Forstyrrende luftbobler i vannet

Eheim pumpen min, har en liten luftslange montert på utblåset. Denne suger antagelig inn luft, slik at det vannet som blåses ut blir mer oksygenrikt.

Men dette fører også til at det hele tiden er bitte små bobler i vannet - det ser ut som om det flyter masse støv rundt. Når jeg prøver å ta bilder, så blir de aldri klare og fine, for det ser ut som støv.

Bør jeg for fiskenes del beholde denne lille luftslangen, eller kan jeg ta den av?

Det er utvendig pumpe, med en grønn plast stang som er vannrett i vannet.
Har selv en eheim aquaball. På den kan du justere mengden luft. Ikke noe mulighet til det på din?
Her er bilde av selve utblåset. Husker ikke tror det er en 2224 pumpe, ikke helt ny

[External Image]
Plugg igjen den slangen for ekstra tilførsel av luft om du ikke ønsker det.
Er det ikke en liten tapp på utsiden av slangen som du kan vri på og stenge luft tilførsel? Jeg har noen AquaEl filter med samme greia, og der har gummislangen en tapp som kan vris på..
Eller bare fjern hele munnstykket.
Hvorfor har du satt på en luftdiffusor uten å vite hva den brukes til? Det er ganske innlysende at den tilfører luftbobler i vannet.


Janne
Hvorfor har du satt på en [URLBLOCK1] uten å vite hva den brukes til? Det er ganske innlysende at den tilfører luftbobler i vannet.


Jeg har ikke satt på noe jeg. Jeg har brukt pumpen slik den var da jeg fikk den med et akvarium. Så jeg trodde nå den skulle være slik jeg. Alle pumper er jo forskjellige.

Men vil fiskene ha det best med denne luft dingsen på? Har jo en god del planter i karet. Har ikke sånn luftdifusor i 160 literen der det er en fluvalpumpe.
Om fisken har det best med eller uten luft vil nok avhenge av hva slags fisk du har i akvariet, og hvor varmt vannet er.
De fleste L-maller er glade i oksygenrikt vann fordi de lever i elveløp hvor vannet inneholder mye oksygen. Det samme gjelder Corydoras.
Dersom du har varmt vann ( gjerne over 25 grader, opp i 30) så vil det være mindre oksygen i vannet, og da er det lurt å tilføre O2 med diffusoren!
Men dersom du ikke har fisker som krever mye O2, er det bare og ta av diffusoren (som den kalles)
MVH Pål
Hvis du tenker på det med å ha oksygenrikt vann, å vil helst ta vekk den slangen.
kjøp følgende:
Sera Air 110 plus. det er hva min heter.. den pumper inn luft via en slange som du kan ha i bunn av akvariumet, det blir store bobler og det er stilig å se på.

Se på bilde.
Beklager dårlig kvalitet.
trodde slike luftpumper (luftesteiner/brusesteiner) og luftdiffusor i filterpumpe bare luftet UT lufta, altså tvang den ut med bobler som havner i overflaten? ikke ment som kverulasjon, er bare nyskjerrig.
Inaktiv bruker
Putt slangen i vannet. Eller ta av slangen.
Slik jeg har forstått det så lufter brusesteiner co2 UT av akvariet - og det er ikke bra for plantene. har man mange planter får de for lite co2. og jeg er glad i planter. Er pent med bobler, men velger heller friske grønne planter.

Difusoren har jeg ikke kjennskap til, men regner med at den fungerer sånn at man får mer oksygen i vannet, og det er jo bra om man f.eks har lite planter ...

Nå visste jeg jo ikke at dette var et tilleggsutstyr, jeg trodde utblåset på pumpen var slik . Kan jo ta den av, og se hvordan vannet da renner ned i akvariet igjen. Kanskje likegreit.
Inaktiv bruker
Plantene liker Co2 "Karbondioksid" mens filteret blåser ut O2 oksygen. Om jeg ikke tar helt feil.
For planter omdanner Co2 til O2 .
(Tror det var sånn jeg husker kjemi og naturfag timene, håper jeg ikke skiter på leggen) :P
Så om man monterer Co2 flaske på ut-blåseren så må det jo bli kjempe bra plante vekst?
hiver meg på denne tråden jeg også,jeg har en sånn "plastikk fjell" med led lys og diffusor,burde jeg fjernert den,har masse planter i det karet.

synes selv det er litt pent da,min rare smak sikkert..)
Inaktiv bruker
Jeg har bobler hos rekene og sneglene mine, koselig plaske lyd.
Terapi kalles det. ;P
Dekorativt også.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap