Fisk i hardt vann

Hei!

Jeg bor i Frankrike i et omraade med knallhardt vann og höy pH. Draapetester (JBL)gir pH 8, KH 14 og GH 20. Jeg har nettopp faatt et nytt akvarium (260 l) og skall snart begynne med innkjöringen.
Hvilke fisker kan jeg faa til aa trives? Jeg har ikke lyst aa begynne med RO vann, og jeg vil ikke ha Malawi/Taganyika da jeg skal pröve aa faa til et godt beplantet kar. Levendefödere er en mulighet. Har noen andre forslag? Pröver aa lete i fiskebasen men trenger tips.
Mellom amerikanere vil jo kunne fungere bra! Theraps, Paratheraps, Nandopsis, Herichthys, Vieja, og Chuco, for å nevne noen...
Takk for tips, her var det mange töffe fisker. Noen blir kanskje litt store for mitt kar?
Utvalget er vel litt begrenset i de butikker jeg vet om saa langt i dette hjörne av verden (mellom Geneve og Lyon) men jeg skal holde utkikk. Flere tips?
Hei,
sjekk ut Nicaraguaciklide, Hypsophrys nicaraguensis.


Meget pen og livlig fisk. Trives i hardt vann. Blir ikke kjempediger, -hannen opp til en 20 cm. Et kar på en 500 l er perfekt. Ungfisk kan gå i mindre kar. Kan være ditt kar er for lite for voksne nicaraguer.

Fikk sansen for denne arten og har fire ungfisk av de. Håper det blir et par ut av dette. Den største hannen farger ut nå og er nydelig!
Gratulerer, raaflott fisk, men som du sier, den trenger nok mere plass etter hvert en jeg kan tilby. Fiskejakten fortsetter, jeg har ingen hast, men hadde i hvert fall elektriker her i morges for aa fikse nytt strömuttak (hater sköteledninger paa kryss og tvers). Skal sjekke en butikk i ettermiddag og see hva de har eller kan skaffe av fisk + skaffe en del smaating som mangler. (Ber ellers om unnskyldning for mangel paa alfabetets siste bokstav...) Flere fisketips noen?
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap