"nytt" akvarium 60l

Har nettopp sett meg fornøyd med mitt 60l akvarium med innhold og det hele. Så tenkte å dele litt av hva jeg har oppi med dere for evt tilbakemeldinger, både positive og negative

På bunnen er det biltemasand type grovkornet...
Har en mangroverot som strekker seg fra ene enden av akvariet til den andre.
En passe stor stein
Noen planter jeg ikke husker navnet på (edit inc)

10 K.tetra
5 Guppy (hanner)
5 Corydoras
2 ancistrus maller
2 små scalarer


Hadde en pumpe uten stille som egentlig gjor at akvariet var rene saltstraumen. Så etter å satt en "plantepotte" (de du får på plantene du kjøper i dyrebutikken) for at det ikke skap bli så kraftig strøm. Det har funka kjempebra tror jeg, for fiskene svømmer mye mer i hele akvariet nå.

Så har jeg en slik oksygenstein som pumper ut pene bobler slik fiskene får det oksygenet det skal. De gikk opp til overflaten etter oksygen etter at jeg satte munnkurv på pumpen, nå gjør de ikke det..


Så er spm (bilder kommer senere) om hvordan dette høres ut?

Vannverdier er bra så øåjtrsr5yuioløæ'
øp9876t5rewq
Inaktiv bruker
Gratulerer med karr og som akvarist!

Tips, Scalarene må ut! De trenger MYE større plass 250L +
Guppy Trenger andre vannverdier en de andre fiskene.
Siden du ikke har kjørt inn filter FØR du hadde fiskene i så må du passe på at du ikke overforer og at du er flink med HYPPIG Del vannbytte flere ganger i uken i 2 uker ca.

Du sier at vannverdiene er bra? Hva vil det si?
Hvordan er ph, no2, No3, Gh, OSV. Det er lettere for folk å hjelpe om de vet tallene.

Ser frem til bilder.
når det gjelder scalarene så tenker du nok at de er store. Disse her er ganske så små og akvariet i butikken var ikke større enn mitt, og der var det ca 15 ganger flere scalarer i. De store de hadde i butikken var i større akvarium..så klart


Akvariet er innkjørt. Dette blir nesten som en remakover av et akvarium. Pumpen med de bakterieflora som filteret inneholder har stått og gått i noen dager før fiskene kom i så tror det har gått greit.

Vannbytte tenker jeg holder med 1 bøtte (10l) pr uke. Det skal vel være noe slikt som 10% av akvariets liter men gjør det noe om det er litt mer?

pH: 8 og 7.0
No3: ganske lik 0 (har stripsmåle så det blir tilnærmet).
No2: 0
GH: fargene stemmer med noe som tilsvarer >7, hva det blir har jeg ikke peiling på
Cl2: 0-0.8


Når jeg kjøpte stripsmålerene så ble jeg fortalt at det eneste jeg trengte tenke på var at No2 skulle være 0, etterhvert som jeg har tumlet litt frem og tilbake med akvarium så har jeg jo sett og tatt i betraktning de andre verdiene også. Men fokus er nok mest på Nitrit og pH målingene.

Det ser ut til at fiskene trives i akvariet. Ingen av guppyene som har avgått med døden i forhold til at de krever annen pH enn de andre fiskene.

Bilder kommer så snart jeg har fått lagt de inn på dennepersonale komputeren ;P
Jan-atle Rettenberger
når det gjelder scalarene så tenker du nok at de er store. Disse her er ganske så små og akvariet i butikken var ikke større enn mitt, og der var det ca 15 ganger flere scalarer i. De store de hadde i butikken var i større akvarium..så klart :) Akvariet er innkjørt. Dette blir nesten som en remakover av et akvarium. Pumpen med de bakterieflora som filteret inneholder har stått og gått i noen dager før fiskene kom i så tror det har gått greit. Vannbytte tenker jeg holder med 1 bøtte (10l) pr uke. Det skal vel være noe slikt som 10% av akvariets liter men gjør det noe om det er litt mer? [I]pH: 8 og 7.0 No3: ganske lik 0 (har stripsmåle så det blir tilnærmet). No2: 0 GH: fargene stemmer med noe som tilsvarer >7, hva det blir har jeg ikke peiling på Cl2: 0-0.8[/I] Når jeg kjøpte stripsmålerene så ble jeg fortalt at det eneste jeg trengte tenke på var at No2 skulle være 0, etterhvert som jeg har tumlet litt frem og tilbake med akvarium så har jeg jo sett og tatt i betraktning de andre verdiene også. Men fokus er nok mest på Nitrit og pH målingene. Det ser ut til at fiskene trives i akvariet. Ingen av guppyene som har avgått med døden i forhold til at de krever annen pH enn de andre fiskene. Bilder kommer så snart jeg har fått lagt de inn på dennepersonale komputeren ;P


Scalarene kommer til å vokse seg store etterhvert, og hvis de ikke får nok plass når de vokser får de deformerte finner, så du må ha en plan for de. At det er 15 i butikk-karene er ikke et tegn på at de trives. I dyrebutikker er ofte fiskene for mange og har for liten plass i akvariene, siden de skal bli solgt. Er pumpen helt ny, har den stått i et annet akvarie før, eller har du overført "filtergugge" fra et annet akvarie? For hvis pumpen er helt ny så skal den stå i 3-5 uker før den er innkjørt. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe deg dråpetester istendefor strips, da strips er kjent for å være unøyaktige. Gratulerer med akvarium!
Jeg har tatt høyde for at scalarene vil vokse seg ut av akvariet jeg har nå.
Merker allerede at jeg vil ha et større akvarium så det er vel et spm om tid egentlig


Pumpen har stått i det samme akvariet så den er innkjørt. Dvs jeg har hatt fisk i det før og i det siste har jeg hatt kun scalarene. Så var det en "restart med helt nytt vann og den innkjørte pumpen i (tok en lett rengjøring av filterene i pumpen før jeg satte det i det "nye" akvarie), mens jeg hadde scalarene middlertidig i et 25l akvarium mde det gammle vannet.


Så mens pumpen har stått i det nye vannet i min 60l så har scalarene stått i et 35l med det gamle vannet.



Tror nok det blir dråpetester ja, stripsene føler jeg ikke er nøyaktige nok men med som en grov indikator på det mest viktige man må tenke på...

Bilde fra akvariet slik det er nå... glasset er ikke pusset etter barneselskap :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap