Hvilke reker passer i et nanokar med disse fiskene?

Har tenkt å sette opp et “nanokar” på 40 liter, vurderer fisk som pygmepansermaller, moscitorasbora (evt boraras merah), klovnekiili og/eller kuhliiål. Lurer på hvilke reker som vil kunne passe sammen med disse? Evt om noen av disse fiskene ikke passer sammen med reker og bør utelukkes? Hva er anbefalt antall reker i en slik sammensetning? Tar gjerne i mot råd om andre fisker hvis det er andre som passer bedre i et lite kar med reker.
Jeg kan foreslå en av mine små favoritter blant tetraene:
ildtetra. Knall oransje når de trives, glinser og syns på lang avstand pga sin intense farge De er så små at de passer godt i en 40 liter

Hadde min stim sammen med kirsebærreker i en 180 liter en periode. Kirsebær-rekene formerer seg såpass fort og lett at de få rekeynglene som ildtetraene greide å ta, ikke var nok til å stagge reke-bestanden i særlig stor grad. Merket liksom ikke noe til det, rekene greide å formere seg likevel. Det var alltid noen rekeyngel som vokste opp. Men obs! Jeg hadde en megastor kladd med javamose i karet, der rekene bodde i sin sårbare periode som yngel.
Takk for raskt svar, Mona. Ildtetra er en nydelig fisk - skal absolutt vurdere den. Med ca 10 stk ildtetra - vil det være plass til noen pygmecorys også? Eller noen andre corys du vil anbefale? Og 2 stk klovnekiili? Eller blir det for mye fisk i et 40 liters kar?
Inaktiv bruker
Min erfaring med Pygme cory er at de liker litt plass. Har en stim på ti i ca 130Liter.
De har vært i akvariet i snart 2 uker, de legger masse egg nå, har telt over 30stk.
Hadde dem først i 70L men de var ikke særlig aktive da. Flyttet dem og VIPS så var det en flott stim som viste seg fra sin beste side.
Nydelige fisker, virkelig. De går i 30L men større er så klart bedre, som hos de fleste andre fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap