Spiser prakt botia reker og snegler?

Noen som har erfaring om prakt botia spiser f.eks eplesnegle og reker?

Har lyst på reker i karret mitt men de i dyrebutikken sa at prakt botiaen kom til og spise opp rekene.. er det tilfelle?
mine spiser alle sneglene de kommer over.
har ikke sett at de har spist reker til meg...
JoakimL
Noen som har erfaring om prakt botia spiser f.eks eplesnegle og reker? Har lyst på reker i karret mitt men de i dyrebutikken sa at prakt botiaen kom til og spise opp rekene.. er det tilfelle?


Ja, Praktbotia spiser snegler.
Jeg måtte omplassere noen STORE kjempeeplesnegler og slapp disse oppi karet hvor jeg har en stim med forholdsvis store praktbotiaer. Var egentlig ikke så begymret for sneglene, fordi jeg trodde at dem var altfor store til botiaene, og var mer bekymret for plantene mine i karet. Men etter nattens mulm og mørke, var det bare fullt av skallbiter igjen etter sneglene!
Hadde også opprinnelig sandsnegler i dette karet, men disse har blitt spist opp.

Når de gjelder reker, så vil dette garantert bli dyr mat
Jeg hadde noen indisk kloreker sammen med praktbotiaene mine, og dette gikk ganske greit med de største rekene, men rekeynglene levde ikke så lenge. Men de store rekene forsvant også etterhvert i karet.
Med mindre reker så vil jeg tro at dette blir småsnacks for botiaene. Sats heller på fine snegler og reker i andre kar enn sammen med praktbotia
JoakimL
Noen som har erfaring om prakt botia spiser f.eks eplesnegle og reker? Har lyst på reker i karret mitt men de i dyrebutikken sa at prakt botiaen kom til og spise opp rekene.. er det tilfelle?


Praktbotia lever av snegler i naturen, så ja, de spiser snegler i akvariet også. Det er vanlig fisk å kjøpe seg om man har et snegleproblem i akvariet, til tross for at praktbotiaen blir altfor stor for de fleste småakvarier og trenger stor plass. De er flinke til å utrydde snegler. De skiller IKKE på pyntesnegler og pestsnegler. Snegle er snegle!

Om de spiser reker kan jeg ikke si for sikkert, men det skulle ikke forundre meg det minste om de var ivrige på den fronten, for å si det sånn
Tilfeldig bekjentskap
© Mari galland
Reklame for plussmedlemskap