Vil mine stakkar fisker tåle varmekur mot prikker?

Ganske fortvilet nå, stort utbrudd av hvitprikk i 160 literen. Masse fine fisker, som nå er overdrysset av prikker

Jeg tror jeg prøver varmekuren, men forstår det slik at enkelte arter ikke overlever en varmekur?

Jeg har følgende, hva er deres erfaringer med disse fiskene og varmekur, ?

kardinaltetra
dolkestikk tetra
dverggurami
flekket pansermalle
metallpansermalle
ottoer
kuhlii ål
anzistruser

eplesnegler.

Kan jeg sette termostat på 33, og håpe på at det hjelper?
Og bør jeg da slamsuge først?
kan legge til at jeg har sjekket deres temp, og de fleste vil ha opp til 26 - 28 grader. Og da er det langt til 33. Derfor jeg lurer på folks erfaringer
Vil tro at det vil gå bra, ville vært mer betenkt om de ville ha max 23...

Har lyst til å anbefale litt salt også, men er veldig usikker på om ottoene vil tåle det.
HYSJ !!!!! du må ikke si salt !! da får du kjeft her inne hehe.

Coryer skal ikke ha salt. Ellers så hadde jeg nok kanskje villet saltet litt jeg også.

Nå er 40% vann byttet ut, og varmekolben stillt opp til 33. har også satt inn en ekstra varmekolbe.

Håper dette går bra

Skulle gjerne fjernet de som er mest prikkete, det er dolkestikkene. Men jeg klarer ikke fange de mellom planter og røtter.
Salt til medisinsk bruk er helt legitimt, ikke redd for å si det. Det er å salte til daglig som er tull i ferskvann. Er vist ulikt hvilke cory-arter som tåler salt, og er usikker på ottoene...

Jeg har bare to ottoer nå. Ofrer heller disse enn alle fiskene. Men er litt skeptisk til coryene.

Det som evt. dreper fisken er mangel på oksygen. Varmt vann inneholder mindre oksygen. Derfor må du sørge for ekstra lufting, enten med å sette pumpa til å røre opp overfalten, eller bruke brusestein.

Ta gjerne en grundig slamsuging og vannbytte. Da får du fjernet mye parasitter. Så skrur du opp varmekolben til 32,2 - 33 grader. La det være over 32,2 grader i minst 48 timer.

har slamsugd der jeg kom til, og byttet masse vann.
Skal ta og legge nedi en sånn boblesak, jeg har det, men bruker ikke den til vanlig siden jeg da lufter ut co2 til fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap