Ozon

Jeg vurderte å kjøpe denne:


Men så leste jeg dette:


Nå er jeg fortsatt i tvil og sitter igjen med følgende oppfatning av +/-

#- Betydelig klarere vann
#- Svært skadelig for mennesker, fisk og materiell
#- Meget ustabilt

Husker den gangen jeg hadde en 60L med et lite innvendig fluval og krystallklart vann!
Those where the days my friend, those where the days...
Svar fra philips
Jeg konfronterte Philips med den uheldige hendelsen som den ene lenken henviser til. De ga meg dette svaret:

The Ozon unit produces a small dosis of Ozon, when the hose is not connected properly it could lead to some accumulation at the Ozon unit, and could affect your breath in a slight way, this is in most ways only possible when you are close to the leaking unit for a longer period of time.

The Tropical Aquarium Purifier is safe to use, when the Ozon is in contact with the air it will dissolve into the air and it won’t harm you. It could lead to some complains when you are in a situation that is stated on the forum, please avoid such situations and make sure you have enough circulating air in that cabinet.
det der produktet har jeg ikke hørt om før, skulle gjort alt for og fått mindre rengjøringsjobb,men og risikere og havne på sykehus,da står jeg over ja men det såg litt kult ut,er mann og liker duppedingser...
Jeg vet ikke, men jeg tror at vedkommende i den linken "overdriver " litt.
Så er det vel mye annet som kan være like farlig om ikke mer som vi handterer daglig.
Vi har vel også et ansvar i bruken av de forskjellige apparater / utstyr vi handterer.
Så er det dette med bruksanvisning, der står det helt sikkert om ting man ikke skal gjøre.
Nå har det jo seg ofte slik at denne blir kastet sammen med embalarsen før vi setter igang med bruken av utstyret vi har kjøpt.
Såvidt jeg har klart å lese meg til så er det fornuftige prinsipper bak Philipsen. Det blir også påpekt i en tråd at den produserer meget små mengder Ozon. Mye mindre en de fleste Ozonenheter.

Kommer til å kjøpe en selv når økonomien tillater det.
Jeg bruker dette produktet og jeg har ikke blevet ozon forgiftet enda.
O3 eller ozon er en giftig gass og den bør behandles med forsdiktighet. Men nå er det slik at de aller fleste har bakkenær O3 rundt seg hver dag, og ikke minst er et beskyttende ozonlag over hodet.

Ozon blir blant annet produsert av elektriske utladninger f eks lyn, lysbuer i bryterer eller elektromotorer i ulike maskiner som i borermaskin osv.

Den litte ozongeneratoren til Phillips vil neppe skape noe problem for noen i et vanlig ventilert rom.

Derimot er jeg mere skeptisk til den mirakuløse virkningen av ozon i et ferskvanns akvarium som produsenten påstår.

Ozon er godt kjent bland saltvannsakvarister og ikke minst innenfor oppdrettsnæringen. Og jeg må bare beklage, men ikke på noen av disse plassen kan det rapporteres med en slik virkning at man kan kjøre med 100 % resirkulering av vann i månedsvis uten en kraftig forringing av vannkavaliteten.

Derimot kan ozon på lik linje med f eks UV lys være med på å hjelpe noe sammen med gode mekaniske / biologiske filtre og utskifting av vann være et ekstra hjelpemiddel for å holde en god vannkvalitet i akvariet.

Du finner også små rimelige O3 generatorer på Ebay.
Ser at dette er gammel tråd, men fingeren står og dirrer over "Kjøp" knappen her.

O3 slippes ut i akvariet hvor det dreper uønskede bakterier og parasitter. Vil det da ikke drepe ønskede bakterier i samme slengen? Jeg har en Juwel 250L med orginal innvendig pumpe hvor jeg planla og montere O3 utløpet under pumpen slik at pumpen blåser gassen ut i akvariet, men er redd for å ta knekken på alt av filterbakterier på denne måten.

Og må jeg lufte ut akvariet når jeg har et slikt anlegg? Regner med at gassen fanges under lokket og med tanke på at jeg har fisk som ligger i overflaten og tar luft så vil vel dette være farlig for dem? Huset for øvrig er godt luftet så er ikke redd for oss "landdyr"
Tror jeg heller ville brukt pengene på et UV-filter, om jeg skulle hatt meg noe som tok uønskede bakterier.
Skal ikke begi meg ut på noen diskusjon her om hvor farlig dette kan være.
Jeg har bruk Philips siden 2011 uten problem.
Dønn stabile vannverdier, og jeg vil påstå at den også hjelper til med å holdet vannet klart.

Du kan forresten lese om den i DENNE tråden
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap