Gammelt filter til innkjøring ?

For ca. 20 år siden avsluttet jeg akvariet mitt. Nå skal jeg sette det i gang igjen. Jeg oppdaget at jeg ikke hadde rengjort utstyret den gang jeg avsluttet det (men det er selvfølgelig gjort nå). Men så lurer jeg på om jeg kan bruke det filteret som var i (og ikke rengjort) til å lage vannkultur nå ? Eller er alle de gode bakteriene "ubrukelige" til ny vannkultur ?
Du kan bruke det samme filteret, men du må fortsatt innkjøre det i 4-5 uker.
Hei.Og du bør vaske det skikkelig for alt som er der er dødt.
Abboren
Hei.Og du bør vaske det skikkelig for alt som er der er dødt. :-)


Ja, var akkurat det jeg lurte på. Regnet egentlig ikke med at det var noe av verdi igjen i det gamle filteret.

Jeg er forberedt på å dyrke vannkultur i mange uker fremover, men det er jo spennende å følge med på fremdriften. Skal kjøpe slike strips til uka for å holde kontroll på verdiene fremover. Sjekket Ph i dag og den ligger på 7 rett fra springen.

Sånn apropo vannverdier; Jeg har brønnvann. Hva bør jeg være spesielt oppmerksom på da ? Er ikke noe klor i vannet ihvertfall, men kan nok være en del kalk kanskje.
Hei igjen.Du får prøve å invistere i dråpetester for vannet ditt.De stripsene er ikke til å stole på Kjøp for ph og nitritt først.Det er vel de viktigste,men hvis du kan så bør du ha for nitrat,gh,kh,amoniakk,selvsagt litt etter hva slags fisk du skal ha.
Når det gjelder brønnvannet så vet jeg ikke,men en test av det ville hjulpet deg sikkert.
Da blir det grus og dråper til uka )

Har tenkt å starte forsiktig med tre guppier (en hann og to huer) når fisketiden er inne
Kan jeg få hinte om sand istedet for grus? Alle fisker trives i sand, men ikke alle liker grus...
Ok ja guppyer ja da får du nok noen tips fra andre om dem eventuelt for der er jeg blank etter et forsøk og massedød.Ikke meningen å skremme deg vekk fra guppyer for jeg mistenker at jeg fikk i utgangspunktet syk fisk så da kan det gå sånn.Var på fiskebutikken 3 dager senere og da var karet tomt.Men men man lærer etterhvert Lykke til!!
Hvis det er det samme akvariet som du brukte for 20 år siden, er det nok klokt å teste om det er tett, på et sted hvor vannsøl ikke spiller noen rolle. Akvariesilikon skal holde i svært mange år, men det kan jo tenkes at den er tørket ut en del hvis karet har stått så lenge uten vann.

Det kan være mineraler i brønnvannet som kan begrense hvilke arter du kan ha. Sjekk gjerne hardhet GH, og kanskje også jern og kobber. Eventuelt kan du sende en vannprøve til det nærmeste mattilsynet eller offentlige vannverk og be dem foreta en test av vannet.

Hvis du bruker sand, gjerne Biltemas groveste beregnet for akvarier, da står du mye friere når det gjelder valg av fisk.

Velkommen tilbake til hobbyen. Jeg hadde også et langt opphold, og du verden så mye ny kunnskap som var tilgjengelig da jeg begynte igjen. Synes du begynner i riktig ende her.
Sissimor
Kan jeg få hinte om sand istedet for grus? Alle fisker trives i sand, men ikke alle liker grus...


Det skal jeg legge meg på minnet Sissimor. Takk skal du ha
530
Hvis det er det samme akvariet som du brukte for 20 år siden, er det nok klokt å teste om det er tett, på et sted hvor vannsøl ikke spiller noen rolle. Akvariesilikon skal holde i svært mange år, men det kan jo tenkes at den er tørket ut en del hvis karet har stått så lenge uten vann. Det kan være mineraler i brønnvannet som kan begrense hvilke arter du kan ha. Sjekk gjerne hardhet GH, og kanskje også jern og kobber. Eventuelt kan du sende en vannprøve til det nærmeste mattilsynet eller offentlige vannverk og be dem foreta en test av vannet. Hvis du bruker sand, gjerne Biltemas groveste beregnet for akvarier, da står du mye friere når det gjelder valg av fisk. Velkommen tilbake til hobbyen. Jeg hadde også et langt opphold, og du verden så mye ny kunnskap som var tilgjengelig da jeg begynte igjen. Synes du begynner i riktig ende her.


Takk for tips om sand på Biltema. skal stikke innom der på mandag og kikke litt

Det er det samme akvariet som jeg brukte for 20 år siden, og den akvariesilikonen er som du sier ikke holdbar inn i evigheten. Akvariet er imidlirtid ennå eldre enn som så. Det er fra 70årene, og den tid jeg bodde med mine foreldre ;-D Min far var nok den som fikk gleden av å oppdage dårlig akvariesilikon. Hendt som han er, så fikset han akvariet den gang med en silikon som holder tilnærmet "evigheten" til sammenligning. Jeg er superoppmerksom på eventuelle lekasjer, og har fått en viss sjekketendens rundt og ved akvariet. Men jeg tror det skal gå bra etter å ha saumfart det med fingrene før jeg fylte opp.

Det var nok dette med mineraler jeg hadde i tankene angående brønnvann ja. men uansett så blir det full vannkontroll før innsetting av de første fiskene
Du har jo fått mange fine svar allerede, så masse lykke til med innkjøring og fisk :=)
Adina
Du har jo fått mange fine svar allerede, så masse lykke til med innkjøring og fisk :=)


Takk skal du ha Adina
Føler meg nesten som en tulling her jeg går å gledesstrålende ser på 60 l vann i en glasskasse med filterpumpe i (he he he he... ) Blir litt innredning til uka da..
Wannaknow
[QUOTE=Adina]Du har jo fått mange fine svar allerede, så masse lykke til med innkjøring og fisk :=)


Takk skal du ha Adina
Føler meg nesten som en tulling her jeg går å gledesstrålende ser på 60 l vann i en glasskasse med filterpumpe i (he he he he... ) Blir litt innredning til uka da..

He he jeg skjønner deg godt ) det skal være sånn vettu Det er jo halve morroa... å titte. planlegge og få masse ideer! Det er bare såå kjempevansklig å vente!!! I know!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap