Eheim Ecco - funksjonalitet og effekt

Noen som har studert Ecco serien?

Har fått forklart at vannet går fra topp til bunn gjennom filtermediet.
Pussig da at filtervatten som er beskrevet som det fineste mediet, ligger øverst og først i filteret?

Mistenker at det har skjedd en komunikasjonsvikt hos Eheim
og at ikke alle er enige om filterets flow og funksjonalitet.

Noen som har erfaring med dette?
Jeg har brukt ecco 200 i godt over 1/2 år. Hadde det som ekstra-filter i min 190 liter i starten. Det har en veldig svak flow!! For å si det slik, så passer det ypperlig der det nå har stått de siste månedene...i 60-literen. Med kampfisk, som jo ikke liker sterk strøm. Gjør en veldig god jobb der da, men i denne serien føler jeg at en må mer enn halvere volumstørrelsen i.f.t det anbefalte.


Er dette den nye typen Ecco?
Har sett noen bilder av en med grå kurver og en sirkel formet svamp med hull i midten
som øverste media?

Som dette:
Dag
[URLBLOCK1] Er dette den nye typen Ecco? Har sett noen bilder av en med grå kurver og en sirkel formet svamp med hull i midten som øverste media? Som dette: [URLBLOCK2]


Fikk ikke opp videoen, men første linken viser ecco pro 300. Jeg har 200 i 60-literen. Der gir den passe flow i overflaten for en kampfisk (som jo ikke skal ha særlig stor flow i vannflaten).

Personlig ville jeg ikke brukt ecco pro 200 i noe særlig større.
Ellers er det grå kurver ja, og grov blåsvamp med hull på toppen ja. Sikkert akkurat likt system, bare at mi er noe mindre...
Jeg har den mellomste modellen og den funker helt fint, selv om det er svak gjennomstrømning. Liter/timen er ikke viktig for meg da jeg kontrollerer dette behovet med WaveMakers.

Vannet går ikke inn via den fine filtervatten, først renner de gjennom den bl filtermatte ringen i topp og deretter på utsiden av den innvendige beholderen. Deretter blir vannet dratt opp via filtermaterien og til slutt finfiltrert gjennom den fine filtervatten...

Her er fullstendig oppsett osv.

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap