Spm om mellomlagring av fisk under tømming av akvarie

Hei.
Jeg skal montere inn en bakgrunn i mitt 450 liters akvarie. Ser for meg at jobben fort kan ta litt tid.
Det jeg lurer på er hvordan man på best mulig måte kan mellomlagre fisken når dette gjøres.

Har scalare, héros severum, noen tetraer og endel maller i dette karret.

Mvh
Vidar
Du kan lagre de i bøtter eller baljer (obs at det ikke har vært såpe eller andre skadelige ting i de) med vann fra akvariet. Og så burde de stå varmt, enten på et bad, eller om du har mulighet for å sette varmekolbe i!
Ellers pleier jeg og legge noe over f.eks håndkle eller lignende, for å gjøre det litt mørkere for fiskene, så de blir mindre stressa! I tillegg har de ikke muligheten til å hoppe utav....
Og husk på filterbakteriene også!! Har du utvendig pumpe, så la den stå og gå i ei bøtte med akvarievann!
Lykke til!
MVH Pål
Takk skal du ha pål, Lurer på hvor lenge fiskene kan være i baljene, skjønner at det kommer an på hvhor mange jeg har oppi hver balje. Bør jeg sette inn noen små innkjørte filter eller luftpumper etc?
Vet ikke hvor lenge det tar for silikon og tørke? men de tåler nå noen timer dersom det ikke blir for kaldt for de! Men en luftpumpe skader ikke
Pål
Tar vel et døgn før silikonen er såpass tørr at du kan fylle på med vann igjen.

Ikke gi fiskene for 1-2 dager før du flytter de over i bøtter, baljer, vindunker elller annet. Tror ikke du trenger pumpe for et døgn i bøtte, men en luftestein skader sikkert ikke. Om filteret bare blåser de rundt i en bøtte så stresser det fisken. Like viktig er det å la pumpa gå i en bøtte akvarievann, om du mister filterbakteriene så får du mye jobb med vannbytter framover.

Pass også på at de har jevn temperatur. Om du plasserer de på gulv med varmekabler, så pass på at de ikke blir kokt.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap