For lite akvarium?


Hei,

På bursdagen min fikk et akvarium. Det kom uten størrelse i liter, men med målebånd har jeg regnet meg frem til at det er ca 15 l. Med akvariet kom det to gullfisk (Carassius auratus auratus).

Her er spørsmålene mine:

- Om jeg ikke fyller akvariet med flere fisk vil gullfiskene leve godt med den nåværende størrelsen?

- Vil de leve godt om de bare er to?


Håper på svar!
Hei

Det er koselig og få gaver men,
Om det er gullfisk/slørhaler så er det akvriet alt for lite. Dem trenger hele hele 200-250l for og trives.
Gratulerer med dagen.

Dette karet er egentlig for lite for de aller fleste fisk. Noen Reker og eller snegler kan det passe til.

Du bør lese litt om akvariehild i artikkelsamlingen her på AF. Da vil du få info om dyrehold, innkjøring av filter (som er nødvendig for å opprettholde liv i akvarier, med mindre du skifter litt av vanet daglig), etc.

Det er dessverre ikke lurt å gi bort et akvarium med fisk uten at karet er både forberedt for fiskene/rekene, eller at innbyggerne er tilpasset akvariestørrelsen. Det burde butikken gaven ble kjøpt i gjort oppmerksom på.

Gullfisk er beklageligvis et av de dårligere valgene, de blir under gode forhold opptil 35 cm lange og 30 år gamle, under dårlige forhold, som i et for lite akvarium, dør de en smertefull død i løpet av et år eller to. Indre organer fortsetter å vokse selv om ikke selve kroppen gjør det (pga. for liten plass) og det er selvsagt smertefullt.

grattis med akvarie,du kan jo ha dem til fiskene blir større,så kan du jo skaffe fisker som passer karret etter hvert.


Hei

Det er koselig og få gaver men,
Om det er gullfisk/slørhaler så er det akvriet alt for lite. Dem trenger hele hele 200-250l for og trives.


hva vet du om dem trives,så lenge dem spiser mat.og svømmer så kan vel gutten ha dem,ikke sikkert dem trives i det fri heller,med millioner liter vann.men med fiender

Tusen takk for svar!

Jeg mistenkte dette. Men at de trengte såpass god plass overrasket. Nå er de ca 4 cm fra nese til haletipp. Vil de kunne leve godt en stund før jeg anskaffer et større akvarium? Og hvis ja, hvor lenge? Skal flytte i starten av juni og tenker at det er knyttet belastning på fiskene knyttet til flytting uansett hvor forsiktig man er?

Har kjøpt meg en bok om akvariehold i dag. Ser at det var uheldig at de solgte gavegiver fisk og akvarium samtidig.

Er det noen indikasjoner på at de mistrives utover at de beveger seg lite, synlige forandringer på kroppen og manglende matlyst?

Håper på nye svar!

Larsern
grattis med akvarie,du kan jo ha dem til fiskene blir større,så kan du jo skaffe fisker som passer karret etter hvert.


Der kom det jo et svar på det første spørsmålet.

Takk for det
pianopai
[QUOTE=Larsern]grattis med akvarie,du kan jo ha dem til fiskene blir større,så kan du jo skaffe fisker som passer karret etter hvert.


Der kom det jo et svar på det første spørsmålet.

Takk for det
Dette syns jeg er et dårlig råd, for gullfiskene er allerede alt for store for et så lite kar. Det er faktisk ingen fisk som bør bo i et så lite kar over tid.

Desverre er dette det eneste rette å gjøre, dersom du bryr deg det aller minste om fiskene...
til pianopai ...jeg tror du kan lese deg frem til gode råd her inne på forumet,ikke vær redd for og spørre, hvem man skal tro på dem i butikken eller de her inne, er jo opp til deg,att alle fisker skal ha så store karr,står det vel om overalt,men kanskje ikke alle følger den linjen,jeg har vel fått mye pepper att jeg har blandet fisk fra forskjellige vanntyper,men hallo,det er bare jeg som ser mine akvarier, og mine fisker trives,de spiser,svømmer rundt glade og formerer seg.jeg har til og med spurt dem,men lite svar tilbake



men ikke alle folk i butikker,kan man stole på,jeg fikk jo beskjed att paku fisken kunne jeg kjøpe for den var vegetarianer,..hmm ikke helt sant.
Larsern
grattis med akvarie,du kan jo ha dem til fiskene blir større,så kan du jo skaffe fisker som passer karret etter hvert. Hei Det er koselig og få gaver men, Om det er gullfisk/slørhaler så er det akvriet alt for lite. Dem trenger hele hele 200-250l for og trives. [B]hva vet du om dem trives,så lenge dem spiser mat.og svømmer så kan vel gutten ha dem,ikke sikkert dem trives i det fri heller,med millioner liter vann.men med fiender[/B]


At fisker svømmer og spiser mat er vel ikke akkurat tydelige tegn på at de trives?
hva er tydlige tegn da,tror ikke fisker formerer seg ,hvis de ikke trives
Larsern
hva er tydlige tegn da,tror ikke fisker formerer seg ,hvis de ikke trives


Normal livslengde og naturlig adferd er tegn på dette subjektive begrepet "trivsel".

En gullfisk kan bli 40 år. Det blir den ikke i et alt for lite akvarium.

Som et lite sidespor, i utryddelsesleirene i Tyskland ble det født flere barn. Jødene og andre som skulle utryddes spiste nok også, når de fikk mat. Dette er ikke tegn på trivsel, men på hvor sterkt et individ ønsker å overleve.

I min spede akvariestart begynte jeg også med et akvarium på 15 liter. Etter å ha lest masse, så kjøpte jeg et på 63 liter og flyttet fisk og pumpe over. Det var litt av en opplevelse å se på hvordan fiskene endret oppførsel når de fikk bedre plass !

Normal livslengde og naturlig adferd er tegn på dette subjektive begrepet "trivsel".

En gullfisk kan bli 40 år. Det blir den ikke i et alt for lite akvarium.

Som et lite sidespor, i utryddelsesleirene i Tyskland ble det født flere barn. Jødene og andre som skulle utryddes spiste nok også, når de fikk mat. Dette er ikke tegn på trivsel, men på hvor sterkt et individ ønsker å overleve.

I min spede akvariestart begynte jeg også med et akvarium på 15 liter. Etter å ha lest masse, så kjøpte jeg et på 63 liter og flyttet fisk og pumpe over. Det var litt av en opplevelse å se på hvordan fiskene endret oppførsel når de fikk bedre plass !


joda du har jo rett da,men jeg går ikke hardt ut mot folk som skaffer seg en hobby,det blir jo så man hører på dem i butikken,ikke alle vet att det finnes ett forum med fisk på nett heller.jeg har gullfisk,men en ting er sikkert jeg skal ikke ha de i 40 år
jeg har gullfisk,men en ting er sikkert jeg skal ikke ha de i 40 år


Du er dessverre ikke alene om slike holdninger. Hadde en hundeeier sagt noe ala "jeg har hund, men jeg skal ikke ha den i 10-15 år", så hadde folk reagert. Fisk er det liksom greit å "mishandle" så de lever en brøkdel av levetida si.


det er ikke snakk om holdninger,enkelte hiver seg over en her på forumet,det går an og gi bort fiskene,eller selge dem hvis man kan. ingen skulle hatt ara papegyer heller ,for de lever jo lengre en oss.
er det da galt av meg og tre på en mark på en krok da når jeg fisker om sommeren,du vet marken den lever den også,men nå sporer jeg helt av her,men det jeg ville frem til og som han på toppen spurte om,2 gullfisk på ca 5 cm kan jo klare seg i en 60 liter en god stund,det kan jo hende han skaffer seg ett større karr etterhvert.
Larsern
det er ikke snakk om holdninger,enkelte hiver seg over en her på forumet,det går an og gi bort fiskene,eller selge dem hvis man kan. ingen skulle hatt ara papegyer heller ,for de lever jo lengre en oss. er det da galt av meg og tre på en mark på en krok da når jeg fisker om sommeren,du vet marken den lever den også,men nå sporer jeg helt av her,men det jeg ville frem til og som han på toppen spurte om,2 gullfisk på ca 5 cm kan jo klare seg i en 60 liter en god stund,det kan jo hende han skaffer seg ett større karr etterhvert.


Akvariet var jo på 15 liter, ikke 60? Uansett, det jeg mente når jeg skrev "At fisker svømmer og spiser mat er vel ikke akkurat tydelige tegn på at de trives?" var at fisker som trives gjør jo dette såklart, men selv om fiskene gjør det så betyr det heller ikke at de trives.
det er sant det,jeg ordlegger meg mye feil her da,men vi er vel enige att han kan ha de to fiskene i en kort periode til de vokser.
Larsern
[B]joda du har jo rett da,men jeg går ikke hardt ut mot folk som skaffer seg en hobby,det blir jo så man hører på dem i butikken,ikke alle vet att det finnes ett forum med fisk på nett heller.jeg har gullfisk,men en ting er sikkert jeg skal ikke ha de i 40 år[/B]


Nå har vel ingen gått hardt ut mot trådstarter. Det ville vært meningsløst, om akke av noen annen grunn så fordi han fikk akvariet i gave og ikke kjøpte det selv. Han har heller ikke valgt å se bort fra fornuften i de råd han har fått.

Du får naturlig nok pepper. Årsaken er at du insisterer på, i flere innlegg i flere tråder, at det er helt ok å ha fisk sammen som ikke passer sammen, at det er ok å ha fisk i altfor små akvarier samt i det hele tatt ser ut til å ha som viktigste mål å motsi dem som kommer med det jeg anser som gode råd til nybegynnere.

Om du tenker deg om, vil du muligens se at nybegynnere gjerne tar til seg det som kan oppleves som støtte for sine valg, i likhet med de fleste av oss. Derfor er det ikke smart å støtte dem på valg som ikke er de beste, nettopp fordi nybegynnere ofte ikke har bakgrunn for å se forskjellen på gode og dårlige råd. At du har valgt å kjøre hobbyen din på din måte, betyr ikke at det er lurt å anbefale andre å gøre det samme.
det er sant det beklager det,
Larsern
hva er tydlige tegn da,tror ikke fisker formerer seg ,hvis de ikke trives




Tror ikke fisk trives i poser Larsern, selv om di til tider føder sine yngler der på vei hjem dit di skal......


Hadde fisk kunne prate, hadde vi alle fått en helvetes kjeft.... det er helt sikkert....
ja nå skal jeg ikke trekke dette lengre da,jeg forstår godt hva dere mener,
Tilfeldig bekjentskap
© malawithomas
Reklame for plussmedlemskap