og disse Life-/Power-/Marine-Glo rørene. Kan ikke se ut fra fargekartene til hver enkelt hvor mange Kelvin dem er på.
Kan noen fortelle hvor mange Kelvin dem er på, og hvilke som passer best til planter, maller og selskapskar med søramerikanske cilkider?
her har du svar på kelvin spørsmålet ditt. artikkel om lys og planter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap