Algeoppblomstring "over natta" ved mye vannskifte

er dette vanlig?

har måtte bytte ut x antall liter vann i mitt 180 liter akvarium siden jeg oppdaget nitritt.

idag så jeg at det har kommet litt grønnalger på glasset og på noen av de hvite stenene i akvariet.

er det vanlig?

har ikke tilsatt noe i vannet mens jeg har tatt vannbytter.
Hvor lenge står lyset på? Og får det direkte sollys på seg?
Tror ikke det er vannbytte som har skylda, men næringsubalanse. Når du har fått nitritt, så tyder det på at noe ikke er som det skal, evt at filteret ikke er innkjørt.

Vet du hvorfor du har fått nitritt i karet?
StineMari aka cara79
Tror ikke det er vannbytte som har skylda, men næringsubalanse. Når du har fått nitritt, så tyder det på at noe ikke er som det skal, evt at filteret ikke er innkjørt. Vet du hvorfor du har fått nitritt i karet?

det er et ganske nytt akvariet - ble kjøpt i romjula, så jeg har nok nådd nitritt-toppen som jeg leste noen skrev var mellom dag 30-35

ikke direkte sollys (eller, har jo et vindu på siden, men med persienne nede) algene er kommet i forbindelse med all vannbytte - for hadde det ikke innen jeg oppdaget nitritt.

lyset er vel på i opptil 12 timer om dagen maks. Skal gå til innkjøp av timer, har bare ikke kommet så langt..

har vel byttet ut 300 liter +++ siden onsdagskveld
og :

algene dekket ikke hele glasset, men opp til ca halvparten. - mulig etter jeg tok det store vannskiftet (ca 40-50) % hvor det tok lang tid å fylle på vann ( tar litt tid å varme opp kaldt vann fra krana til mer temperert vann til å helle oppi akvariet)

oppdaget algene igår (store vannskiftet var dagen før)
Det er helt normalt å få alger i et akvarium, så jeg skjønner ikke helt panikken og det store vannbytte-regimet her...? Eller var det sånn at du oppdaget nitritt samtidig?
Fjern algene jevnlig manuelt som en del av det ukentlige stellet av akvariet, det er det som gjelder. Noe alger vil det stort sett være i et akvarium, men det er stort sett når balansen er skjev og feil at de tar overhånd.
I et helt nyetablert akvarium som ennå ikke er godt nok innkjørt, vil det også gjerne komme en del alger i starten. Dette går seg til etterhvert som akvariet modnes og kommer i balanse. Man behøver ikke bytte vann som en galning pga alger på glasset iallefall Reduser lystiden pr døgn med en time eller to. Alger på glasset kommer ofte av for mye lys på pr døgn.

Alger på glasset fjerner du ved å skrubbe glasset med en dott vanlig hvit filtervatt i hånda, enkelt og greit. Algene på steinene kan godt bare være der, særlig hvis du har fisk som lever av alger som f.eks. Ancistrus. Litt føde til dem.
mona o
Det er helt normalt å få alger i et akvarium, så jeg skjønner ikke helt panikken og det store vannbytte-regimet her...? Eller var det sånn at du oppdaget nitritt samtidig? Fjern algene jevnlig manuelt som en del av det ukentlige stellet av akvariet, det er det som gjelder. Noe alger vil det stort sett være i et akvarium, men det er stort sett når balansen er skjev og feil at de tar overhånd. I et helt nyetablert akvarium som ennå ikke er godt nok innkjørt, vil det også gjerne komme en del alger i starten. Dette går seg til etterhvert som akvariet modnes og kommer i balanse. Man behøver ikke bytte vann som en galning pga alger på glasset iallefall :-) Reduser lystiden pr døgn med en time eller to. Alger på glasset kommer ofte av for mye lys på pr døgn. Alger på glasset fjerner du ved å skrubbe glasset med en dott vanlig hvit filtervatt i hånda, enkelt og greit. Algene på steinene kan godt bare være der, særlig hvis du har fisk som lever av alger som f.eks. Ancistrus. Litt føde til dem.

vannbyttet er pga nitritt, og ikke algene.. men syntes det var merkelig at det skulle bli oppblomstring av algene nå som jeg byttet så mye vann.. lurte derfor på om det var sammenheng.. algene kom iløpet av fredag/lørdag - rett etter det store vannbyttet.
Det var nok tilfeldig. De fleste opplever mer eller mindre grad av algeoppblomstring i innkjøringsperioden og de første få månedene et akvarium er i drift.

Vær veldig gjerrig med maten og fôring generelt bør minimeres så lenge du har nitritt. Overfôring gir også algevekst.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap