Hjelp! syk perleguramihunn

hei.

har hatt en perleguramihunn gående i en 200liter sammen med to andre hunner og en hann. jeg tror dette er hunnen jeg fikk for et års tid siden. da fikk jeg den sammen med en hann som døde av noe som lignet epleptiske anfall.

Men, denne hunnen da.. så for et par dager siden at den lå nede under pumpa i karet, i hjørnet, lita og sky. utrolig tynn ho var blitt, virket mørkere i "huden", ville ikke spise da de ble matet, pluss at hun hadde en haleknekk. enden av halen(før selve finnen) så knekt ut, bøyd nedover, og halefinnen var, hmm, åssen skal jeg forklare det, ikke helt klemt sammen, men lissom litt pjusk, nedoverhengende, litt isammen(men ikke helt sammenklemt)

fikk målt og nitritten var altfor høy. mistenker det har vært noe galt i karet, har mistet alle ancitrusene mine på et par måneder, nesten alle før jul, så har det gått ei ancitrusdame alene en stund, men hun også tok kvelden her for noen dager siden. -må nevne at hun hadde en rundt område bak på siden som var uten farge/hvitt. -vet ikke om det har noe å si.

men ivertfall. denne perla mi.. idag har jeg overflytta alle fiskene mine til 60 og 30 literen mens jeg skal tappe ned , etterfylle sand og plante på nytt. regner med de kommer tilbake i hovedkaret om et par dager.

men så var det dene perla mi da... tror dere hun kommer til å smitte andre? hun virker veldig syk. vil ikke la henne pines, men vil heller ikke knerte henne om hun enkelt kan bli frisk. hva tenker dere?

Jeg tror det er nitritt som er årsaken.

Nitritt (NO2) er giftig for fiskene. Du bør bytte vann omgående, og bytt omtrent 40 – 50% av vannet hver dag inntil nitritten er borte. Selv lave nivåer av nitritt er usunt for fisken. Det gir dårlig helse og vekst, og fiskene blir utsatt for sykdommer.

Det kan være flere årsaker til at du får nitritt, bl.a., for mange fisk, for liten filterkapasitet, eller kanskje du overfôrer og mat blir liggende og råtne.

Hvordan er vannbytteregimet ditt? Hvilket filter har du?

Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap