Prikkesyken

Isted så jeg at ene platyen min hadde hvite prikker på alle finnene og halen.

hvordan behandle dette/ på en bilig måte ?

-lennart
Vil anbefale deg å lese sykdomsartikkelen, der står det meste forklart. Lurer du på mer etter å ha lest den, så får du bare spørre videre
Enkelte dyrebutikker har det, utenom Tropehagen-kjeden. Ellers kan det bestilles på Webzoo eller Aquamanias.
takk for svar,da satser jeg på dyrebutikke og friske fisk
Lykke til ;D

Hadde hvitprikk helt i starten av min akvariekarriære jeg også, på en platy. Det var ikke morro...
Da kan jeg hyle litt her - hyyyyyyyyyyyyyl !!!!!

Har fått prikksyke i karet jeg også - har ikke hatt prikksyke på flere år. Da fjernet jeg bare syke fisk, og så gikk det fint -. men nå er det mange som har prikker - dolkestikkene, kardinalene, og de nye guramiene. kanskje også fler.

Kjempefrustrert. Er så mange at det nytter ikke ta bort de syke.

Hater å bruke medisin i karet, for alt som heter planter dør jo, og så blir vannet knall lilla eller grønt :-/

føler behov for å hyyyyyyyyyyyyyyyyyle enda mer *tåresprutende sessan*

Alle de fine fiskene mine ( og så er de nå kjempesyke og fulle av prikker.

har kun tropehagen zoo her, så jeg håper virkelig de har medisn mot prikksyke.
wtf ?

dør platene vis jeg bruker eSHa Exit ?
Esha medisinene dreper ikke plantene Sessan, så kjør på med exit!

Skjønner veldig godt at du vil hyle...
ok, jeg har bare hornblad og noen adre jeg ikke vet hva er

Jeg hyler som bare det. fiskene ser ikke ut ! skulle tro det var kommet fremmede arter nedi karet mitt (

Nå som alt var så fint , og alle trivdes

får ikke tak i Esha sin medisin hvis dette er et merke tropehagen zoo ikke fører.

Har absolutt ikke lyst til å drepe min grønne oase.

Vurderer sterkt varmekur.

snufs
Det er bare å prøve varmekuren Sessan, bare sjekk om du har noen fisker som bare tåler lav temperatur.
Jeg prøvde varmekuren da jeg hadde hvitprikkutbrudd i..2006? Det funka i hvert fall bra for meg, ble kvitt alt. Er absolutt ikke gøy med hvitprikk
Midisin mot prikkesyken
da har jeg fått taki ektozon og sera costapur...

noen so vet hvordan dette fungerer og hvor mye man skal ha per liter osv... ?

-lennart
Har selv hatt hvitprikk, sikkert 2 manns aldre siden, men likevel. Den gang på sverddragere. Kjørte temp opp på 30 grader celsius noen dager.... vips så var det borte...
har nå startet med kuren, fant ut hva jeg skulle ha av hver ting og håper på og få det vekk, noen som vet hvor lang tid det tar og bli kvitt ?
Jeg hadde en del hvitprikker i min spede begynnelse. De siste årene har det ikke vært noen store utbrudd. Har tatt bort evt syke fisk, og så har det stoppet. Men nå er det snakk om mange fisker

Temp er nå oppe i rundt 30 grader. Er engstelig for at fiskene skal føle seg kokt i hel, men håper det tar parasitten.

Noen som vet hvor mange dager man må regne med å ha denne temp? en uke, to ?
Mener det var 72 timer etter at en så siste prikk...
Sissimor
Mener det var 72 timer etter at en så siste prikk...

Var vel 3-4 dager hos meg også, på mine tidligere sverddragere
Saltpulver
jeg var og kjøpe noe saltpulver greier på midtun zoo i dag og noen dråper mot prikkesyken og jeg skal ha salt oppi akvarie hver dag sa hun på midtun zoo men vanne blir veldig salt da, så skal jeg bare ta vann bytte hver dag til jeg er kvitt den f###s sykdomen ?
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap