Hvilken skifer og hvilken silikon?

Vil være på den sikre siden;

Hvilken skifer kan jeg bruke i akvarie? Hvor får jeg kjøpt denne? Må denne skiferen kokes før den skal ned i akvariet?
Hvilken silikon skal jeg bruke om jeg skal sette opp et oppsett av skifer, stein osv?
Kan jeg bruke samme silikon som jeg bruker for innvendige bakgrunner? Noen som anbefaler en god silikon for denne typen bruk?
Og; steiner man finner ute, må disse kokes?

- Veronica
Ingen som vet?
Vet det er mange som har gjort dette før, hadde vært fint om noen tok seg tid til å gi et lite hint

- Veronica
Inaktiv bruker
Skifer er vell skifer? :P
Akvariesilikon fungerer VELDIG bra til dette og egner seg utmerket i akvarium. Clasohlson har silikon. Kan hende du klarer å skaffe skifer hos bygge forretning.
Tror det meste av norsk skifer ihvertfall kan brukes. Trenger ikke å kokes, bare vaskes godt.

Silicon får du på dyrebutikkene, og så har Claes Ohlsson en som heter " Glas silicon". Det står på den at den kan brukes til akvarier.

Når du plukker stein selv bør du studere de nøye for å sjekke at det ikke er metaller i dem (rust eller glimmer).
Er litt usikker på om alle disse rådene er gode, men...
Jeg har hentet biter av skiferliknende steiner som jeg har funnet i fjæra ved Trondheim. Passelig store stykker, som valgte ut etter form og at kantene var avrundete. Etter en stund - et halvt år eller noe slikt - så oppdaget jeg at det så ut som om noen av disse inneholdt noen metaller som rustet. Jeg tror ikke jeg kan si at jeg merket det på fiskene - steinene ble brukt i innredningen av et 90 liters akvarie - og det var nok andre faktorer som påvirket fiskene mer enn metallforgiftning... Men altså; unngå å bruk skifer som har innslag av metaller som kan forgifte fiskene. Her tror jeg det gjelder å unngå steiner som har farger som likner litt på rust.

Så kommer det litt an på hva slags type fisk du vil ha i akvariet. Noen skifersteiner kan avgi kalk, og dermed gjøre vannet hardt. Dette er ikke noe problem om du f.eks skal ha guppy, platy, molly, eller østafrikanske ciklider. Men det kan være uheldig om du tenker på å holde sarte sørafrikanske fisker. Det er i alle fall rådet som jeg har lest. En slags test skulle kunne være å dryppe litt saltsyre på skiferen, og se om det bruser. Dersom det gjør det, så kan det visst hende at steinen kan sabotere dine forsøk på å senke pH til ønsket vannverdi for Sør-Amerikanske fisk. Her har jeg ikke erfaring selv, i forhold til hvor mye slike skifersteiner senker pH, jeg har ikke testet dette selv.

Det jeg har brukt er noen biter av Oppdalsskifer som har vært i bruk i hage, og i mur. For å unngå at disse har med seg noen algetyper som jeg ikke ønsker, og andre mikroorganismer, så har jeg forsøkt å koke steinene først. Det har jeg gjort som en slags forsikring mot uforutsette hendelser, etter at jeg har børstet steinene godt for jord først. Og jeg synes disse steinene har fungert svært godt.

Selv har jeg mest erfaringer med noen gamle taksteiner som jeg har brukt i mine akvarier, kanskje viktigst i mitt 430 liters Malawi-akvarium. Her er det om å bruke stein, uten at vekten blir altfor stor. Disse har jeg hentet fra en slektsgård, og jeg vet at steinene har betydelig alder. De er fra før 1940 - og da tror jeg ikke de ble innsatt med moderne kjemikalier som kan brukes for å forhindre mosevekst på taket. Ellers har jeg lest at dette kan være et problem, som man bør være oppmerksom på.

Disse taksteinene har en variabel tykkelse men er dog ganske tynne, er dråpeformede og ca 40 cm lange. Jeg har hovedsaklig støttet disse inn mot bakruta, og dermed skapt en slags bakgrunn, som man kan gjemme seg bak. Disse steinene varierer litt i hvor avslipte de er i kantene, slik at jeg har unngått de som er for skarpe. Da er sjansen stor for at fisker kan skade skjellene sine mot steinene. Jeg har også måttet fjerne noen av disse, da jeg har oppdaget at de går litt i oppløsning inne i akvariet, og produserer mindre, men skarpe skiferbiter. Ikke noe særlig for gravende ciklider.

Når det gjelder hvor du kan få tak i skifer, så vil jeg tro at det greieste er kanskje å gå litt på jakt i hagen, kanskje er du heldig og har noen kjente med gårdsbruk. Jeg tror at før man begynte å sikre skiferbruddene mot tyverier/selvplukk av "skiferavfall" så var det kanskje flere som brukte forskjellige skiferbiter til å mure hagepeiser, utegriller, kantstein i blomsterbed osv. På ordentlig gamle hus, før Leca-murens inntog, så kan man også finne skifer i grunnmuren. Men da må man ha tillatelse av huseier først..... Av og til er det bare muren som står igjen noen plasser. Jeg tror jeg ville kikket i fjæra, og brukt det jeg fant der. Og så når det blir sommer og bart, prøve å se meg omkring der jeg har lov til å plukke.... Alternativt, spørre på et hagesenter, eller et firma som leverer stein.

Silikon, der tror jeg nok at den typen som du bruker til innvendig bakgrunn kan brukes. Ellers er det akvariesilikon det du skal ha. Vanlig våtromssilikon er jo som kjent tilsatt alge- og soppdrepende midler. Og de er heller ikke gode for fisk. Selv ville jeg foretrukket transparent silikon. Vet det finnes svart silikon også, og den er jeg mindre glad i.

Når det gjelder silikon
Tusen takk for utdypende svar!!
Har litt forskjellige silikoner til akvarie fra før.
Men husker spesielt en gang jeg var på dyrebutikken og skulle kjøpe silikon og fikk spørsmål om hva jeg skulle bruke den til. Jeg svarte at jeg skulle silikonere en innvendig bakgrunn. Det var bra, svarte han bak disken, for denne silikonen skulle ikke brukes til noe annet.
Så det er derfor jeg har fått for meg at det er ulike silikoner til ulike bruk.
Da får jeg ut å lete etter skifer )

Innredningen skal brukes i et malle kar.

- Veronica
Rpt
Hadde mange av de samme spørsmålene som du for litt siden. Kjøpte silikon på akvariebutikken og fikk tips om å dra til right price tiles. Eller annen flisebutikk om dere ikke har denne. Kjøpe skifer til 40 koner kvadraten. syntes ikke det var så ille. Snakket da med han i butikken og han hadde hvertfall peiling på alt siferene de solgte inneholdt. De hadde også erfaring med andre som hadde kjøpt flis til samme formål.
Var faktisk å lette etter skifer idag. Kan vel trykt si at jeg har vært Molde rundt i noen timer. Men fant tilslutt noe skifer på en eller annen flise butikk.
Kostet 420,- for 2 mindre plater. Så det var i litt høyere prisklasse enn jeg tenkte meg det skulle være.
Har prøvd å hørt hos de som lager og selger skiferhuler osv, hvor de kjøper slik skifer. Men det er vist ingen som vil svare på det..

Så håper bare jeg får til å lage til noe med de skiferplatene jeg fikk tak i..

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap