Syke fisk

hei, jeg er rellativt ny innenfor akvarie verdenen. satte opp akvarium i november. har sidene dette vert litt plaget. først fikk vi hvitprikk som vi klarte å kurere med temperatur kuren. nå ser det ut som fiskene mine har fått munnråte, de døde som fluer å jeg skjønnte ikke hva dette var. Ble rådet til å ta temperatur kur da det kunne være hvitprikk. Da eskalerte sykdommen, flere fikk da hvitt belegg på lepper og inne i munnen, det så virkelig ut som om munnen råtnet vekk.. da begynnte jeg å avlive alle fisk jeg så var angrepet, brukt salt.. nå venter jeg på å få esha 2000 i posten i dag, å skal behandle med dette.. hadde en platy jeg avlivet i dag da det så+ ut som om halen råtnet vekk på den...

vannverdiene mine er fine dette er testet både her hjemme åp på dyrebutikken.. det jeg da lurer på om er esha 2000 vil fungere på dette?? det står på den at den er effektiv mot finneråte og munnråte... nå per øyeblikket ser det ut som jeg har fått fjernet alle syke individer,, de som er i gjenn ser veldig frisk og fin ut..
hei.
høres ut som du har fått munnsopp og finråte i tilegg. Esha 2000 vil nok fungere på begge sykdomene.
I tillegg til medisinering anbefalles
- Vann bytte 30 - 40 % for medesineringen starter.
- Bruk en luftestein og luftpumpe eller la filterpumpa bryte vannoverflaten når du medesinere.
- Bruk begrenset med lys da det vil stresse fiskene.
- Bruk eSha 2000 i henhold til bruksanvisnigen. Og bytt 30 % vann vær dag for medesineringen.
eSHa 2000 vil ikke ødelege bakteriefloraen i filteret dit. Men det er lurt å følge med på vannverdiene fremover. Medesinen vil bli borte av seg selv. Ved vannbytter.

står på den at den er effektiv mot finneråte og munnråte... nå per øyeblikket ser det ut som jeg har fått fjernet alle syke individer,, de som er i gjenn ser veldig frisk og fin ut..
Finråte er en smitsom sykdom, anbefaller deg å medesiner/forebygge alikevel. Vannbytte har også en kurerende virkning. NB Ungå å stress fiskene mer en du må.
hei igjen!! tusen takk for svar.. ja det er det jeg mistenker vi har fått.. nå venter jeg bare på medisinen.. den kom ikke i posten i dag.. håper virkelig den kommer i morgen.. i dag har jeg tilsatt masse salt etter det som stod i oppskrifta så håper dette hjelper så lenge..

jeg er bekymret for i neste onsdag skal jeg reise vekk å dermed får ejg ikke fulgt opp akvariet,, blir vekke i ca 13 dager.. så blir jo spennende å se hvordan tilstanden er når jeg kommer hjem.. ufff... maks uheldig tidspungt dette...

men hvis medisinen kommer i morgen noe den må,, så skal fiskene behandles med esha 2000 i tre dager... så håepr de er på god vei til å bli friske til jeg skal dra...
hendahl
hei. høres ut som du har fått munnsopp og finråte i tilegg. Esha 2000 vil nok fungere på begge sykdomene. I tillegg til medisinering anbefalles - Vann bytte 30 - 40 % for medesineringen starter. - Bruk eSha 2000 i henhold til bruksanvisnigen. Og bytt 30 % vann vær dag for medesineringen.

Må si jeg stusser litt her. Har selv brukt både 2000 og Exit hver for seg eller sammen noen ganger med lykkelig utfall.

Det første du sier der med bytte før medisinering starter gjelder ifølge bruksanvisningen dersom vannbytte er nært forestående bl.a.
Det andre du lister der finner jeg ikke noe sted i den bruksanvisning for disse esha produkter. Å ta vannbytte hver dag under kuren blir jo et steg frem, og to tilbake.
Effekten av medisinen forsvinner i vannbyttet.
Derimot vil jeg annbefale et større vannbytte etter kuren er ferdig.
Bruker du aktivt kullfilter eller UV må dette fjernes, eller slås av under kuren.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap