Alger ? farlig?

Jeg har satt opp et akvarie for noen uker siden nå, og er nybegynner. Jeg hadde et oppsett før det med noen black molly som døde av sykdom, sannsynligvis fordi jeg var utålmodig, og har derfor brukt bedre tid denne gangen. Akvariet på 110 liter rommer fire planter, og en ganske stor rot. Det jeg har lagt merke til er at det hoper seg opp med stadig mer alger, som er fint på roten og steinene, men som legger seg tykt over alle plantene også. Er dette farlig eller bare stygt? Jeg renset bladene i dag med tommelen, og håvet opp de verste løst flytende algene etterpå, men det kommer nok tilbake igjen. Jeg har på lyset 12 timer om dagen, og har karet stående i skyggen. Har ikke hatt oppi noe fiskemat. Bytter 30 % vann pr. uke. Tenkte å ha oppi fisk til uka, men er usikker på om både plantene og fisken vil trives sånn som det er . Plantene har begynt å bli gjennomsiktige og sort/brunflekket etterhvert...
Hm, høres ut som du har et problem ja. Muligens BGA? Vil anbefale deg å lese denne artikkelen om alger, så finner du nok ut hva det er, og så er det bare å spørre videre
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap