For lav ph

Jeg har et 190 liters akvarium, ph er på mellom 6,2 og 6,8 og KH er på 2, hvordan får jeg opp ph verdien? Har lest litt at man kna bruke natron, men hvor mye og hvordan tilsetter man det? Akvariet har vært i bruk i ca 7 - 8 mnd. Jeg bruker strips når jeg tester vannet, lest litt at de ikke er gode nok, er dette fakta eller personlig mening?

Får også alger(hår liksom) på plantene hele tiden, hvorfor det ?
Inaktiv bruker
imeeeee
Jeg har et 190 liters akvarium, ph er på mellom 6,2 og 6,8 og KH er på 2, hvordan får jeg opp ph verdien? Har lest litt at man kna bruke natron, men hvor mye og hvordan tilsetter man det? Akvariet har vært i bruk i ca 7 - 8 mnd. Jeg bruker strips når jeg tester vannet, lest litt at de ikke er gode nok, er dette fakta eller personlig mening? Får også alger(hår liksom) på plantene hele tiden, hvorfor det ?

Vet ikke hvordan natron metoden fungerer men finnes et middel som heter ph+

De algene kan komme at for mye mat, lyse eller begge deler. Lys det burde være 9-11 timer.
lyset er på 9 timer, mulig jeg gir de litt mye mat da, syns det er litt vanskelig å vite hvor mye mat de skal få Men når man først har fått alger på plantene er det jo så vanskelig å få det bort, bytte plante da eller går det bort etterhverT? Jeg kniper jo bort, men ser jo ikke så pent ut og planten blir stadig mindre hehe
Inaktiv bruker
Amanoreker er VELDIG glad i alger, så det kan jo hende at de vil hjelpe.
Det er bedre å gi litt for lite en for mye, jeg mater annen hver dag. Og mandag er mygglarve dag. ;D Da får de mygglarver.
Hvilke og hvor mange fisker har du?
Hva er mygglarver? Kanskje dumt spørsmål, men er de levende, og hvorfor får de det? Jeg har vel ca rundt 20 fisk oppi der tenker jeg. Jeg mater de hver dag, sikkert litt for mye også.
har fem gurami, noen guppy og platy, et par sebrafisk og noen teontetra ( som er dødd veldig mange av) Tre sneglespisere, husker ikke navnet, orange og sorte striper. og noen algespisere
Inaktiv bruker
De er ned fryst, inneholder MYE proteiner og kjøtt som gir fisken mye energi og god mat. Man får dem røde og svarte, tørket fryst og levende. Fiskene elsker det.

Strips er ikke så nøyaktig. Vil anbefale å kjøpe JBL sit vannteste sett Dråpe test.

Huffda, flere av fiskene skal ha forskjellige vannverdier. :/
De snegle spiserne, har du bilde?
"Algespiserne" er sikkert Ancistrus
da skal jeg kjøpe meg noen mygglarver, får det på vanlig dyrebutikk da? Jeg vil helst ikke kjøpe levende Jeg begynte med sebrafisk,neontetra men godt over til guppy/gurami helst, fikk beskjed om at de skulle ha samme vannverdi. Er jo så mange fisk som ikke kan gå sammen.
Når det gjelder å høyne ph i vannet, kan man bruke natron(bicarbonat) fås på apoteket eller i akvarium butikker. Natron øker bare kh i vannet, men ph følger da med. En kh på 2 er lavt, vil da oppleve jojo av ph ved vannbytte vis springvannet er forskelig fra karet. kjøp dråpetest. kontroller vannet i springen, tillsett natron, der må du prøve deg fram, la den stå over natta med luftestein i , mål så ph og kh, (kan være lurt å prøve med et litermål først. Gange det opp til mengde vann ved vannbytte.
Inaktiv bruker
imeeeee
da skal jeg kjøpe meg noen mygglarver, får det på vanlig dyrebutikk da? Jeg vil helst ikke kjøpe levende ;) Jeg begynte med sebrafisk,neontetra men godt over til guppy/gurami helst, fikk beskjed om at de skulle ha samme vannverdi. Er jo så mange fisk som ikke kan gå sammen.

Huffda, den der trenger litt større plass en 190Liter :/ 250L om jeg ikke tar feil.
Praktbotia

Det er trist at man ikke kan stole på alle de som jobber i dyrebutikkene. En av de mange fine tingene med AF er at du kan sjekke hvilket vann og hvor stort akvarium fiskene trives best i.
Huff, jeg går jo utifra at de som jobber der kan det de drever med Jeg har jo ikke peling, godt jeg meldte meg inn her skjønner jeg Tusen takk for hjelpen
Inaktiv bruker
Gurami ca PH i vannet: 6.0 - 8.0
Guppy ca PH i vannet: 7.0 - 8.0
Platy ca pH i vannet: 7.0 - 8.0
Sebrafisk PH i vannet: 6.0 - 8.0
Neontetra PH i vannet: 5.0 - 7.0
Ancistrus PH i vannet: 6.0 - 8.0
PraktbotiaPH i vannet: 5.0 - 8.0

Holder du PH på 7 og GH på ca 5 kan det gå bra, men jeg tviler.
Vanskelig å holde PH nøytralt hele tiden.
imeeeee
Huff, jeg går jo utifra at de som jobber der kan det de drever med

Tja, på en måte har de jo det. Tenk etter, hva driver de egentlig med? Driver de med opplæring? Eller driver de med salg?

Tygg litt på den.
imeeeee
har fem gurami, noen guppy og platy, et par sebrafisk og noen teontetra ( som er dødd veldig mange av) Tre sneglespisere, husker ikke navnet, orange og sorte striper. og noen algespisere


Av disse fiskene du nevner, er brorparten av dem fornøyd med å ha den ph-verdien du har allerede på vannet. Ser ingen grunn til at du skal måtte drive og trikse med heving av ph. Flertallet trives med den ph-en du oppga; mellom 6.2 og 6.8. Kun guppy og platy kunne kanskje tenkt seg høyere.


Du skriver "Tre sneglespisere, husker ikke navnet, orange og sorte striper." Dette er praktbotia, med 99,9% sikkerhet.
Tilfeldig bekjentskap
© Catrine Scisly
Reklame for plussmedlemskap